Wielka walka Biedronki i Carrefoura o hasło reklamowe

Walki Biedronki i Carrefoura o hasło "Codziennie niskie ceny" ciąg dalszy. W ciągnącej się od 2008 roku sadze kolejny rozdział dopisał Naczelny Sąd Administracyjny, uchylając wcześniejszy wyrok WSA - pisze portal dlahandlu.pl.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Andrzej Hulimka

Pod koniec stycznia 2014 roku NSA w sprawie dotyczącej unieważnienia prawa ochronnego na znak towarowy "Globi Codziennie niskie ceny" uchylił wcześniejszy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy.

Cała sprawa rozpoczęła się w 2008 roku, kiedy to zarejestrowano w Urzędzie Patentowym słowno-graficzny znak "Globi Codziennie Niskie Ceny". Nie dziwne, że oprotestowała tę decyzję Biedronka, która w swoich kampaniach posługuje się hasłem "Biedronka Codziennie Niskie Ceny". Protest opierał się na stwierdzeniu, iż obydwa znaki są do siebie podobne.

Jak pisze dlahandlu.pl, Kancelaria K&L Gates wyjaśniła tę sprawę w swoim biuletynie z 2013 roku: "Podmiot, który uzyskał rejestrację znaku "Globi Codziennie Niskie Ceny" bronił się twierdząc, że oba znaki wywołują zupełnie odmienne wrażenie i nie jest możliwe, żeby jakikolwiek klient skojarzył te znaki. Urząd Patentowy stanął na stanowisku, że oznaczenia te nie są podobne, podkreślając, że zastosowanie tego samego sloganu nie może determinować oceny podobieństwa tych znaków, a człony "Globi" i "Biedronka" wystarczająco odróżniają te oznaczenia."

Z powyższym nie zgodził się Wojewódzki Sąd Administracyjny, który wyrokiem z 7 marca 2012 roku uchylił decyzję Urzędu Patentowego. Skrytykował m.in. zbyt pobieżną ocenę w zakresie braku podobieństwa. Należało bowiem zbadać znak całościowo, a nie skupiając się wyłącznie na różnicach (co zrobił UP). WSA nakazał uwzględnić rozplanowanie przestrzenne obu znaków. Zwrócił uwagę, iż Urząd Patentowy nie odniósł się ani do pełni warstwy graficznej znaku, ani w wystarczający sposób do warstwy fonetycznej.

Tymczasem w ostatnim wyroku ze stycznia 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny podzielił zdanie, ale... Urzędu Patentowego. Ten wyraził opinię, iż dominującymi elementami w tych znakach są elementy słowne: Biedronka oraz Globi, a elementy graficzne i hasła "Codziennie niskie ceny" pełnią tutaj rolę podrzędną.

Jak czytamy w wyroku NSA (II GSK 1560/12 z dnia 21 kwietnia 2014 roku) przeciętny odbiorca (konsument) dokonujący zakupów w supermarkecie, nawet jeżeli nie jest należycie uważny i ostrożny wkładając towary do koszyka, z założenia wybiera się na zakupy do określonego sklepu, a więc np. do osiedlowego sklepu, czy sieciowego supermarketu, tj. do X czy do Y, itd. i w takim przypadku przy swym wyborze kieruje się jego nazwą zasadniczą, nie zaś jednosezonowym, czy nawet wielosezonowym sloganem reklamowym nazwę tę jedynie "upiększającym". Ponadto, zastosowanie tego samego sloganu w porównywanych znakach towarowych nie może determinować oceny podobieństwa przeciwstawionych znaków. Znaki te są obiektywnie różne, a wskazane różnice należy uznać za istotne i dominujące nad elementem podobnym.

NSA uwzględnił jednak skargę kasacyjną i przekazał WSA do ponownego rozpatrzenia (Pełna treść wyroku TUTAJ)

Wybrane dla Ciebie
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord