Trwa ładowanie...

Vision Express ukarane za naruszanie praw klientów. UOKiK wygrał przed sądem

Sieć sklepów optycznych nie pozwalała klientom na zgodny z prawem zwrot zakupionych przez internet wyrobów. Sąd uznał, że UOKiK miał rację nakładając na spółkę karę za takie praktyki.

Vision Express ukarane za naruszanie praw klientów. UOKiK wygrał przed sądemŹródło: Fotografia: Akpa, fot: Tyler Olson
dqn69wb
dqn69wb

To wyrok istotny dla wszystkich kupujących w sieci.

W 2013 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował regulamin internetowego sklepu Vision Express. Zdaniem Urzędu, ograniczał on w istotny sposób prawa konsumenta. Problem wynikał z warunków, jakie sklep ustalił odnośnie zwrotów zakupionych towarów. Klient - w przypadku zakupów "na odległość", czyli np. przez internet - ma na to 10 dni. Vision Express ustaliło jednak, że zwracany towar musi być nienaruszony, nieużywany i w oryginalnym stanie. Oznaczało to, że np. stwierdzenie, że soczewki kontaktowe są niezgodne z wymaganiami klienta powodowało utratę prawa do zwrotu w ciągu 10 dni. Sprawdzenie soczewek możliwe jest bowiem tylko po otwarciu opakowania.

Dodatkowo Urząd zwrócił uwagę na fakt, że Vision Express zastrzegło sobie również, że nie będzie zwracać klientowi kosztów wysyłki do niego zakupionego towaru. Według prawa konsument, odstępując od umowy, wysyła towar na własny koszt, ale przysługuje mu zwrot wszelkich poniesionych przy samym zakupie kosztów, w tym kosztów przesyłki ze sklepu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył więc we wrześniu 2013 roku na Vision Express 360 tysięcy złotych kary. Spółka odwołała się od tej decyzji.

dqn69wb

Kilka dni temu stanowisko UOKiK w tej sprawie podtrzymał jednak Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. SOKiK uznał, że oczywiste jest, że konsument dokonujący zakupu w sieci nie ma możliwości dokładnego obejrzenia towaru, więc po jego dostarczeniu ma możliwość przetestowania zakupu i nie traci przez to prawa do odstąpienia od umowy. Vision Express ma więc zapłacić karę.

Wyrok nie jest jednak prawomocny, ukaranej spółce wciąż przysługuje apelacja.

Sprawa ma jednak ogromne znaczenie dla wszystkich klientów sklepów internetowych. Ten wyrok oznacza, że klient może zwrócić do sklepu rozpakowany przez siebie zakup. A sprzedawca nie ma prawa zastrzegać, że towar odesłać można tylko w oryginalnym, nienaruszonym opakowaniu.

Macie podobne problemy z zakupami przez internet? Piszcie na dajsygnal@dajsygnal.pl

dqn69wb
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dqn69wb

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj