W tych krajach sprzedają gorsze produkty. Wielkie koncerny się tłumaczą

Z raportu Access to Nutrition Initiative wynika, że globalne koncerny spożywcze sprzedają w krajach o niższych dochodach mniej zdrowe produkty, niż w zamożniejszych regionach. Firmy przyznają, że sytuacja wymaga poprawy.

Sprzedają towar gorszej jakości krajom o niższych dochodach
Sprzedają towar gorszej jakości krajom o niższych dochodach
Źródło zdjęć: © East News | ZOFIA BAZAK

08.11.2024 13:53

Organizacja Access to Nutrition Initiative (ATNI) wzięła pod lupę produkty sprzedawane przez firmy takie jak Nestle, Pepsico czy Unilever. Jest to pierwszy raport od 2021 r. – donosi Reuters.

Organizacja ATNI wskazała, że produkty 30 firm w krajach o niższych dochodach uzyskały gorsze wyniki, niż te sprzedawane w zamożniejszych regionach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W systemie Health Star Rating (gdzie 5 to najwyższa ocena, a wynik powyżej 3,5 uznaje się za zdrowszy) produkty w krajach o niskich dochodach otrzymały średnio 1,8 gwiazdki, a w krajach o wysokich dochodach średnia wyniosła 2,3. 

– To bardzo wyraźny obraz – w najbiedniejszych krajach świata, gdzie te firmy są coraz bardziej obecne, sprzedają produkty mniej zdrowe – powiedział w rozmowie z agencją Reuters Mark Wijne, dyrektor ds. badań w ATNI. – To sygnał alarmowy dla rządów tych krajów, aby zachowały czujność – dodał.

Jest to pierwsze badanie, które przedstawia wyniki w podziale na kraje o różnym poziomie dochodów. ATNI podkreśliła znaczenie tego indeksu, zwracając uwagę, że pakowana żywność nasila globalny kryzys otyłości. WHO informuje, że otyłość dotyczy ponad miliarda ludzi, a według Banku Światowego 70 proc. osób z nadwagą mieszka w krajach o niskich i średnich dochodach.

Koncerny tłumaczą się

"Zobowiązaliśmy się do zwiększenia sprzedaży bardziej odżywczych produktów oraz do promowania zbilansowanej diety" – poinformował rzecznik Nestlé w przesłanym e-mailu do agencji. Dodał, że firma wzbogaca swoje produkty, by zmniejszyć niedobory składników odżywczych w krajach rozwijających się.

Rzecznik PepsiCo odmówił komentarza. – Wiemy, że zawsze pozostaje jeszcze wiele do zrobienia – zarówno na poziomie naszej firmy, jak i całej branży – powiedziała Isabelle Esser, dyrektor ds. badań, jakości i bezpieczeństwa żywności w Danone, która uzyskała najwyższy wynik w indeksie.

Internauci nie mieli wątpliwości

Po raz pierwszy informacja o tym, że produkty oferowane na Zachodzie są lepszej jakości, niż te kierowane przez międzynarodowe sieci do sprzedaży w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej została oficjalnie potwierdzona w grudniu 2013 roku. Wówczas to Matt Simister, ówczesny dyrektor zaopatrzenia w żywność sieci supermarketów Tesco w trakcie posiedzenia jednej z parlamentarnych komisji w Londynie przyznał, że do Europy Wschodniej wysyłanie są "produkty drugiej kategorii".

Z sondażu przeprowadzonego w 2017 r. przez Wirtualną Polskę, 77,8 proc. spośród 10 317 internautów stwierdziło, że produkty sprzedawane w Polsce są gorszej jakości niż te sprzedawane na Zachodzie. Przeciwnego zdania było 12 proc. ankietowanych. Zdania w sprawie nie miało 10,2 proc. internautów.

Źródło artykułu:WP Finanse
żywnośćnestlepepsi
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (46)