UOKiK: nieuczciwe praktyki ubezpieczyciela (komunikat)
...
10.11.2011 11:34
10.11. Warszawa - UOKiK informuje:
Towarzystwo ubezpieczeniowe HDI-Gerling Życie niezgodnie z prawem pobierało od swoich klientów wyższe niż ustalone w umowie opłaty - uznała prezes UOKiK. Na przedsiębiorcę została nałożona kara pieniężna w wysokości ponad 1,5 mln zł.
Jednym z produktów oferowanych przez HDI-Gerling Życie jest ubezpieczenie na życie z funduszem "Multiaspekt", które łączy ze sobą funkcję ochronną ubezpieczenia oraz gromadzenia kapitału. Wątpliwości Urzędu wzbudziło pobieranie od ubezpieczonych opłat wyższych niż wynikało z umowy.
Przeprowadzone przez UOKiK postępowanie wykazało, że ubezpieczyciel określił w umowie maksymalną wysokość opłat pobieranych przez pierwsze trzy lata obowiązywania polisy - nie wyżej niż 2,5 proc. sumy zadeklarowanych składek. W praktyce spółka, oprócz ustalonej kwoty, dodatkowo obciążała konsumentów w każdym roku obowiązywania kontraktu opłatą w wysokości 4 proc. wartości należnych składek.
Zdaniem UOKiK, naliczając wyższe niż ustalone w umowie opłaty ubezpieczyciel naruszył zasadę dotrzymywania umów. Konsekwencją działania towarzystwa było m.in. zmniejszenie składki lokowanej w fundusze kapitałowe, co miało bezpośredni wpływ na zysk w kolejnych latach obowiązywania polisy. Praktyka ubezpieczyciela trwała od listopada 2004 roku.
Prezes UOKiK uznała działanie Towarzystwa Ubezpieczeń HDI-Gerling Życie za niezgodne z prawem i nakazała zaniechanie stosowania niedozwolonej praktyk. Na spółkę została nałożona kara pieniężna w wysokości 1 596 348 zł oraz obowiązek publikacji sentencji decyzji na stronie internetowej ubezpieczyciela oraz w jednym z ogólnopolskich dzienników. Decyzja nie jest ostateczna, przedsiębiorca skorzystał z możliwości odwołania się do sądu.
Praktyczne informacje dotyczące umów z ubezpieczycielami można znaleźć w serwisie UOKiK w sekcji pytania i odpowiedzi. Indywidualne skargi na ubezpieczycieli można zgłaszać do rzecznika ubezpieczonych. Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw można także uzyskać u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych, albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-17.00. Ponadto konsumenci mogą skorzystać z bezpłatnej porady w oddziałach terenowych Federacji Konsumentów.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ aja/