W końcu IV kw. wyraźna poprawa nastrojów wśród przedsiębiorców mimo wyższego VAT - koniunktura NBP
25.01. Warszawa (PAP) - Badania koniunktury wśród przedsiębiorców przyniosły pod koniec 2010 roku wyraźną poprawę nastrojów przedsiębiorców, deklarują oni wzrost aktywności...
25.01. Warszawa (PAP) - Badania koniunktury wśród przedsiębiorców przyniosły pod koniec 2010 roku wyraźną poprawę nastrojów przedsiębiorców, deklarują oni wzrost aktywności inwestycyjnej oraz spodziewają się wzrostu popytu i zamówień, jednak nie planują oni wzrostu zatrudnienia i płac.
Poniżej wybrane szczegóły z raportu NBP:
SYTUACJA EKONOMICZNA
- W IV kw. 2010 oceny sytuacji w sektorze przedsiębiorstw w dalszym ciągu się poprawiały, czemu sprzyjałorosnące zapotrzebowanie na oferowane produkty, zwłaszcza ze strony odbiorców zagranicznych. Zanotowano przy tym wyraźny wzrost optymizmu prognoz na kolejny kwartał, po dwóch kwartałach spadku.
INWESTYCJE
- Odsetek przedsiębiorstw zamierzających zwiększyć wynagrodzenia kształtuje się poniżej średniej dla lat 2005 -2011. Wzrost płac obejmie nieco mniej przedsiębiorstw oraz mniejszą część ogółu zatrudnionych niż w poprzednim kwartale (dane po korekcie sezonowej). Także średnia wysokość planowanych podwyżek wynagrodzeń będzie na nieco niższym poziomie niż w poprzednim kwartale. Relacja pomiędzy wzrostem wynagrodzeń i wzrostem wydajności pracy pozostała bez zmian w stosunku do poprzedniego kwartału. Więcej przedsiębiorstw deklaruje przewagę wzrostu wydajności nad wzrostem wynagrodzeń niż informuje, że wydajność nie nadąża za płacami
POPYT i PRODUKCJA
- W I kw. br. ankietowane przedsiębiorstwa bardziej optymistycznie niż w dwóch poprzednich kwartałachprognozują zarówno popyt na oferowane produkty i usługi, jak i wielkość zamówień. W rezultacie można oczekiwać również wyższej dynamiki produkcji. Obecne poziomy indeksów prognozowanego popytu, zamówień oraz produkcji nadal kształtują się nieco poniżej swoich średnich wartości. Niewielką poprawę koniunktury odnotowano w szczególności w obszarze działalności eksportowej. Sprzedaży zagranicznej sprzyja obecnie relatywnie słaby złoty, co pozytywnie wpływa na konkurencyjność cenową polskich produktów na obcych rynkach i opłacalność eksportu.
- Wskaźnik prognoz popytu na I kw. 2011 r. (pokorekcie sezonowej) odnotował niewielki wzrost względem poprzedniego kwartału (o 1,1 pkt.), co oznacza, że w najbliższych miesiącach ankietowane przedsiębiorstwa oczekują nieco szybszego wzrostu zapotrzebowania na oferowane produkty. W wyniku spadków wskaźnika w dwóch poprzednich okresach obecny poziom indeksu kształtuje się jednak nadal nieco poniżej swojej średniej wartości z ostatnich jedenastu lat. Lekki spadek odnotował natomiast trwały komponent wskaźnika (z 5,4 pkt. w IV kw. 2010 r. do 3,7 pkt. w I kw. 2011 r.) (por. Rys. 13). Analogicznie do wskaźnika prognoz popytu zachowuje się indeks nowych zamówień (po korekcie sezonowej), który po dwóch kwartałach spadków lekko wzrósł. Bieżący poziom tego wskaźnika (16,0 pkt.) kształtuje się nieco poniżej średniej wartości wskaźnika notowanego od 2002 r.
- Poprawie nastrojów w obszarze popytutowarzyszył wzrost wartości wskaźnika prognozowanej produkcji (po korekcie sezonowej) na I kw. 2011 r., który zwiększył się o 2,1 pkt. względem poprzedniego kwartału i kształtuje się obecnie na poziomie 13,7 pkt., nieco poniżej średniej wartości wskaźnika (od 2001 r.). Wzrost wskaźnika oczekiwanej produkcji oznacza, że należy się spodziewać nieco wyższej dynamiki produkcji dóbr i usług wytwarzanych przez ankietowane przedsiębiorstwa niż w ostatnim kwartale.
EKSPORT, IMPORT
- Po okresie wyhamowania tendencjiwzrostowych w II oraz III kw. 2010 r., grudniowe badanie wskazuje na niewielką poprawę nastrojów ankietowanych przedsiębiorstw w obszarze działalności eksportowej. Poziomy badanych wskaźników, które po okresie ogólnoświatowego spowolnienia gospodarczego odrobiły już większość spadków, pozostają nadal stosunkowo niskie.
KURS A EKSPORT
- W grudniu 2010 r., podobnie jak w poprzednim badaniu, średnie kursy graniczne opłacalności eksportu byłyistotnie niższe od kursów rzeczywistych dolara oraz euro. Konkurencyjność cenowa polskiego eksportu nadal kształtowała się na stosunkowo wysokim poziomie. Zmniejszył się także odsetek przedsiębiorstw deklarujących, że poziom i/lub wahania kursu złotego mogą stanowić barierą działalności.
ZATRUDNIENIE I WYNAGRODZENIA
- Wzrosty wskaźnika prognoz zatrudnienia obserwowane od połowy 2009 r. drugi kwartał z rzędu utrzymały sięna niezmienionym poziomie. W próbie więcej jest przedsiębiorstw, które planują spadek zatrudnienia niż jego zwiększenie. Zatrudniać planują głównie firmy w dobrej sytuacji, pracujące przy wysokim wykorzystaniu mocy produkcyjnych i oczekujące wzrostu produkcji.
- Odsetek przedsiębiorstw zamierzających zwiększyć wynagrodzenia kształtuje się poniżej średniej dla lat 2005 -2011. Wzrost płac obejmie nieco mniej przedsiębiorstw oraz mniejszą część ogółu zatrudnionych niż w poprzednim kwartale (dane po korekcie sezonowej). Także średnia wysokość planowanych podwyżek wynagrodzeń będzie na nieco niższym poziomie niż w poprzednim kwartale. Relacja pomiędzy wzrostem wynagrodzeń i wzrostem wydajności pracy pozostała bez zmian w stosunku do poprzedniego kwartału. Więcej przedsiębiorstw deklaruje przewagę wzrostu wydajności nad wzrostem wynagrodzeń niż informuje, że wydajność nie nadąża za płacami.
CENY
- Dynamika cen oferowanych przez przedsiębiorstwa produktów i usług wyraźnie przyspieszyła - zarówno zasięg,jak i skala wzrostu cen będą w I kw. 2011 r. wyraźnie większe niż w poprzednim kwartale. Oczekiwania inflacyjne wzmacniają się wyraźnie od 3 kwartałów. Spodziewany wzrost cen (CPI) będzie w ciągu następnych 12 miesięcy silniejszy niż oczekiwano zarówno w poprzednim kwartale, jak też w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost stawek VAT w styczniu 2011 r. chce uwzględnić w cenach swoich produktów/usług ponad połowa respondentów. Podwyżki cen, związane z wprowadzeniem nowych stawek podatku będą skumulowane na początku 2011 r. Oceny zmian marż na sprzedaży krajowej i zagranicznej nieznacznie poprawiły się względem poprzedniego kwartału. Wyraźnie wzrosła skala wpływu podwyżek cen na zachowanie się marż. (PAP)
map/ pam/