Vision Express ukarane za naruszanie praw klientów. UOKiK wygrał przed sądem

Sieć sklepów optycznych nie pozwalała klientom na zgodny z prawem zwrot zakupionych przez internet wyrobów. Sąd uznał, że UOKiK miał rację nakładając na spółkę karę za takie praktyki.

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotografia: Akpa | Tyler Olson

To wyrok istotny dla wszystkich kupujących w sieci.

W 2013 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zakwestionował regulamin internetowego sklepu Vision Express. Zdaniem Urzędu, ograniczał on w istotny sposób prawa konsumenta. Problem wynikał z warunków, jakie sklep ustalił odnośnie zwrotów zakupionych towarów. Klient - w przypadku zakupów "na odległość", czyli np. przez internet - ma na to 10 dni. Vision Express ustaliło jednak, że zwracany towar musi być nienaruszony, nieużywany i w oryginalnym stanie. Oznaczało to, że np. stwierdzenie, że soczewki kontaktowe są niezgodne z wymaganiami klienta powodowało utratę prawa do zwrotu w ciągu 10 dni. Sprawdzenie soczewek możliwe jest bowiem tylko po otwarciu opakowania.

Dodatkowo Urząd zwrócił uwagę na fakt, że Vision Express zastrzegło sobie również, że nie będzie zwracać klientowi kosztów wysyłki do niego zakupionego towaru. Według prawa konsument, odstępując od umowy, wysyła towar na własny koszt, ale przysługuje mu zwrot wszelkich poniesionych przy samym zakupie kosztów, w tym kosztów przesyłki ze sklepu.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył więc we wrześniu 2013 roku na Vision Express 360 tysięcy złotych kary. Spółka odwołała się od tej decyzji.

Kilka dni temu stanowisko UOKiK w tej sprawie podtrzymał jednak Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. SOKiK uznał, że oczywiste jest, że konsument dokonujący zakupu w sieci nie ma możliwości dokładnego obejrzenia towaru, więc po jego dostarczeniu ma możliwość przetestowania zakupu i nie traci przez to prawa do odstąpienia od umowy. Vision Express ma więc zapłacić karę.

Wyrok nie jest jednak prawomocny, ukaranej spółce wciąż przysługuje apelacja.

Sprawa ma jednak ogromne znaczenie dla wszystkich klientów sklepów internetowych. Ten wyrok oznacza, że klient może zwrócić do sklepu rozpakowany przez siebie zakup. A sprzedawca nie ma prawa zastrzegać, że towar odesłać można tylko w oryginalnym, nienaruszonym opakowaniu.

Macie podobne problemy z zakupami przez internet? Piszcie na dajsygnal@dajsygnal.pl

Wybrane dla Ciebie

Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Brytyjczycy kupili polski browar, ale piwa nie chcą. Oto co produkują
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Wzbudzili kontrowersje. Teraz zamykają lokale. "Zbyt odważny"
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Zostawili go z problemem na 36 tys. zł. Poszkodowanych może być więcej
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Nowy system na parkingach Biedronki. Sieć wyjaśnia, na czym polega
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Zbliża się masowa wycinka. Coraz bliżej kontrowersyjnej inwestycji
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Sensacja wśród turystów. W Tatrach mają nosić swoje odchody w workach
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Czeczeni mieli zastraszać kupców. Prokuratura chciała umorzenia sprawy
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Polacy kochają jej smak. Ulubiona ryba może zniknąć ze sklepów
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Sprawdzili kilkanaście piekarników. Oto wyniki kontroli
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Praca dla Polaków w Niemczech. Oto ile płacą za robotę przy bydle
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Klienci rzucili się po nową kolekcję. Tłumy w Ikei. Sieć zabiera głos
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy
Praca w Krakowie. Płacą nawet 20 tys.zł kierowcy