Tak Polacy szukają pracy. 20 lat temu nie do pomyślenia
Ponad połowa Polaków wybiera portale ogłoszeniowe jako główne źródło poszukiwania pracy, co potwierdza najnowszy raport "Barometr rynku pracy 2025".
Wyniki badania "Barometr rynku pracy 2025" pokazują, że 58,8 proc. Polaków korzysta z portali ogłoszeniowych w poszukiwaniu pracy. To najpopularniejsza metoda, która zyskuje na znaczeniu wśród pracodawców, zwiększających swoją obecność na tych platformach.
Zmieniające się preferencje kandydatów
Oprócz portali ogłoszeniowych, 38 proc. osób korzysta z aplikacji mobilnych, a 33 proc. z mediów społecznościowych i osobistych kontaktów. Zauważono jednak spadek zainteresowania aplikacjami mobilnymi o 3,1 pkt proc. w porównaniu do 2024 r. Tradycyjne tablice ogłoszeniowe również tracą na popularności, z 11,9 proc. w 2024 r. do 6,1 proc. w 2025 r.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ceny majonezów. Sprawdziliśmy, gdzie są najtańsze
Anna Wesołowska, dyrektor zarządzająca Gi Group, podkreśla, że kandydaci szukają ogłoszeń tam, gdzie widzą największe szanse na znalezienie pracy. - Dla pracodawców to sygnał, że skuteczna rekrutacja wymaga dziś korzystania z wielu narzędzi równolegle i uważnego śledzenia zmieniających się preferencji kandydatów - oceniła Wesołowska.
Preferencje pracodawców
Młodsze pokolenia, w wieku 18-24 lata, preferują kanały cyfrowe, z 56 proc. korzystających z ogłoszeń online. Starsi, w wieku 25-44 lata, łączą nowoczesne formy komunikacji z bezpośrednimi relacjami, korzystając z portali ogłoszeniowych (61 proc.) oraz mediów społecznościowych i kontaktów osobistych (po 36 proc.). W sektorze handlu popularne są agencje rekrutacyjne, a w usługach media społecznościowe i polecenia znajomych.
Pracodawcy również coraz częściej wybierają portale ogłoszeniowe, które zyskały na popularności o 5,7 pkt proc. rdr, osiągając 38,8 proc. Zmniejszyła się natomiast liczba firm korzystających z urzędów pracy, z 33,7 proc. do 28 proc.
Badanie przeprowadzono w lutym 2025 r. przez SW Research na zlecenie Gi Group Holding, obejmując ponad 500 przedstawicieli firm i pracowników.