Trwa ładowanie...

Skontaktujemy się z Panią. Akurat!

Zaledwie 3% kandydatów do pracy zawsze otrzymuje informację zwrotną po rozmowie kwalifikacyjnej - wynika z ankiety przeprowadzonej przez Praca.pl.

Skontaktujemy się z Panią. Akurat!
d4jd5aw
d4jd5aw
(fot. thinkstock)
Źródło: (fot. thinkstock)

Brak informacji zwrotnej dotyczącej wyniku procesu rekrutacji to jedna z najbardziej drażniących kwestii. Czy rzeczywiście jest tak źle, jak opisują to kandydaci na forach internetowych? Serwis pracy Praca.pl postanowił to sprawdzić i zapytał ponad 1000 osób o to, jak często nie otrzymują oni informacji na temat tego, że nie zakwalifikowali się do dalszych etapów rekrutacji bądź nie otrzymali pracy. Wyniki są dość niepokojące. 7 na 10 kandydatów nigdy nie dowiedziało się w sposób oficjalny, że zostali odrzuceni.

Milczący telefon po rozmowie kwalifikacyjnej

Mijają ustalone dwa tygodnie, a z firmy, w której kandydat był na rozmowie rekrutacyjnej, nie ma wiadomości. Tak niestety wyglądają nasze realia procesów rekrutacji. 72% ankietowanych przez Praca.pl osób poszukujących pracy nie otrzymało informacji zwrotnej po przynajmniej połowie rozmów kwalifikacyjnych, w których brali udział. U 17% kandydatów do pracy zdarza się to dość często – w 10-30% rozmów. Kandydaci, którzy mogą powiedzieć, że zdarza się im to rzadko to zaledwie 8% badanych. Jak się zatem okazuje, Ci którzy zawsze wiedzieli na czym stoją to prawdziwi szczęściarze – jest ich zaledwie 3%!

Błahe przyczyny

Statystyki są niepokojące. Z czego mogą wynikać? Adrian Rotkiewicz, specjalista ds. rekrutacji i partner zarządzający międzynarodowej firmy oferującej usługi rekrutacyjne uważa, że winny jest sposób pracy – coraz częstsze nastawienie na wynik, czyli pozyskanie odpowiedniego kandydata jak najszybciej i jak najsprawniej: „Czas niejednokrotnie gra tutaj kluczową rolę i jeśli dział HR lub firma rekrutacyjna nie dbają równocześnie o jakość procesu, to niestety kończy się to często brakiem informacji zwrotnej dla pozostałej części kandydatów nie wybranych, a zaangażowanych w proces na daną pozycję.” – komentuje specjalista.

d4jd5aw

„Winne nie są procedury rekrutacji (te zwykle zakładają konieczność udzielenia informacji zwrotnej) lecz czynnik ludzki” – uważa Michał Filipkiewicz z Praca.pl. „Przy nastawieniu na szybkość procesu rekruter jest zaangażowany do momentu pozyskania nowego pracownika. Potem zaczyna skupiać się nad kolejnym projektem, często zapominając, bądź z braku czasu nie podejmując się poinformowania tych kandydatów, którzy odpadli w procesie selekcji.”- wyjaśnia ekspert.

Brak jasnych kryteriów

Adrian Rotkiewicz uważa, że rekrutacja to złożony proces, a brak informacji zwrotnej może wynikać z kilku kwestii: „Jedną z opcji jest brak jasnych kryteriów lub powodów odrzucenia kandydata, przedstawionych przez osoby zaangażowane w proces. Tutaj jednoznacznie wychodzi na wierzch słabość organizacji lub jej procedur versus czynnik ludzki”. Z tezą tą zgadza się prezes Praca.pl Krzysztof Kirejczyk „Jeśli manager działu, do którego prowadzona jest rekrutacja nie ma jasnych kryteriów oceny i nie potrafi ich wypracować wraz z działem HR lub firmą zewnętrzną, nie podejmuje decyzji, zwleka z nią, daje niejasne odpowiedzi osobie odpowiedzialnej za proces, to w efekcie udzielenie informacji zwrotnej kandydatowi bywa odkładane w czasie. Niestety przy słabej organizacji pracy, czasem na wieczne nigdy”.

