Wielka walka Biedronki i Carrefoura o hasło reklamowe

Walki Biedronki i Carrefoura o hasło "Codziennie niskie ceny" ciąg dalszy. W ciągnącej się od 2008 roku sadze kolejny rozdział dopisał Naczelny Sąd Administracyjny, uchylając wcześniejszy wyrok WSA - pisze portal dlahandlu.pl.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Andrzej Hulimka

Pod koniec stycznia 2014 roku NSA w sprawie dotyczącej unieważnienia prawa ochronnego na znak towarowy "Globi Codziennie niskie ceny" uchylił wcześniejszy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego i nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy.

Cała sprawa rozpoczęła się w 2008 roku, kiedy to zarejestrowano w Urzędzie Patentowym słowno-graficzny znak "Globi Codziennie Niskie Ceny". Nie dziwne, że oprotestowała tę decyzję Biedronka, która w swoich kampaniach posługuje się hasłem "Biedronka Codziennie Niskie Ceny". Protest opierał się na stwierdzeniu, iż obydwa znaki są do siebie podobne.

Jak pisze dlahandlu.pl, Kancelaria K&L Gates wyjaśniła tę sprawę w swoim biuletynie z 2013 roku: "Podmiot, który uzyskał rejestrację znaku "Globi Codziennie Niskie Ceny" bronił się twierdząc, że oba znaki wywołują zupełnie odmienne wrażenie i nie jest możliwe, żeby jakikolwiek klient skojarzył te znaki. Urząd Patentowy stanął na stanowisku, że oznaczenia te nie są podobne, podkreślając, że zastosowanie tego samego sloganu nie może determinować oceny podobieństwa tych znaków, a człony "Globi" i "Biedronka" wystarczająco odróżniają te oznaczenia."

Z powyższym nie zgodził się Wojewódzki Sąd Administracyjny, który wyrokiem z 7 marca 2012 roku uchylił decyzję Urzędu Patentowego. Skrytykował m.in. zbyt pobieżną ocenę w zakresie braku podobieństwa. Należało bowiem zbadać znak całościowo, a nie skupiając się wyłącznie na różnicach (co zrobił UP). WSA nakazał uwzględnić rozplanowanie przestrzenne obu znaków. Zwrócił uwagę, iż Urząd Patentowy nie odniósł się ani do pełni warstwy graficznej znaku, ani w wystarczający sposób do warstwy fonetycznej.

Tymczasem w ostatnim wyroku ze stycznia 2014 roku Naczelny Sąd Administracyjny podzielił zdanie, ale... Urzędu Patentowego. Ten wyraził opinię, iż dominującymi elementami w tych znakach są elementy słowne: Biedronka oraz Globi, a elementy graficzne i hasła "Codziennie niskie ceny" pełnią tutaj rolę podrzędną.

Jak czytamy w wyroku NSA (II GSK 1560/12 z dnia 21 kwietnia 2014 roku) przeciętny odbiorca (konsument) dokonujący zakupów w supermarkecie, nawet jeżeli nie jest należycie uważny i ostrożny wkładając towary do koszyka, z założenia wybiera się na zakupy do określonego sklepu, a więc np. do osiedlowego sklepu, czy sieciowego supermarketu, tj. do X czy do Y, itd. i w takim przypadku przy swym wyborze kieruje się jego nazwą zasadniczą, nie zaś jednosezonowym, czy nawet wielosezonowym sloganem reklamowym nazwę tę jedynie "upiększającym". Ponadto, zastosowanie tego samego sloganu w porównywanych znakach towarowych nie może determinować oceny podobieństwa przeciwstawionych znaków. Znaki te są obiektywnie różne, a wskazane różnice należy uznać za istotne i dominujące nad elementem podobnym.

NSA uwzględnił jednak skargę kasacyjną i przekazał WSA do ponownego rozpatrzenia (Pełna treść wyroku TUTAJ)

Wybrane dla Ciebie

Oszustwo "na krowę mleczną". Przekręt na ponad 8 mln zł
Oszustwo "na krowę mleczną". Przekręt na ponad 8 mln zł
Dochód z hektara. Oto ile według GUS zarabiają rolnicy
Dochód z hektara. Oto ile według GUS zarabiają rolnicy
Mieszkańcy postawili na swoim. Całoroczny zakaz motorówek
Mieszkańcy postawili na swoim. Całoroczny zakaz motorówek
Wielka wymiana w Białymstoku. Trwa tydzień "bez mandatów"
Wielka wymiana w Białymstoku. Trwa tydzień "bez mandatów"
Łacha zagraża bezpieczeństwu. Służby ostrzegają przed kłopotami
Łacha zagraża bezpieczeństwu. Służby ostrzegają przed kłopotami
Rolnicy nie wytrzymali. Rozsypali niemieckie ziemniaki w ministerstwie
Rolnicy nie wytrzymali. Rozsypali niemieckie ziemniaki w ministerstwie
"Przestali się ukrywać". Rozbierają 100-letnią kamienicę w Gdańsku
"Przestali się ukrywać". Rozbierają 100-letnią kamienicę w Gdańsku
Mają duży dom, na ogrzewanie wydają 3 tys. zł rocznie. Oto ich metoda
Mają duży dom, na ogrzewanie wydają 3 tys. zł rocznie. Oto ich metoda
Tony zepsutej żywności jechały do Polski. Posypały się zakazy
Tony zepsutej żywności jechały do Polski. Posypały się zakazy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Ten sklep znał każdy Polak. Sieć z elektroniką znika z Europy
Wynosił drobne rzeczy z firmy. Wyszła duża kwota. Grozi mu więzienie
Wynosił drobne rzeczy z firmy. Wyszła duża kwota. Grozi mu więzienie
Ile gotówki na miesiąc kryzysu? Warto ją schować w bezpiecznym miejscu
Ile gotówki na miesiąc kryzysu? Warto ją schować w bezpiecznym miejscu