S5 na Mazurach. 118 obiektów i 39 wiaduktów połączy region z A1
GDDKiA złożyła wnioski o decyzje środowiskowe dla nowego, blisko 90-kilometrowego odcinka S5. Jak informuje Olsztyńska Wyborcza, trasa z Ostródy do A1 ma kosztować 6,8 mld zł i stać się kluczowym połączeniem północy kraju.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) złożyła wnioski o wydanie decyzji środowiskowych dla drogi S5, łączącej Ostródę z Grudziądzem. Decyzje te określą, jak przebiegać będzie nowa trasa oraz w jaki sposób będzie realizowana z uwzględnieniem ochrony środowiska, krajobrazu i bezpieczeństwa mieszkańców.
Droga przez dwa województwa
Z uwagi na fakt, że trasa przechodzi przez dwa województwa, odpowiednie wnioski trafiły do Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska w Olsztynie i Bydgoszczy. Wskaźniki, które wpłynęły na wybór najkorzystniejszych wariantów przebiegu, obejmowały kryteria środowiskowe, społeczne, techniczne i ekonomiczne.
Zmierzyliśmy jak głośne są wiatraki. Jest się czego obawiać?
Plany dotyczące województwa kujawsko-pomorskiego zakładają konstrukcję 39 km drogi w wariancie W1A, z kluczowymi węzłami w Sarnowie, Radzyniu Chełmińskim i Świeciu nad Osą. W tym fragmencie uwzględniono 42 obiekty inżynieryjne, w tym liczne wiadukty z funkcjami ekologicznymi, jak również przepusty dla małych zwierząt.
Natomiast w województwie warmińsko-mazurskim zaplanowano budowę 48,5 km trasy w wariancie W4. Dla tego odcinka przewidziano 118 obiektów inżynieryjnych, które mają zapewnić ciągłość korytarzy ekologicznych oraz bezpieczeństwo drogowe.
Po uzyskaniu decyzji środowiskowych rozpocznie się kolejny etap prac przygotowawczych, zwany Koncepcją programową. Etap ten jest kluczowy do ogłoszenia przetargu na realizację trasy. Budowa drogi S5 jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.
Przewidywany koszt inwestycji to 6,8 mld zł, a planowane zakończenie prac i oddanie drogi do użytku nastąpi w 2033 r. Nowa droga S5 ma strategiczne znaczenie, łącząc główne ośrodki gospodarcze regionu i tworząc ważny korytarz transportowy.
Źródło: gddkia-olsztyn