Co o braku informacji zwrotnej po rekrutacji myślą kandydaci?

Ponad połowa ankietowanych przez Praca.pl osób (55%) łączy brak kontaktu ze strony rekrutera z brakiem kultury. U 15% wywołuje złość. Zaledwie dla 2% kandydatów nie jest to problemem. Największą trudnością są zaś sytuacje, w których osoba szukająca pracy, czekając na wyniki rekrutacji, spowalnia bądź przerywa proces szukania pracy u innych pracodawców. W efekcie taki kandydat traci czas. Ten problem dotyczy prawie co trzeciego szukającego pracy (28% ankietowanych).

Co robić, jak nie ma odpowiedzi?

Michał Filipkiewicz z Praca.pl doradza, by nie zaprzestawać poszukiwań pracy tylko dlatego, że uczestniczyliśmy w kilku rozmowach kwalifikacyjnych. „Tak naprawdę dopiero podpisanie umowy o pracę powinno być sygnałem do tego, by pracy już nie szukać. Sama rozmowa kwalifikacyjna czy assessment, nawet jeśli wydaje się nam, że wypadliśmy świetnie, a osoby rekrutujące były zachwycone, jeszcze nie znaczy, że otrzymamy propozycję pracy. A przecież zdarzają się też takie – dość nieuczciwe – sytuacje, w których z kandydata, którego poinformowano już o chęci zatrudnienia, firma rezygnuje.” Zawsze można też wziąć sprawy w swoje ręce – zadzwonić do osoby, która zapraszała nas na spotkanie rekrutacyjne, wysłać maila z pytaniem o stan kandydatury. Być może firma rzeczywiście zrezygnowała z kandydata, a być może proces rekrutacji uległ przedłużeniu ze względu na różne czynniki – np. chorobę kierownika czy wymagający szybkich interwencji kryzys w firmie. Cierpi wizerunek branży HR

d4jd5aw

Nieudzielanie informacji zwrotnej kandydatom nie tylko przeszkadza starającym się o pracę. Złości też tych pracowników branży HR, którzy szanują swoją pracę, kandydatów i dbają o profesjonalizm procesu rekrutacji. Aneta Szczygieł, zajmująca się rekrutacjami, podkreśla, że takie postępowanie niezwykle szkodzi branży. „Kandydat, który nie otrzymuje informacji zwrotnej czuje się zlekceważony. Jeśli taka sytuacja zdarzy się kilkukrotnie, to uogólnia on swoje odczucia na wszystkie osoby rekrutujące” – wyjaśnia Aneta Szczygieł.

A przecież rekrutują nie tylko profesjonaliści. Pracodawcy w małych firmach nie współpracują z agencjami – sami prowadzą projekty rekrutacyjne i bywa, że etyka ich pracy w zakresie rekrutacji różni się od standardu profesjonalnego rekrutera. Choć oczywiście nie znaczy to, że za brak informacji zwrotnych wobec kandydatów odpowiadają jedynie takie sytuacje. W wielu dużych firmach oraz agencjach rekrutacyjnych nie ma odpowiednich standardów pracy – co widać po wynikach sondażu.

Konsekwencje braku informacji zwrotnej dla firmy

Nieudzielanie informacji zwrotnej po rekrutacji kandydatom ma też wpływ na wizerunek firmy. Psycholog Aneta Szczygieł podkreśla: „bardziej pamiętać będzie kandydat tę firmę, która nie dała mu znać po rozmowie, co dalej będzie dziać się z jego kandydaturą. Tak już jesteśmy skonstruowani, że mocniej pamiętamy te negatywne doświadczenia. W efekcie cierpi na tym wizerunek firmy i marki – rodzą się wobec nich negatywne emocje u kandydata”. Potwierdzają to badania rynkowe. Z badań brytyjskiego oddziału firmy SHL z marca 2010 r. wynika, że 36% kandydatów, którzy poczują się źle potraktowani przez firmę na rekrutacji poskarży się znajomym i rodzinie, wymieniając oczywiście nazwę firmy, a 18% zrezygnuje z korzystania jej produktów i usług.

d4jd5aw
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jd5aw

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj