Polskie wideo w sieci warte ponad 200 mln zł
Najpóźniej za dwa lata legalne serwisy z materiałami wideo ?będą mieć już 18 milionów użytkowników - szacuje IAB Polska.
12.12.2014 | aktual.: 17.12.2014 10:09
Coraz lepiej jest oglądane zwłaszcza wideo na urządzeniach mobilnych. - Biorąc pod uwagę ruch na badanych serwisach VoD operujących na polskim rynku, liczba materiałów oglądanych za pomocą smartfonów i tabletów podwoiła się w pierwszej połowie roku. Podobna dynamika powinna utrzymać się w kolejnych latach - podaje Paweł Kolenda, dyrektor ds. badań organizacji IAB Polska, w jej najnowszym raporcie z perspektywami dla internetowego wideo w Polsce.
W pierwszym półroczu polscy internauci obejrzeli 87 mln materiałów wideo w sieci na komórkach (przy 40 mln rok wcześniej) oraz 68 mln - na tabletach (przy 47 mln rok wcześniej). Łącznie odtworzono na wszystkich urządzeniach z dostępem do sieci (w tym głównie na stacjonarnych komputerach) ponad 1,1 mld filmów, seriali, teledysków i programów. To o prawie 40 proc. więcej niż przed rokiem.
Z prognoz IAB Polska wynika, że na koniec tego roku reklama wideo w sieci w Polsce po raz pierwszy będzie warta więcej niż 200 mln zł, czyli o 60 proc. więcej niż rok wcześniej. - Widownia online najdalej w 2016 roku powinna przekroczyć 18 mln użytkowników - uważa Paweł Kolenda.
Głównym źródłem przychodów tego typu wciąż są wpływy z reklam, następnie pobierane od użytkowników opłaty za obejrzenie pojedynczego materiału lub transmisji (czyli tzw. PPV - pay per-view), w najmniejszej części pochodzą z opłat abonamentowych płaconych przez internautów za dostępy do serwisów wideo.
Najpopularniejszym serwisem z wideo na żądanie w sieci jest obecnie portal Onetu - Vod.pl, który miesięcznie odwiedza 20 proc. internautów (4,4 mln osób), kolejna jest Ipla, a następny - serwis VoD TVP. To się jednak może zmienić, bo tego rodzaju projektów jest na rynku coraz więcej. TVP ruszyła właśnie z kolejnym serwisem VoD dedykowanym tylko płacącym abonament. - Stan zarejestrowanych w Strefie Widza po pięciu dniach od uruchomienia to prawie 7,5 tys. osób - podaje Jacek Rakowiecki, rzecznik TVP.
Trendem przyszłego roku będzie zdaniem ekspertów rozwijanie widowni takich usług na urządzeniach mobilnych - w te prognozy dobrze wpisuje się nowy serwis Strefa T-Mobile TVN i T-Mobile.
- Liczymy, że do końca 2015 r. z usługi skorzysta 350 tys. naszych klientów - zapowiadał Grzegorz Bors, członek zarządu T-Mobile Polska.
Największą bolączką branży jest wciąż fakt, że w polskiej sieci wciąż rośnie w siłę pirackie wideo. Z ostatnich danych IAB wynika, że we wrześniu pirackie filmy i inne materiały wideo miały w Polsce więcej użytkowników niż legalne (18,2 mln ), a same ich wpływy reklamowe w 2013 roku przekroczyły już 50 mln zł, przy czym serwisy te także pobierają opłaty od widzów.
Wyzwaniem może być też dla polskich serwisów start amerykańskiego Netfliksa, choć zdaniem części branży nie zagrozi on lokalnym graczom, bo nie będzie oferował lokalnych treści.
Na razie Netflix nie ma wyznaczonej żadnej daty startu na polskim rynku. W przyszłym roku może ogłosić decyzję w tej sprawie.