Social media – czyli jak sobie pomóc na rynku pracy?
Media społecznościowe mogą pomagać w poszukiwaniu pracy - wynika z międzynarodowego badania pracowników Instytutu Badawczego Randstad. Społeczności umożliwiają prezentowanie siebie jako pracownika oraz są pomocne w zbieraniu i weryfikacji informacji o potencjalnym pracodawcy.
20.05.2011 | aktual.: 20.05.2011 14:02
Jednocześnie znacząca grupa pracowników odczuwa korzyści biznesowe dzięki wykorzystaniu portali w pracy, przy czym zaskakująco mało firm kontroluje sposób zawodowego wykorzystania społeczności przez swoich pracowników. Najnowszy sondaż Instytutu Badawczego Randstad dedykowany mediom społecznościowym objął swoim zasięgiem ponad 13.000 pracowników z 29 krajów na pięciu kontynentach. Celem badania było sprawdzenie jak pracownicy wykorzystują społeczności internetowe w życiu zawodowym.
67% pracowników jest obecnych w społecznościach
Rezultaty pokazują, że aż 2 na 3 uczestników badania w naszym kraju posiada profil osobisty w przynajmniej jednej społeczności. Wynik ten jest podobny do średniej dla wszystkich biorących udział w badaniu krajów. Jak zaznacza Agnieszka Bulik, Członek Zarządu Randstad: Duże wykorzystanie tego typu portali ma miejsce przede wszystkim w krajach o dużym udziale młodych pracowników, takich jak Chiny (90%) i Indie (90%). Najwyższy odsetek pracowników posiadających profil społecznościowy został odnotowany w Chile - 92%, z kolei Japonia odznacza się najniższym wynikiem (43%).
W społeczności łatwiej szukać pracy
Ponad połowa polskich respondentów (54%) uważa, że obecność w mediach społecznościowych może pomóc w znalezieniu pracy.
Co drugi badany używa społeczności jako źródła wiedzy o potencjalnym pracodawcy (55%) podczas przygotowań do rozmowy kwalifikacyjnej. Informacje te pozwalają też respondentom na nabranie wyobrażenia o kulturze organizacyjnej firmy (54%). Co istotne - podkreśla Agnieszka Bulik - blisko połowa respondentów ufa informacjom znajdowanym w społecznościach, a dla aż 61% badanych negatywne komentarze dotyczące potencjalnych pracodawców są wystarczającym powodem, aby nie starać się stanowisko w takiej firmie.
Profil osobisty - treść monitorowana
Zdecydowana większość polskich respondentów badania (67%) jest świadoma faktu, że pracodawca może obserwować prywatny profil pracownika w mediach społecznościowych. Jednocześnie co trzeci pytany (37%) przyznał, że używa swojego profilu świadomie w celu prezentowania siebie jako pracownika. Zdecydowana większość badanych (89%) deklaruje jednak, że korzysta z mediów społecznościowych jedynie w celach prywatnych - do śledzenia wiadomości dotyczących ich rodzin, bliskich i znajomych. Agnieszka Bulik zaznacza, że: Odpowiedzi polskich badanych nie odbiegają w tej kwestii od średniej dla pozostałych krajów biorących udział w projekcie. Wyjątkiem są Indie, gdzie aż 78% respondentów zadeklarowało, że używa mediów społecznościowych, aby zaprezentować się profesjonalnie. Wolnoć Tomku w swoim domku? - pracodawcy nie czuwają nad treścią wpisów pracowników
Co drugi polski badany przyznał, że jego pracodawca umożliwia mu w czasie pracy dostęp do portali społecznościowych (52%), przy czym zdaniem zdecydowanej większości (66%) aktywność w portalach nie koliduje z ich obowiązkami zawodowymi. Znacząca grupa (40%) deklarowała z kolei, że czerpie wymierne korzyści z obecności w mediach społecznościowych w swojej pracy zawodowej. Wyniki badania pokazują jednak, że stosunkowo niewielu pracodawców wykorzystuje i świadomie kontroluje potencjał mediów społecznościowych - zaledwie 1/3 firm wprowadziła wytyczne dotyczące prezentacji pracowników w internetowych społecznościach w kontekście wizerunku pracodawcy - podkreśla Agnieszka Bulik.
W zakresie regulacji tej kwestii znowu przodują Indie (70%) oraz Chiny (52%). Z kolei w Czechach takie wytyczne są udostępniane jedynie sporadycznie - dodaje.
Wyniki badania Instytutu Badawczego Randstad komentuje Maura Merson, ekspertka Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych oraz redaktorka portalu bezrobocie.org.: Media społeczne dają ogromne możliwości pracodawcom i pracownikom, lecz również niosą za sobą pewne ograniczenia, a nawet zagrożenia. Wizerunek firm zależy już nie tylko od tego, w jaki sposób firma prezentuje się klientom, lecz także od tego, co widać na profilach społecznościowych jej pracowników. Z badania Randstad wynika, że obecnie stosunkowo niewielu pracodawców wykorzystuje i świadomie kontroluje potencjał mediów społecznych. Jednocześnie korzyści biznesowe z tytułu obecności na portalach społecznościowych odnosi już aż 40% ankietowanych pracowników.
Jednakże obszar społeczności ulega dynamicznym zmianom - w Polsce, według statystyk publikowanych przez http://www.socialbakers.com na przełomie listopada i grudnia 2010 r. znalazła się w pierwszej piątce krajów o najszybszym procentowo przyroście kont Facebook'a z wynikiem 11,4%. Zarejestrowanych użytkowników do stycznia 2011 roku było w Polsce ok. 6 mln, z czego 40% to osoby powyżej 25 roku życia, a realnych użytkowników (Real Users) Facebooka może być nawet 10 mln (wg badań panelowych prowadzonych przez Gemius). Powyższe dane świadczące o zainteresowaniu respondnetów z naszego kraju taką formą komunikacji wskazują na to, że jej znaczenie również w życiu zawodowym Polaków może w bieżącym roku znacznie wzrosnąć.
Randstad Sp. z o.o. , www.randstad.pl