Trwa ładowanie...
d28uoyr

UOKiK ws. spółki Tauron Ciepło z Katowic (komunikat)

...

d28uoyr
d28uoyr

20.12. Warszawa - UOKiK informuje:

Niezgodne z prawem zastrzeganie możliwości wstrzymania dostaw ciepła, uchylanie się od odpowiedzialności za niedotrzymanie warunków umowy - to przykłady niedozwolonych praktyk stosowanych przez Tauron Ciepło. Spółka zobowiązała się do zmiany kwestionowanych działań.

Spółka Tauron Ciepło z Katowic zajmuje się m.in. dostarczaniem energii cieplnej na terenie 15 miast Śląska, Zagłębia i Małopolski. W czerwcu 2012 r. Prezes UOKiK wszczęła dwa postępowania przeciwko spółce: w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów oraz nadużywania pozycji dominującej. Wykazały one, że niezgodne z prawem było aż 12 klauzul używanych w umowach z konsumentami oraz dwie w kontraktach zawieranych z odbiorcami instytucjonalnymi.

Zgodnie z jednym z zakwestionowanych postanowień w umowach z odbiorcami indywidualnymi spółka zastrzega, że dostawy ciepła mogą być wstrzymane w przypadku każdego naruszenia postanowień umowy, którą konsument zawarł ze spółką. Tymczasem, zgodnie z prawem, przedsiębiorca może odciąć konsumentowi ogrzewanie tylko w ściśle określonych sytuacjach m.in. ze względu na zagrażający bezpieczeństwu stan techniczny instalacji. Inną niedozwoloną praktyką jest niedopełnienie przez Tauron Ciepło obowiązku określenia wysokości bonifikat przysługujących konsumentom, gdy nastąpiło ograniczenie dostarczanej mocy cieplnej w porównaniu do mocy określonej w umowie. Zgodnie z prawem, w takim przypadku wzorce umowne powinny określać, w jaki sposób powinna zostać obniżona cena. Tymczasem Tauron Ciepło w ogóle nie określa wysokości bonifikat.

d28uoyr

W przypadku umów z przedsiębiorcami, zakwestionowane zostało m.in. uchylanie się przez spółkę od odpowiedzialności za szkody powstałe u odbiorcy w wyniku wstrzymania dostaw ciepła z powodu awarii. Zgodnie z prawem przedsiębiorca może wyłączyć swoją odpowiedzialność jedynie w sytuacjach, które powstały bez jego winy. Treść umowy stosowanej przez Tauron Ciepło dopuszcza taką możliwość w każdej sytuacji.

W trakcie postępowania spółka zobowiązała się do zmiany zakwestionowanych postanowień. Dlatego Prezes UOKiK odstąpiła od nałożenia kar finansowych i nałożyła na Tauron Ciepło obowiązek wprowadzenia odpowiednich zmian w obowiązujących wzorcach umownych oraz zawarcia aneksów do obowiązujących już umów. Dotyczy to zarówno umów z konsumentami, jak i przedsiębiorcami.

Więcej informacji na temat umów o dostawę mediów w zakładce pytania i odpowiedzi w serwisie internetowym Urzędu. Natomiast bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw konsumenci uzyskają u powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów w urzędach miejskich lub starostwach powiatowych albo pod numerem telefonu 800 007 707 czynnym od poniedziałku do piątku w godzinach od 9 do 17. Z bezpłatnej pomocy ekspertów można skorzystać także wysyłając pytania na adres porady@dlakonsumentow.pl, który obsługuje Stowarzyszenie Konsumentów Polskich oraz w oddziałach Federacji Konsumentów.

Ponadto przy Urzędzie Regulacji Energetyki działa Punkt Informacyjny dla Odbiorców Paliw i Energii, który udziela pomocy konsumentom w sporach z przedsiębiorstwami energetycznymi w zakresie niewykonania lub nienależytego wykonania umowy.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ abuj/

d28uoyr
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d28uoyr