UOKiK bierze się za operatorów sieci komórkowych. Klienci wściekli na drobny druk w reklamie
Ludzie chcą korzystać z najnowszej technologii komórkowej, ale nie mogą, choć z reklam byli przekonani, że będzie inaczej. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie w sprawie ofert sieci 5G dwóch znanych telekomów. - Istotne warunki oferty muszą być przedstawione wprost: bez gwiazdek, nieczytelnej czcionki, licznych odniesień - mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
07.02.2022 10:45
Tomasz Chróstny wszczął postępowania wyjaśniające wobec Polkomtel, operatora sieci Plus, oraz P4, operatora sieci Play. Sprawdzi w nich informacje udzielane w ramach prowadzonych kampanii marketingowych w związku z wprowadzeniem technologii 5G - informuje w poniedziałek UOKiK.
Skusili się na ofertę, ale nie mogli korzystać
5G to nazwa piątej generacji sieci komórkowej, która ma zapewnić dużo większą prędkość internetu i możliwość przesyłania gigantycznej ilości danych. Tymczasem do UOKiK spływają skargi klientów dotyczące ofert dostępu do internetu w 5G od Plusa i Playa.
Klienci Plusa zwracają uwagę na nieprawidłowe działanie technologii 5G, mimo że posiadali urządzenia umożliwiające jej obsługę. "Z kolei abonenci Play na podstawie informacji w reklamach byli przekonani, że prezentowana w nich cena wraz z urządzeniem obejmuje internet w prędkości 5G. Małym drukiem znalazła się informacja, że ani przedstawiana taryfa, ani urządzenie nie obsługują tej technologii" - relacjonuje UOKiK.
Teraz urząd sprawdzi, czy sytuacje opisane przez konsumentów rzeczywiście miały miejsce.
UOKiK kontra drobny druk
- Rzetelna informacja o zasadach działania technologii, np. o tym czy telefon konsumenta obsługuje częstotliwość sieci 5G danego operatora, oraz o cenie właściwej dla usługi o określonych właściwościach, ma dla konsumenta kluczowe znaczenie przy podjęciu decyzji o skorzystaniu z oferty. Istotne z perspektywy użytkownika warunki oferty muszą być przedstawione wprost: bez gwiazdek, nieczytelnej czcionki, licznych odniesień. W przeciwnym razie mogą wprowadzać w błąd - komentuje prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
- Technologia 5G to korzyści dla konsumentów w postaci szybszego dostępu do internetu, możliwości podłączenia wielu urządzeń, zwiększenia prędkości przesyłania i pobierania danych. To wzbudza zainteresowanie konsumentów. Przedsiębiorcy powinni, poza informowaniem o korzyściach tej technologii, podawać również konieczne do spełnienia warunki, aby można było z niej skorzystać - dodaje Chróstny.
Jak zaznacza urząd, postępowania wyjaśniające prowadzone są w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy. Ich celem jest wyjaśnienie mechanizmów panujących na danym rynku. Dopiero następny krok - o ile UOKiK się na niego zdecyduje - to wszczęcie postępowania właściwego, które może zakończyć się nałożeniem kary do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy.