Vision Express ukarane za naruszanie praw klientów. UOKiK wygrał przed sądem

Sieć sklepów optycznych nie pozwalała klientom na zgodny z prawem zwrot zakupionych przez internet wyrobów. Sąd uznał, że UOKiK miał rację nakładając na spółkę karę za takie praktyki.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotografia: Akpa | Tyler Olson

To wyrok istotny dla wszystkich kupujących w sieci.

W 2013 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował regulamin internetowego sklepu Vision Express. Zdaniem Urzędu, ograniczał on w istotny sposób prawa konsumenta. Problem wynikał z warunków, jakie sklep ustalił odnośnie zwrotów zakupionych towarów. Klient - w przypadku zakupów "na odległość", czyli np. przez internet - ma na to 10 dni. Vision Express ustaliło jednak, że zwracany towar musi być nienaruszony, nieużywany i w oryginalnym stanie. Oznaczało to, że np. stwierdzenie, że soczewki kontaktowe są niezgodne z wymaganiami klienta powodowało utratę prawa do zwrotu w ciągu 10 dni. Sprawdzenie soczewek możliwe jest bowiem tylko po otwarciu opakowania.

Dodatkowo Urząd zwrócił uwagę na fakt, że Vision Express zastrzegło sobie również, że nie będzie zwracać klientowi kosztów wysyłki do niego zakupionego towaru. Według prawa konsument, odstępując od umowy, wysyła towar na własny koszt, ale przysługuje mu zwrot wszelkich poniesionych przy samym zakupie kosztów, w tym kosztów przesyłki ze sklepu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył więc we wrześniu 2013 roku na Vision Express 360 tysięcy złotych kary. Spółka odwołała się od tej decyzji.

Kilka dni temu stanowisko UOKiK w tej sprawie podtrzymał jednak Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. SOKiK uznał, że oczywiste jest, że konsument dokonujący zakupu w sieci nie ma możliwości dokładnego obejrzenia towaru, więc po jego dostarczeniu ma możliwość przetestowania zakupu i nie traci przez to prawa do odstąpienia od umowy. Vision Express ma więc zapłacić karę.

Wyrok nie jest jednak prawomocny, ukaranej spółce wciąż przysługuje apelacja.

Sprawa ma jednak ogromne znaczenie dla wszystkich klientów sklepów internetowych. Ten wyrok oznacza, że klient może zwrócić do sklepu rozpakowany przez siebie zakup. A sprzedawca nie ma prawa zastrzegać, że towar odesłać można tylko w oryginalnym, nienaruszonym opakowaniu.

Macie podobne problemy z zakupami przez internet? Piszcie na dajsygnal@dajsygnal.pl

Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord