Rząd przyjął założenia do projektu noweli o ochronie konkurencji i konsumentów

Usprawnienie kontroli czy skrócenie niektórych procedur to m.in. propozycje zawarte w przyjętych we wtorek przez rząd założeniach do projektu nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.

20.11.2012 | aktual.: 20.11.2012 17:36

Rada Ministrów we wtorek przyjęła założenia do projektu ustawy przygotowanego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

- Obecnie obowiązujące przepisy nie są wystarczająco skuteczne w zwalczaniu karteli, które stanowią najpoważniejsze naruszenia konkurencji. Przygotowane przepisy będą uwzględniać cele założone w Polityce konkurencji na lata 2011-2013 (przyjętej przez rząd w 2011 r.) oraz tendencje europejskie dotyczące poszukiwania nowych rozwiązań w zwalczaniu antykonkurencyjnych praktyk - czytamy w komunikacie Centrum Informacyjnego Rządu (CIR).

Wśród propozycji zmian jest m.in. wprowadzenie dwuetapowego postępowania w sprawach z zakresu kontroli koncentracji. Ma to przyspieszyć i skrócić postępowania - zwłaszcza te proste, które nie budzą wątpliwości. "Przyjmuje się, że czas przeznaczony na takie postępowanie nie będzie przekraczać 1 miesiąca (obecnie 2 miesiące). Jest to rozwiązanie korzystne z punktu widzenia przedsiębiorców, dla których uzyskanie w maksymalnie krótkim czasie zgody prezesa UOKiK na dokonanie koncentracji ma duże znaczenie" - napisano w komunikacie.

W przypadku spraw budzących wątpliwości - odnośnie ich skutków rynkowych - przewiduje się przejście do drugiego etapu procedury, czyli wydanie postanowienia o przedłużeniu terminu zakończenia postępowania o kolejne cztery miesiące. W odniesieniu do tej grupy spraw zakłada się też możliwość przedstawienia przedsiębiorcy zastrzeżeń do planowanej koncentracji.

Spod kontroli prezesa UOKiK będą - zgodnie z nowym prawem - wyłączone koncentracje dotyczące łączenia przedsiębiorców osiągających niewielki obrót - do 10 mln euro - na terytorium Polski lub na tworzeniu przez nich wspólnych przedsiębiorstw.

Mają być też wprowadzone przepisy o środkach zaradczych, które mają służyć przede wszystkim usunięciu skutków naruszeń i zapobieganiu naruszeniom prawa konkurencji w przyszłości. Chodzi o środki zaradcze nakładane przez prezesa UOKiK m.in.: przywracanie konkurencji na danym rynku, wynagrodzenie szkód, które ponieśli konsumenci w wyniku stosowania niedozwolonej praktyki.

W założeniach do noweli przewidziano dobrowolne poddanie się karze. Zaproponowano również system łagodzenia kar. Wprowadzona ma być możliwość uzyskania przez przedsiębiorców, którzy uczestniczą w niedozwolonym porozumieniu łagodniejszej kary, czyli dodatkowej jej obniżki. Kara będzie mniejsza w zamian za przekazanie istotnych informacji o niewykrytych praktykach.

Rozwiązania przewidują też, że odpowiedzialność za naruszenie zakazu antykonkurencyjnych porozumień będą ponosić osoby, które pełnią funkcje kierownicze lub wchodzą w skład organu zarządzającego przedsiębiorcy. Osoby te sprawując swoje funkcje dopuściły do naruszenia przez przedsiębiorcę zakazu porozumień ograniczających konkurencję. Przyjęto, że maksymalna kara dla osób fizycznych to 500 tys. euro.

Do projektu nowelizacji ustawy wprowadzony będzie przepis upoważniający prezesa UOKiK do publicznego ostrzegania o naruszeniach zbiorowych interesów konsumentów przez przedsiębiorcę stosującego praktyki, które mogą narazić konsumentów na poważne straty.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)