WP
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
Gospodarka
13-11-2010 (16:55)

W Tarnowie oddano dworzec PKP po remoncie

W Tarnowie oddano w sobotę do użytku dworzec kolejowy PKP. Po Krakowie jest to największy dworzec kolejowy w Małopolsce. Kolejarze prognozują, że z dworca będą korzystać kibice jadący pociągiem na Ukrainę podczas Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej w 2012 r.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
WP

Remont dworca rozpoczął się w 2007 r. Inwestycja była realizowana w dwóch etapach, od 2007 r. do 2008 r. i od 2009 r. do jesieni 2010 r. Zakończenie prac nastąpiło w setną rocznicę oddania tarnowskiego dworca do użytku.

W wyniku remontu tarnowski dworzec odzyskał swój wygląd sprzed stu lat. Odnowiono elewację budynku i jego wnętrze, wymieniono podłogi, stolarkę okienną i drzwiową, instalacje CO, wodno-kanalizacyjną, elektryczną i teletechniczną - także przed gmachem budynku. Prace nie ominęły również fundamentów, które trzeba było wzmocnić.

Wnętrze tarnowskiego dworca PKP po remoncie przypomina wnętrza w eleganckich hotelach z epoki. Metamorfozie tarnowskiego dworca PKP towarzyszyła zmiana wyglądu znajdującego się przed nim placu. Teren ten zyskał nową nawierzchnię z kostki porfirowej i bazaltowej oraz odpowiednie oświetlenie. O pietyzmie, z jaką wykonano ten remont, może świadczyć fakt, że inwestor aż z Anglii sprowadzał płyty na posadzki, a z Włoch kostkę brukową, która najbardziej przypomina tę z czasów Franciszka Józefa.

WP

Obecny na uroczystości oddania dworca do użytku minister infrastruktury Cezary Grabarczyk wyraził nadzieję, że obecny skrót PKP dzięki tarnowskiemu dworcowi będzie teraz odczytywany jako "Polacy Kochają Podróże".

Dworzec w Tarnowie, po dworcu w Krakowie, obsługuje największą liczbę pasażerów w województwie małopolskim. Leży na skrzyżowaniu dwóch ważnych dróg kolejowych - Wrocław-Katowice-Kraków-Przemyśl-Lwów i Tarnów-Nowy Sącz-Muszyna-Bratysława-Wiedeń-Budapeszt.

Dworzec leży przy szlaku kolejowym, który będzie szczególnie ważny podczas Euro 2012, ponieważ łączy Polskę i Ukrainę. Władze PKP zakładają, że właśnie w Tarnowie będą wsiadali do pociągu kibice, głównie z Małopolski, którzy będą jechali na mecze na Ukrainę.

Dworzec w Tarnowie powstawał w latach 1906-1910, dlatego wszystkie prace remontowe musiały być uzgadniane z konserwatorem zabytków. Jak informował PAP rzecznik PKP Michał Wrzosek, jest to największy, po Wrocławiu, dworzec modernizowany pod opieką konserwatora zabytków w Polsce. Jest to również najkosztowniejsza modernizacja wśród dworców w miastach innych niż wojewódzkie.

WP

Na remont dworca kolejarze wydali 42 mln zł. Pieniądze pochodziły z budżetu państwa i środków własnych PKP SA.

PKP prowadzą obecnie remonty i modernizacje na prawie 40 dworcach kolejowych. Do 2012 roku swoje funkcje, wygląd i dostępność dla pasażerów zmienią dworce we wszystkich regionach Polski, w miastach o różnej wielkości. Największe inwestycje są prowadzone we Wrocławiu, Katowicach, Warszawie, Poznaniu, Gdyni i Krakowie.

Do 2012 roku PKP wydadzą na ten cel ponad 980 mln zł. Modernizacje finansowane są z funduszy Unii Europejskiej, budżetu państwa i środków własnych przewoźnika.

Polub WP Finanse
WP
WP