Trendy na rynku pracy w 2014 r.
Zbliża się koniec roku. To tradycyjnie okres podsumowań i analiz. To także czas prognoz i przewidywań. Podejmijmy i my taką próbę, starając się odpowiedzieć na pytanie, jakie najważniejsze trendy będą nam towarzyszyć w 2014 r.?
26.11.2013 | aktual.: 26.11.2013 14:26
Zbliża się koniec roku. To tradycyjnie okres podsumowań i analiz. To także czas prognoz i przewidywań. Podejmijmy i my taką próbę, starając się odpowiedzieć na pytanie, jakie najważniejsze trendy będą nam towarzyszyć w 2014 r.?
W obszarze rekrutacji i selekcji tendencja jest wyraźna. Przedstawiciele coraz większej liczby organizacji rozumieją, że istotą tego procesu jest nie tylko zapełnienie wakatów, lecz także kształtowanie wizerunku firmy. Trudno wyobrazić sobie efektywny employer branding bez działań w obszarze rekrutacji i selekcji – przyjaznego formułowania ogłoszeń, zrozumiałego określania nazw stanowisk, jednoznacznego opisu wymagań i oczekiwań wobec przyszłych pracowników, uprzedzania, jak długo może potrwać proces rekrutacji, itp.
W niechlubną przeszłość odchodzą przypadki nieuprzejmego traktowania osób starających się o pracę (obudowane niekiedy pseudonaukową ideologią, w myśl której najlepszą metodą rekrutacji jest tzw. stress interview). Dobrą praktyką staje się dbałość o właściwe relacje z kandydatami, odpowiednia komunikacja na każdym etapie procesu re-krutacyjno-selekcyjnego. Powstała niedawno Koalicja na rzecz Przyjaznej Rekrutacji zrzesza już kilkadziesiąt firm, a ich liczba stale rośnie. Opracowany został Kodeks Dobrych Praktyk w Rekrutacji2 – sądzę, że przestrzeganie zawartych w nim zasad powoli będzie się stawać obowiązującym trendem.
Ważne zmiany zaobserwować można także w podejściu do rozwoju zawodowego. Systematycznie maleje liczba firm, dla których hasło „rozwój zawodowy” sprowadza się do wysyłania przypadkowych ludzi na przypadkowe szkolenia. Standardem staje się budowanie strategii w tym obszarze. Wyraźnym trendem jest też odchodzenie od traktowania szkoleń jako jedynej metody wspierania rozwoju pracowników.
Polecamy: Chcesz zarobić naprawdę duże pieniądze?
Różne formy samokształcenia, e-learning, blended learning, coaching i mentoring stają się częścią działania coraz większej liczby organizacji. Szczególnego znaczenia nabiera mentoring. Główny cel działań metoringowych – wzrost wiedzy i umiejętności osób zatrudnionych w organizacji – to jedynie wycinek korzyści. Mentoring umożliwia także podjęcie racjonalnych działań dotyczących tzw. zarządzania wiekiem (fatalny termin, może w 2014 r. uda nam się znaleźć lepszy?), przeciwdziała wypaleniu zawodowemu doświadczonych pracowników, autentycznie wspiera budowę uczącej się organizacji.
Pozytywne tendencje można też zaobserwować w obszarze oceniania i wynagradzania. Oceny okresowe systematycznie przestają być „sądem nad pracownikiem” i stają się dostarczaniem zainteresowanym informacji zwrotnej na temat jakości ich pracy. W wynagrodzeniach z kolei odchodzi się od „uszczęśliwiania” wszystkich jednakowymi benefitami na rzecz tworzenia systemów uwzględniających indywidualne potrzeby pracowników.
Dodajmy do tego różnorodne aktywności budujące prawdziwe partnerstwo działów HR i zarządów organizacji, coraz mocniej akcentowaną społeczną odpowiedzialność biznesu, upowszechniającą się kulturę zarządzania przez wartości oraz wiele innych pozytywnych trendów – rok 2014 zapowiada się naprawdę optymistycznie.
dr Małgorzata Sidor-Rządkowska
trener, konsultant, wykładowca na studiach MBA. Autorka dziewięciu książek oraz kilkudziesięciu artykułów poświęconych kształtowaniu nowoczesnych strategii personalnych. Przewodnicząca jury konkursu Play Top HR Manager.
"Personel Plus" 12-2013