UOKiK ws. kampanii informacyjnej (komunikat)

...

21.11.2011 09:59

21.11. Warszawa - UOKiK informuje:

Zmowy cenowe są nielegalne. Dotkliwych sankcji finansowych możesz uniknąć, przyznaj się dobrowolnie - komunikat tej treści pojawi się w mediach. Bohater spotu UOKiK - Staszek będzie mógł radzić przedsiębiorcom dzięki uprzejmości 46 stacji i portali internetowych

Zgodnie z prawem za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję - np. zmowie cenowej grozi kara finansowa do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy. Istnieje jednak możliwość uniknięcia tak wysokiej sankcji. Taką okazję daje program łagodzenia kar (leniency) - uczestnicy zmowy mogą zgłosić się do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i dostarczyć dowodów na istnienie kartelu.

To rozwiązanie pojawiło się w polskim prawie w 2004 r. Od tego czasu do Urzędu wpłynęło 29 wniosków przedsiębiorców o objęcie programem. W celu zwiększenia tej liczby UOKiK prowadzi akcje edukacyjne skierowane do skruszonych uczestników karteli. Jedną z nich jest spot oparty na rysunkach Marka Raczkowskiego, ze Staszkiem w roli głównej. Jego bohater namawia pozostałych uczestników porozumienia do dobrowolnego przyznania się do zmowy.

Od dziś historię Staszka radzącego przedsiębiorcom będzie można usłyszeć w radiu, zobaczyć w telewizji i Internecie. Jest to możliwe dzięki uprzejmości 46 stacji radiowych i telewizyjnych oraz portali internetowych, które wspierając kampanię promującą prawo antymonopolowe wśród przedsiębiorców zgodziły się na bezpłatną emisję spotu. Są to: TVN, TVN 7, TVN 24, TVN CNBC, TVN Meteo, TVN Style, TVN Turbo, cztery programy Polskiego Radia - Jedynka, Dwójka, Trójka oraz Czwórka, Złote Przeboje, Roxy FM, Poznań Blue FM, TOK FM, Radio ZET, RMF FM, Radio PiN, regionalne rozgłośnie Polskiego Radia - Radio Merkury, Koszalin, Lublin, Katowice, Gdańsk, Kielce, Pomorza i Kujaw, Olsztyn, Rzeszów, Szczecin, Zachód, RMG, Zielona Góra, Kraków, Wrocław, Opole oraz portale internetowe: Forbes.pl, Onet.pl, Newsweek.pl, eGospodarka.pl, pb.pl, Money.pl, sieć reklamy wideo AdPlayer (gazeta.pl, wyborcza.pl, wyborcza.biz), gazetaprawna.pl, forsal.pl, twarzebiznesu.pl.

- Wspólne działania instytucji publicznych i mediów dają możliwość wpływania na poziom świadomości prawnej przedsiębiorców i konsumentów. Bez wsparcia mediów dotarcie z komunikatem do tak szerokiej grupy odbiorców byłoby niemożliwe - wyjaśnia Prezes Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel. Do akcji przyłączyło się już 46. Zachęcamy również inne media do włączenia się w promowanie programu leniency.

Przedsiębiorca, który jest uczestnikiem kartelu i chciałby skorzystać z programu łagodzenia kar może złożyć formalny wniosek osobiście w siedzibie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie, pracownikowi UOKiK do protokołu, pocztą, faxem, a także emailem na adres: leniency@uokik.gov.pl. Odpowiedzi na wszystkie pytania dotyczące programu, nawet anonimowe, udzielają prawnicy UOKiK pod numerem telefonu: 22 55 60 555.

24-25 listopada zapraszamy do Poznania na Europejski Dzień Konkurencji i Konsumentów. To najważniejsze wydarzenie polskiego przewodnictwa w Radzie UE. Razem z gośćmi - m.in. Leszkiem Balcerowiczem i Joaquinem Almunią, Wiceprzewodniczącym Komisji Europejskiej, Komisarzem ds. Konkurencji - pokażemy, w jaki sposób konkurencja wpływa na dobrobyt konsumentów. Poznań Międzynarodowe Targi Poznańskie (ul. Głogowska 14, Pawilon 8A). Dziennikarzom przypominamy o akredytacji drogą elektroniczną na stronie internetowej https://media-accreditation.pl2011.eu.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ mick/

Źródło artykułu:PAP
konsumenciuokikochrona
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)