Pracowałeś przed 1999 r.? ZUS ma ważny komunikat

Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) apeluje, aby poświęcić trochę czasu na przeszukanie własnych archiwów domowych. Przegląd dokumentów dotyczących naszego zatrudnienia może znacząco zwiększyć wysokość przysługującej nam emerytury. Jak to można zrobić? Oto wyjaśnienie.

Jak powiększyć emeryturę?
Jak powiększyć emeryturę?
Źródło zdjęć: © Adobe Stock
oprac. KARN

17.09.2024 | aktual.: 21.10.2024 10:45

Podniesienie emerytury jest całkiem możliwe. ZUS, jak podaje Zakład Ubezpieczeń Społecznych, radzi, aby przejrzeć domowe archiwa i znaleźć dokumenty, które potwierdzają naszą historię pracy.

Jeżeli ZUS nie posiada tych dokumentów, warto je dostarczyć. Uzupełnienie brakującej dokumentacji jest kluczowe, aby móc zwiększyć wysokość emerytury.

Dalsza część artykułu znajduje się poniżej materiału wideo

Zbudowała ogromny biznes, jeden z największych w Europie! - Marta Półtorak w Biznes Klasie

Dla kogo wyższa emerytura?

Jest to szczególnie istotne dla osób, które rozpoczęły swoją karierę zawodową przed rokiem 1999. Reforma systemu emerytalnego z tamtych lat wprowadziła zmiany, które mogą mieć obecnie wpływ na wysokość świadczeń. ZUS regularnie informuje, że osoby, które pracowały ponad 25 lat temu, mogą mieć prawo do wyższych emerytur.

Aby skorzystać z tych wyższych świadczeń, należy dostarczyć wymagane dokumenty do odpowiedniego oddziału ZUS.

Niektórzy seniorzy otrzymują niższe emerytury i renty, nie zdając sobie z tego sprawy. Brak odpowiednich dokumentów może prowadzić do niekorzystnych obliczeń świadczeń. Warto poświęcić czas na odzyskanie tych dokumentów. Kontakt z byłymi pracodawcami lub archiwami zakładowymi może okazać się pomocny, szczególnie gdy firmy już nie istnieją.

Do kogo zgłosić się po dokumenty?

- Zlikwidowane lub przekształcone zakłady pracy powinny mieć swoich prawnych następców, którzy przejęli ich archiwalne dokumenty - mówiła Iwona Kowalska-Matis, rzeczniczka prasowa ZUS na Dolnym Śląsku, w rozmowie z Interią. ZUS pomoże wskazać, jakie dokumenty będą potrzebne.

Mimo że przeszukiwanie archiwów może być zajęciem czasochłonnym i wymagać dokładnej analizy historii zakładu pracy, może to przynieść znaczne korzyści w postaci wyższej emerytury lub renty. Znalezienie starych świadectw pracy lub dokumentów potwierdzających zatrudnienie może pozwolić na ponowne przeliczenie wysokości świadczenia według nowych, korzystniejszych zasad.

Źródło artykułu:o2pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (254)