Pracodawcy o najlepszej reputacji
Na rynku mają dobrą reputację, chociaż oferują pensję o 5% niższą niż inne przedsiębiorstwa. Jakie to firmy?
06.07.2009 | aktual.: 06.07.2009 12:35
Z analiz zrealizowanych przez magazyn „Fortune” i firmę doradczą Hay Group wyłania się lista przedsiębiorstw o najlepszej reputacji. W pierwszej dziesiątce rankingu „Most Admired Companies” znalazły się:
- Apple,
- Berkshire Hathaway,
- Toyota Motor,
- Google,
- Johnson & Johnson,
- Procter & Gamble, 7 Southwest Airlines,
- FedEx,
- General Electric,
- Microsoft. Mik Kuczkiewicz, prezes Hay Group Polska, zwraca uwagę, że wiele spośród wyróżnionych w rankingu korporacji ma swoje oddziały w naszym kraju. Jak zauważa, zwiększają one napływ nowych technologii i wiedzy oraz przyczyniają się do rozwoju innowacji. Ale przede wszystkim wpływają na kształtowanie się w Polsce określonej kultury biznesowej. Chodzi głównie o wyższe standardy moralne w zarządzaniu ludźmi i budowaniu przewagi rynkowej.
Inwestują w ludzi
Tegoroczna edycja rankingu „Fortune” i Hay Group pokazuje, co jest znakiem rozpoznawczym uczciwych firm. Organizacje te są mniej skłonne do podejmowania decyzji, które mogłyby zaburzyć równowagę między długo- i krótkofalowymi celami biznesowymi. Jedynie 19% przedstawicieli najbardziej podziwianych przedsiębiorstw zadeklarowało większą koncentrację na realizacji krótkofalowych celów firmy w porównaniu z okresem sprzed dwóch lat.
- Na uwagę zasługuje również fakt, że korporacje o najlepszej reputacji w mniejszym stopniu niż inne przedsiębiorstwa obawiają się ewentualnej utraty najlepszych pracowników – komentuje Agata Kaczmarska, ekspert i dyrektor konsultingu Hay Group Polska. – Na taką obawę wskazuje jedynie jedna trzecia organizacji, które znalazły się w gronie „Most Admired Companies”.
Inne wyróżniki najbardziej podziwianych firm? Zgodnie z wynikami badania, oferują one pracownikom wynagrodzenia podstawowe na poziomie około 5% niższym niż inne przedsiębiorstwa działające w danym sektorze gospodarczym.
- Przykładają natomiast większą wagę do polityki wynagradzania, programów zarządzania talentami oraz powiązania systemu płacowego z realizacją strategii biznesowej przedsiębiorstwa. Te praktyki wskazują również pożądany kierunek rozwoju polskich firm – stwierdza Agata Kaczmarska.
Tysiące opinii
Badanie objęło 64 kategorie (industry groupings), spośród których 39 dotyczyło firm działających na terenie USA, a 25 – przedsiębiorstw operujących na rynku międzynarodowym. Oceny reputacji firm dokonywało około 15 tys. przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej, dyrektorów i analityków finansowych reprezentujących największe światowe korporacje.
Ocena reputacji każdej z organizacji dokonywana była zarówno na podstawie analizy praktyk biznesowych stosowanych przez wszystkie przedsiębiorstwa działające na rynku, jak i w oparciu o opinie przedstawicieli firm reprezentujących ten sam sektor gospodarczy. Wśród 9 kryteriów oceny znalazły się m.in.: zdolność do przyciągnięcia oraz retencji (zatrzymania w organizacji) talentów, jakość zarządzania, jakość produktów i usług, innowacyjność, sposób wykorzystania aktywów firmy oraz praktyki z zakresu corporate social responsibility (społeczna odpowiedzialność biznesu).
Tadeusz Kucharski