Przegląd wiadomości ze spółek, środa godz. 20

Przegląd wiadomości ze spółek, środa 21 maja godz. 20

21.05.2014 20:05

ANWIL

Anwil z grupy kapitałowej PKN Orlen zakończył pięcioletni program inwestycji obniżających zużycie energii i zmniejszających wpływ jej działalności na środowisko. Łącznie na przedsięwzięcia w ramach projektu spółka przeznaczyła ok. 40 mln zł.

"Dbałość o środowisko jest jednym z istotnych elementów systemu wartości grupy Orlen, przyjętych przez spółkę. Dlatego wdrażając nowoczesne rozwiązania technologiczne służące rozwojowi firmy, zawsze mamy na uwadze ich wpływ na otoczenie" - powiedział, cytowany w komunikacie Anwilu, członek zarządu spółki Arkadiusz Banaszek.

Podkreślił, że obecnie wszystkie instalacje produkcyjne Anwilu spełniają już rygorystyczne wymogi UE. "Mimo to nadal będziemy dążyć do minimalizowania naszego wpływu na otoczenie naturalne" - dodał Banaszek. Przypomniał, że w 2013 r. Anwil otrzymał przyznany Polish Chemical Forum tytuł "Lidera Ekologii".

W ramach programu Anwil zakończył 10 zadań inwestycyjnych obejmujących m.in. instalacje amoniaku i kwasu azotowego. Efekt to zmniejszenie zapotrzebowania na energię o 46 tys. MWh na rok oraz zmniejszenie emisji do atmosfery substancji szkodliwych, w tym CO2 o ponad 36,8 tys. Mg na rok.

Program był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach działania "Racjonalizacja gospodarki zasobami i odpadami w przedsiębiorstwach". Anwil otrzymał maksymalne możliwe do uzyskania dofinansowanie w wysokości 30 proc. kwoty wydatków kwalifikowanych.

Anwil jako jedyny podmiot w Polsce produkuje suspensyjny polichlorek winylu, wykorzystywany m.in. do produkcji granulatów, profili budowlanych, rur wodociągowych i kanalizacyjnych, a nawet drobnego sprzętu medycznego. Spółka jest też producentem nawozów azotowych - saletry amonowej i saletrzaku. PKN Orlen posiada 100 proc. udziałów w Anwilu.

ING PTE, PHN

Fundusze zarządzane przez ING PTE przekroczyły próg 5 proc. w akcjonariacie Polskiego Holdingu Nieruchomości - poinformowała spółka w komunikacie.

Przed transakcją zakupu papierów ING OFE i ING Dobrowolny Fundusz Emerytalny miały 4,93 proc. akcji spółki. Obecnie posiadają 5,07 proc. akcji.

SOMFY

Docelowo 800 osób będzie zatrudniać fabryka francuskiej firmy Somfy, zajmująca się produkcją napędów do żaluzji, krat sklepowych, okiennic i bram, która 3 czerwca zostanie otwarta w Niepołomicach, k. Krakowa. Wartość inwestycji wynosi ponad 120 mln zł.

Jak poinformowała prezes spółki zarządzającej krakowska Specjalną Strefą Ekonomiczną Wiesława Kornaś-Kita, inwestycja zlokalizowana została na 8,5-hektarowej działce należącej do SSE.

Docelowe zatrudnienie w fabryce wyniesie 800 osób, głównie kobiet. Firma zapowiada przyciągnięcie swoich kooperantów oraz stworzenie przeszło 1,5 tys. miejsc pracy w firmach z nią współpracujących.

Inwestycja rozpoczęta w połowie zeszłego roku na terenie Niepołomickiej Strefy Inwestycyjnej została podzielona na dwa etapy. Realizowana jest przez specjalnie powołaną w Polsce spółkę Sopem.

W pierwszym etapie powstała fabryka produkująca silniki elektryczne do żaluzji zewnętrznych, krat sklepowych, okiennic i okien o mocy wytwórczej miliona silników rocznie. W drugim roku produkcji (2015 r.) pracować ma tam około 200 pracowników. Planowane jest także uruchomienie centrum badawczo-rozwojowego.

W kolejnym etapie przewidzianym do 2020 roku zaplanowano zwiększenie mocy produkcyjnych do ponad 4 mln silników rocznie i zwiększenie zatrudnienia do 550 pracowników. W 2014 roku w Niepołomicach powstanie też centrum logistyczne firmy dla wschodniej i środkowej Europy, w którym będzie pracować do 200 osób.

Niepołomicka Strefa Inwestycyjna o powierzchni 540 hektarów jest największą w województwie małopolskim strefą gospodarczą. Pierwszym inwestorem był w niej niemiecki koncern motoryzacyjny MAN, który uruchomił tam montownię ciężarówek.

Istniejąca od 1960 roku francuska firma Somfy działa na rynku automatyki dla budynków mieszkalnych. Posiada siedem fabryk: po dwie we Francji, Włoszech i Chinach oraz jedną w Tunezji, w których zatrudnia 7 tys. pracowników. Jej roczne obroty sięgają 990 mln euro.

