Polski producent chipsów "dokopie" największym zagranicznym koncernom spożywczym

Firma Produkcyjno-Handlowa Paula z Kalisza już opatentowała innowacyjny produkt i w ciągu najbliższych tygodni rozpocznie produkcję funkcjonalnych chipsów z bulwy topinambura, czyli rośliny przypominającej ziemniaka. Nowy produkt może przyprawić o ból głowy największych graczy na rynku chipsów takich jak PepsiCo z chipasami Lays czy Lorenz z marką Crun Chips.

Obraz
Źródło zdjęć: © Rynek Spożywczy

Właściciele FPH Paula nie chcą jednak rywalizować z największymi potentatami o udziały w tradycyjnym rynku chipsów, a jedynie o niszę produktów funkcjonalnych i prozdrowotnych, która w Polsce dopiero powstaje. Według specjalistów rynek tego typu produktów będzie w najbliższych latach rósł coraz szybciej. Gdy największe koncerny dopiero planują wejście w tę niszę na polskim rynku, Paula już tam będzie. dzięki temu firma osiągnie sporą przewagę na rynku produktów funkcjonalnych.

- Mamy nowy produkt, o którym jeszcze nikt nic nie wie, a zbuduje on dla nas rynek. To topinambur. Natura dała nam wyjątkowy produkt, który nie ma skrobi ale inulinę - zdradza Adam Radaś, właściciel firmy.

W 2002 r. z wyciągu z topinambura wyprodukowano topolinę, czyli środek farmaceutyczny przeznaczony dla ludzi chorych na cukrzycę. - Do tej pory był tylko wyciąg z rośliny. Nam się udało wykorzystać cały owoc wraz z jego cenną zawartością. Ponieważ topinambur ma bulwę jak ziemniak i podobnie smakuje możemy z niego zrobić chipsy podobne do ziemniaczanych, we wszystkich możliwych smakach. W dodatku nie będą zawierać tłuszczu, a jeżeli tak to tylko zdrowe tłuszcze omega -3. Jednocześnie zawiera inulinę, która rozkłada się do fruktozy czyli jest bezpieczna dla cukrzyków, do tego mamy 30 proc. błonnika i mnóstwo witaminy C. To daje nam prozdrowotną alternatywę dla chipsów ziemniaczanych - mówi zachwycony Adam Radaś.

- Topinambur jest doskonałym przykładem produktu funkcjonalnego, czyli z wartością dodaną. Będziemy zmierzać w tym kierunku. Szukamy naturalnych produktów lub ich mieszanek, które będą smaczne, a jednocześnie będą pełnić funkcje np. prozdrowotne czyli będą wspomagały odporność wątroby, czy leczenie nowotworów - dodaje właściciel Pauli.

Firma będzie nadal rozwijać produkcję i promować chipsy owocowo-warzywne pod marką Cryspy. - Stwierdziliśmy, że sprzedawanie naszych produktów pod obcą marką jest marnowaniem potencjału. Obecnie chipsy owocowe i warzywne pod marką Crispy sprzedajemy w sieciach Kaufland i Bomi oraz sklepach ze zdrową żywnością. Jesteśmy także w Biedronce, Tesco i Carrefourze, ale pod markami tych sieci - tłumaczy Adam Radaś. - Najbardziej zależy nam na wejściu do szkół i przedszkoli, ze względu na prozdrowotne właściwości naszych produktów. To zadanie na najbliższe miesiące. Niedawno byliśmy w jednej szkole w Warszawie, teraz jesteśmy w 1,5 tys. szkół i 2 tys. przedszkoli. Chcielibyśmy zaistnieć tam także w ramach programu "Owoce w szkole". Właściciel planuje rozwijać kolejne aplikacje produktów. Do jabłek z cynamonem, czy marchwi z papryką dołączą nowe. - Oprócz smaków papryki czy pizzy możemy nałożyć na warzywa smaki znane z chipsów ziemniaczanych. Być może pojawią się słodkie smaki np. marchew z truskawką czy brzoskwinią.
Wszystko zależy od potrzeb rynku - wylicza właściciel Pauli.

Firma ma dystrybutora, którzy sprzedaje jej produkty na Europę Zachodnią to angielsko-szkocka spółka Apple Snapz. Można je znaleźć na półkach sklepów w Norwegii, Finlandii, Szwajcarii, Holandii, Szwecji, Anglii, Irlandii, czy Szkocji.

Pierwsze kontenery z produktami Pauli pojechały właśnie do USA i Japonii. Od września Paula rozmawia także z firmami z Brazylii, takimi jak: Nutrimental, Jasmin, Risotolandia, Borcath oraz siecią supermarketów Muffatto. - Ten rynek ma ogromny potencjał, to prawie 200 mln ludzi. Pierwszy kontener już jedzie do Brazylii, wkrótce mamy spotkanie z przedstawicielem jednej z firm, z którą być może będziemy współpracować - mówi Adam Radaś.

Jeżeli rozmowy zakończą się sukcesem, produkty polskiej firmy pojawią na rynku największego państwa Ameryki Południowej już na początku 2010 r.

Duże nadzieje Paula wiąże, z firmą Risotolandia, która złożyła jej propozycję utworzenia spółki joint-venture. Wyroby brazylijskiej firmy są dystrybuowane w publicznych szkołach w stanie Parana. Risotolandia chce dołączyć przekąski Pauli do swojej oferty skierowanej dla szkół.

- Potężny rynek dla naszych produktów widzimy na wschodzie, szczególnie w Rosji. Tworzymy specjalne wyroby na tamtejszy rynek, np. kostkę jabłka oblaną czekoladą, suszymy borówkę amerykańską, czarną porzeczkę w czekoladzie. To da się zrobić - śmieje się Radaś.

Firma chciała nawet wybudować fabrykę na Ukrainie, ale przeszkodził w tym kryzys. Fabryka miała dwie potencjalne lokalizacje na Wołyniu lub niedaleko Odessy, przemawiały za nimi tania siła robocza i doskonałej jakości surowiec.

Dzisiaj FPH Paula to dwa zakłady. Pierwszy działa w Parzewie i produkuje naturalne dodatki do żywości. Druga fabryka wytwarzająca chrupiące warzywno-owocowe Crispy znajduje się w Kaliszu.

Łukasz Stępniak
Rynek Spożywczy

Wybrane dla Ciebie
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów