Ponad 60 proc. pracowników jest nielojalnych

Wyniki ankiety są szokujące! Aż 62 proc. pracowników jest nielojalnych wobec swojego pracodawcy!

Ponad 60 proc. pracowników jest nielojalnych

29.01.2010 | aktual.: 03.02.2010 14:49

Aż 62 proc. pracowników przyznało się do nielojalności wobec swojego pracodawcy - wynika z ankiety, którą przeprowadziliśmy w serwisie Praca.wp.pl.

"Pracuję tam, bo nie mam innego wyjścia" - z tego założenia wychodzi 43 proc. osób biorących udział w głosowaniu. Kolejne 11 proc. stawia w złym świetle swoją firmę.

Dla konkurencji pracuje 4 proc. ankietowanych, taka sama ilość osób przyznała, że sprzedaje informacje innym firmom.

Tylko 38 proc. głosujących jest zadowolonych ze swojego miejsca pracy i z tego, jak traktuje ich przełożony, dlatego są lojalnymi pracownikami.

W głosowaniu wzięło udział 6915 internautów.

Lojalny pracownik w dzisiejszych czasach to skarb, a im większa firma, tym trudniej o takich ludzi. Jak budować lojalność pracowników? Czy warto być oddanym swojej firmie?

- Ukończyłem Akademię Sztuk Pięknych w Gdańsku, w agencji mam się zajmować przede wszystkim kreacją reklam, przygotowywaniem grafiki, projektowaniem stron, ale też plakatów. Szef już drugiego dnia pracy oświadczył mi, że nie jest łatwo dostać się do tej firmy i że ma nadzieję, że to docenię. Dodał, że jeśli będę go słuchać i wykonywać jego polecenia, to zajdę wysoko. No tak, przecież chcę być dobrym pracownikiem - stwierdziłem. Kłopot w tym, że dobry pracownik według mojego szefa to służący, który ślepo zaspokaja zachcianki przełożonego.

- Mam przyjmować jego gości, zdarzyło mi się kilka razy odwozić jego dzieci do przedszkola. Kilka razy prosił mnie o uprasowanie koszuli, gdy śpieszył się na jakieś spotkanie. - opowiada Adrian. To są zadania poniżające nawet dla asystenta czy sekretarza. Gdy powiedziałem mu, że coś jest nie tak, stwierdził, że to okres próbny i właśnie sprawdza czy jestem lojalny i pracowity. Powiedział, że nie da mi poważnego projektu, jeśli najpierw nie sprawdzi, czy może dać koszulę do prasowania. Wspomniałem, że podpisaliśmy umowę na okres próbny i zgodnie z umową mam robić zupełnie coś innego. Dodałem, że to niezgodne z prawem. Szef tylko się zaśmiał i powiedział, że ma w d... umowy. Bo firmę zbudował, dzięki lojalnym pracownikom, a nie umowom.

- Jestem zdruzgotany, czuję się poniżony i oszukany. Z drugiej strony wciąż to znoszę, bo ciągle chcę pracować w firmie, tylko na innym stanowisku - tłumaczy Adrian.

Jeżeli pracownik nie czuje się na tyle oddany swojej firmie, by być lojalnym - pracodawca może go do tego zmusić. Jednak czy zmuszanie do lojalności ma swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości? Czy pracownik podpisując umowę o zakazie konkurencji oddaje się swojej firmie tak, jak oczekuje tego pracodawca?

Obiecaj, że będziesz lojalny - podpisz umowę

Umowę taką można zawrzeć - zgodnie z kodeksem pracy - w zasadzie tylko z pracownikiem na etacie. Jednak np. firmy szkoleniowe zobowiązują swoich trenerów (z którymi współpracują na zasadzie umów o dzieło) do niewspółpracowania z konkurencją. Do braku współpracy z konkurencją pracownik może się zobowiązać (a w zasadzie nakaże mu to szef) już przy podpisywaniu umowy o pracę albo później, np. dopiero w momencie, gdy pracownik otrzyma dostęp do tajemnic firmy. Ważne, żebyś spytał szefa, który proponuje taką umowę, o dokładne sprecyzowanie, czym jest konkurent, by uniknąć przyszłych niedomówień.

Pamiętaj, że jeśli odmówisz podpisania umowy, szef ma prawo nawet Cię zwolnić. Kodeks pracy mówi bowiem, że przestrzeganie zakazu konkurencji jest obowiązkiem pracowniczym. A za nieprzestrzeganie obowiązków można wyrzucić z pracy nawet dyscyplinarnie. Uważaj więc, by nie narazić się na "wilczy bilet".

Czy na tym polega budowanie lojalności?

Poczucie bezpieczeństwa jest niezwykle istotne w polepszaniu relacji między szefem a podwładnym. Pracownik dobrze zmotywowany, będzie sumiennie wykonywać swoje obowiązki. Należy również pamiętać o odpowiednim wynagrodzeniu.

- Dla pracownika najgorsza jest stagnacja zawodowa. Wszyscy wokół poszerzają umiejętności, a jego przytłacza nuda i rutyna. Nie dostaje awansu, nikt się nie liczy z jego zdaniem - wylicza Agnieszka Flis z Advisory Group Test Human Resources.

Zdaniem specjalistów, lojalność pracownika jest potwierdzeniem wiedzy i skuteczności szefa. Przywództwo i odpowiedni styl zarządzania, stymulujące środowisko pracy, ciekawe możliwości rozwoju i zachęty do otwartej komunikacji - oto czynniki, które mogą być tak samo skuteczne w zwiększaniu lojalności pracowników jak wysokie wynagrodzenie.

pracowniklojalnośćfirma
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (110)