DCT GDAŃSK

Bocznica kolejowa w terminalu DCT w Gdańsku po rozbudowie może obsługiwać trzy razy więcej kontenerów niż dotychczas. Inwestycja pozwala na zwiększenie udziału transportu koleją w stosunku do transportu drogowego i zmniejszenie ruchu pojazdów w Trójmieście

W środę uroczyście przekazano do użytku rozbudowaną bocznicę kolejową. DCT (Deepwater Container Terminal) Gdańsk otrzymał już także certyfikat bezpieczeństwa wydany przez Urząd Transportu Kolejowego.

Rzeczniczka DCT w Gdańsku, Jadwiga Grabowska poinformowała, że zbudowano dwa dodatkowe tory, place składowe i zakupiono nowy sprzęt dla terminalu kontenerowego. Podała, że jednocześnie mogą być teraz obsługiwane 4 pociągi. W ciągu miesiąca średnio obsługiwanych jest ok. stu pociągów. Dzięki rozbudowie bocznica może rocznie obsłużyć ok. 700 tys. TEU (TEU - pojemność standardowego 20-stopowego kontenera). Obecnie ok. 35 proc. kontenerów wyjeżdża z portu koleją.

Prezes Zarządu DCT Gdańsk, Maciek Kwiatkowski zwrócił uwagę, że terminal promuje transport kolejowy jako znacznie bardziej niezawodny i proekologiczny niż transport samochodowy. "Mamy do dyspozycji 2,5 km bocznicy kolejowej, to jest 4 tory po ponad 600 m każdy, co pozwala na bardzo sprawną obsługę pełnowymiarowych składów pociągów" - tłumaczy. Wyjaśnił, że obecny udział transportu kolejowego w stosunku do całego transportu kontenerów w terminalu wynoszący ok. 35 procent jest porównywalny ze wskaźnikami osiąganymi w najlepszych terminalach na świecie.

Kierownik ds. rozwoju biznesu DCT Gdańsk, Marcin Kamola uważa, że do wzrostu ładunków transportowanych koleją w Gdańsku może przyczynić się modernizacja linii kolejowej nr 226 z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny oraz budowa nowego mostu nad Martwą Wisłą. Obecny most pozwala na przepustowość dobową ok. 60 pociągów.

Miesiąc temu PKP PLK SA poinformowały, że w czerwcu ma być podpisana umowa na modernizację towarowej linii kolejowej na odcinku z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Port Północny i budowę nowego dwutorowego mostu nad Martwą Wisłą. Po zakończeniu inwestycji pociągi towarowe na tej trasie będą mogły jeździć z prędkością 100 km na godzinę, a czas jazdy do portu skróci się o ponad połowę. Liczba kursujących trasą pociągów ma wzrosnąć do 360.

Rozbudowa bocznicy kosztowała ponad 10 mln zł, z czego 4 mln zł stanowi dofinansowanie z UE.

W 2013 r. w DCT po raz pierwszy w jego niespełna 10-letniej historii przeładowano ponad 1 mln TEU, dzięki czemu Gdańsk znalazł się w setce największych terminali kontenerowych świata. Do terminala DCT docierają największe na świecie statki obsługujące serwis oceaniczny AE10, czyli bezpośrednie połączenie z Dalekiego Wschodu do Polski i krajów bałtyckich.

Inwestorem jest DCT, spółka zarejestrowana w Polsce, która w większości należy do Global Infrastructure Fund II, funduszu zarządzanego przez Macquarie Group of Companies, z siedzibą główną w Australii.

Jeszcze w tym roku ma się rozpocząć budowa drugiego terminala kontenerowego. Do użytku ma być oddany do 2017 roku. Ma zwiększyć obecne zdolności przeładunkowe DCT z ponad 1,3 mln TEU do 4 mln TEU rocznie.

PCZ

Spółka PCZ planuje przeznaczyć na dywidendę 5,1 mln zł z zeszłorocznego zysku, który wyniósł 11,8 mln zł - poinformowała firma w komunikacie.

Dywidenda na akcję wyniesie 0,10 zł i 0,15 zł przy uwzględnieniu uprzywilejowania akcji imiennych co do dywidendy. Proponowanym dniem dywidendy jest 25 czerwca, a dniem jej wypłaty 10 lipca.

Rok wcześniej dywidenda wyniosła 0,14 zł i 0,21 zł (przy uwzględnieniu uprzywilejowania akcji).

APLISENS

Zarząd spółki Aplisens rekomenduje wypłatę 0,26 zł dywidendy na akcję z zysku za 2013 rok - podano w komunikacie. Łącznie na ten cel trafi 3,5 mln zł z zysku, który wyniósł 14,2 mln zł.

Proponowanym dniem dywidendy jest 10 lipca, a dniem jej wypłaty 24 lipca 2014 r.

Rok wcześniej spółka również wypłaciła 0,26 zł dywidendy na akcję.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)