Trwa ładowanie...
składki
14-12-2010 09:45

Ubezpieczyciele odzyskają składki

Za kilka tygodni towarzystwa zaczną masowo prześwietlać klientów. Oszuści będą musieli dopłacać do polis.

Ubezpieczyciele odzyskają składkiŹródło: Jupiterimages
d3ig5hh
d3ig5hh

Według ubezpieczycieli od 2 do 5 proc. posiadaczy OC komunikacyjnego – których na koniec czerwca br. było 15,33 mln – płaci zaniżoną składkę. Zwykle o około 30 proc. W ub.r. z polis OC komunikacyjnego ubezpieczyciele zebrali 7,1 mld zł. To oznacza, że w przyszłym roku – po uiszczeniu przez klientów zaległych składek – zakłady mogłyby odzyskać nawet około 100 mln zł.

Masowe kontrole

Taka możliwość pojawi się, bo za kilka tygodni towarzystwa zaczną masowo kontrolować klientów, którzy posiadają polisy OC, korzystając z ośrodka informacji stworzonego przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Sprawdzą, czy kierowcy nie oszukiwali przy zakupie ubezpieczenia, by uzyskać zniżki. Jeśli okaże się, że tak – towarzystwa będą domagać się dopłat do polis.

Ośrodek informacji UFG gromadzi dane o szkodach komunikacyjnych. W piątek towarzystwa będące członkami UFG otrzymały informacje o zasadach udostępniania danych przez tę instytucję. Z bazy będą mogły korzystać przede wszystkim te firmy, które same będą przekazywały do niej informacje.

W programie pilotażowym – który umożliwiał towarzystwom sprawdzanie pojedynczych klientów – brały udział największe zakłady będące jednocześnie najbardziej znaczącymi graczami na rynku komunikacyjnego OC: PZU, Ergo Hestia, Warta, Allianz, Compensa, Generali, HDI-Asekuracja, Link4, Polskie Towarzystwo Ubezpieczeń, Uniqa.

d3ig5hh

Już w tej chwili niektórzy ubezpieczyciele (jak Warta) występują do swoich klientów – na podstawie danych pozyskanych w ramach pilotażu – o dopłaty. – Od momentu, od którego będzie możliwe masowe sprawdzanie ubezpieczonych, towarzystwa mogą uzyskać znaczne oszczędności, a tym samym zwrot nakładów poniesionych na budowę ośrodka informacji – wskazuje Elżbieta Wanat-Połeć, prezes UFG.

– Chcemy odejść od karania wszystkich kupujących polisy komunikacyjne. Tak, by klienci jeżdżący bezpiecznie płacili niższe składki, a ci powodujący więcej szkód – wyższe – mówi Sebastian Michałowski, menedżer w departamencie obsługi klientów ubezpieczeń komunikacyjnych Generali TU.

Prześwietlanie coraz głębsze

To jednak nie koniec planów UFG i zakładów w zakresie prześwietlania klientów. – Do końca I kwartału 2011 r. zamierzamy udostępnić towarzystwom kolejne narzędzie. Będą mogły uzyskiwać informacje o historii ubezpieczenia klienta lub pojazdu, czyli wykupionych polisach OC i AC czy wypłaconych odszkodowaniach – informuje prezes UFG.

Fundusz planuje także stworzenie systemu, który da ubezpieczycielom dostęp online do historii szkodowości danego klienta. – Wprowadzenie przez UFG możliwości sprawdzenia poziomu szkodowości klienta online umożliwiłoby weryfikację zniżek już w chwili sprzedaży ubezpieczenia – zwraca uwagę Michałowski.

PARKIET
Piotr Rosik

d3ig5hh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ig5hh