Świąteczne żniwa

Zbliża się najgorętszy okres dla producentów słodyczy. 20 proc. całorocznej sprzedaży tabliczek czekoladowych oraz 25 proc. pralin jest realizowane właśnie w okolicach świąt Bożego Narodzenia.

Obraz
Źródło zdjęć: © Rynek Spożywczy

Zbliża się najgorętszy okres dla producentów słodyczy. 20 proc. całorocznej sprzedaży tabliczek czekoladowych oraz 25 proc. pralin jest realizowane właśnie w okolicach świąt Bożego Narodzenia.

W grudniu i styczniu całkowita sprzedaż słodyczy - tabliczek czekoladowych, pralin, batonów i wafli, cukierków, draże-tek, figurek sezonowych, sezamków i chał-wy - rośnie dynamicznie we wszystkich kanałach dystrybucji.

- W ubiegłym roku na sezonowy wzrost sprzedaży słodyczy nałożył się dodatkowo przyrost sprzedaży rok do roku, wyższy, 12-procentowy w kanale supermarketów z uwzględnieniem dyskontów, oraz niższy, 8-procentowy w kanale hipermarketów. Sprzedaż w kanałach tradycyjnych pozo-stawała stablina - mówi Justyna Szczebel, analityk firmy badawczej Nielsen.

W okresie świątecznym częściej niż w innych sezonach sięgamy po bombonierki z pralinami czy pudełka z ciastkami. - To trend odwrotny niż w zachodniej Europie, gdzie bombonierki są popularne cały rok. Tam w czasie świąt rośnie za to sprzedaż pierników. W Polsce to produkt zdecydowanie całoroczny - mówił niedawno Marek Kretek, dyrektor generalny Lambertz Polska.

Potwierdzają to badania Nielsena, z których wynika, że największy udział we wzrostach w grudniu 2008 r. i styczniu 2009 r. (w porównaniu z okresem październik-listopad 2008 r.) miały praliny, tabliczki czekoladowe i figurki sezonowe. - Pozostałe kategorie w tym czasie tracą na znaczeniu - zauważa analityk Nielsena.

Praliny, koniecznie premium

W okresie świątecznym sprzedaje się 25 proc. całorocznego spożycia pralin. Wskaźnik ten jednak rok do roku spada.

Sprzedaż pralin rozwija się dynamicznie w całym roku, dlatego znaczenie tego typu produktów w ogólnej świątecznej sprzedaży rynku słodyczy z roku na rok rośnie. W czasie świąt największe wzrosty notują producenci pralinek premium.

- W ostatnim okresie świątecznym na praliny przypadło 28 proc. sprzedaży wszystkich słodyczy - mówi Justyna Szczebel. Praliny niemal dominują w świątecznej ofercie hipermarketów - tam udział tych czekoladek w sprzedaży słodyczy wynosi prawie 45 proc. Odwrotnie jest w handlu tradycyjnym, gdzie pralin jest tylko 20 proc. Najbardziej na popularności zyskują, zarówno w okresie świątecznym, jak i w ciągu całego roku, czekoladki z nadzieniem. Jak wynika z danych Nielsena, sprzedaż ptasich mleczek rosła znacznie wolniej. Segment galaretek w czekoladzie pozostawał zaś stabilny.

Czekolada staje się jednak produktem coraz mniej "świątecznym". Nadal w grudniu i styczniu sprzedaje się jej więcej niż w innych miesiącach, bo 20 proc. rocznej sprzedaży, jednak udział ten jest coraz mniejszy. Maleje także udział tabliczek czekoladowych w całym świątecznym rynku słodyczy, ale nadal jest wysoki. W ostatnim roku w okresie świątecznym tabliczki wygenerowały 23 proc. sprzedaży słodyczy w całej Polsce. Znaczenie tabliczek jest mniejsze w placówkach handlu nowoczesnego, a większe w handlu tradycyjnym i dyskontach. Podobnie jak w przypadku pralin, największą dynamiką charakteryzuje się sprzedaż produktów premium. - W ostatnim okresie świątecznym utrzymywały się, obserwowane na przestrzeni całego roku, trendy: rosło znaczenie tabliczek większych, powyżej 200 g oraz tabliczek gorzkich z nadzieniem i z dodatkami. Czekolady pełne, zarówno mleczne, gorzkie, jak i białe, traciły na znaczeniu - mówi ekspert firmy Nielsen.

Choinki, aniołki, mikołaje

Co roku producenci starannie przygotowują się do świąt. Nie tylko intensyfikują produkcję, zwiększają zapasy magazynowe czy wzmacniają dystrybucję. Poszerzają często ofertę o serie limitowane. Zwykle są to produkty całoroczne w specjalnych, świątecznych opakowaniach. W tym czasie klientów zyskują również sezonowe figurki - mikołaje czy aniołki. - Odpowiadają co prawda za zaledwie 3,5 proc. sprzedaży rynku czekoladowego w okresie świątecznym, niemniej jednak ich sprzedaż w ostatnim roku wyniosła ponad 60 mln złotych, z czego nieomal połowa sprzedawana jest w okresie grudzień-styczeń - mówi Justyna Szczebel. Jak będą wyglądać tegoroczne święta? Czy kryzys na tyle dotknął kieszenie Polaków, że poszukają oszczędności, rezygnując z zakupów słodkości? Producenci w to nie wierzą. Tak jak co roku liczą na wzrosty sprzedaży.

Weronika Pietrykowska

Wybrane dla Ciebie
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
Przekręt na sześć cyfr w fabryce mięsa. Dyrektor usłyszał wyrok
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia