Wskaźnik klimatu w usługach w II polepszył się - GUS

23.02. Warszawa (PAP) - W lutym wskaźnik ogólnego klimatu usługach polepszył się - wynika z danych GUS. W porównaniu ze styczniem wskaźnik koniunktury w sektorze finansów i...

23.02. Warszawa (PAP) - W lutym wskaźnik ogólnego klimatu usługach polepszył się - wynika z danych GUS. W porównaniu ze styczniem wskaźnik koniunktury w sektorze finansów i ubezpieczeń wzrósł o 3 pkt do poziomu plus 27, w branży informatyka i komunikacja wzrósł o 5 pkt do poziomu plus 21, a w sekcji transport i gospodarka zanotowano wzrost o 2 pkt do poziomu minus 8.

"W lutym wskaźnik ogólnego klimatu w sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa kształtuje się na poziomie plus 27 (w styczniu plus 24). Poprawę koniunktury odnotowuje 33 proc. badanych firm, a jej pogorszenie - 6 proc. (w styczniu odpowiednio 31 proc. i 7 proc.)" - napisano w komunikacie.

"Na takie kształtowanie się koniunktury wpływają bardziej optymistyczne prognozy popytu, sprzedaży i sytuacji finansowej oraz nieco lepsze niż w styczniu oceny bieżącego popytu. Bieżąca sprzedaż, a w konsekwencji i aktualna sytuacja finansowa oceniane są nieznacznie mniej korzystnie niż przed miesiącem" - dodano.

Z badania wynika, że zatrudnienie w branży finansowej i ubezpieczeniowej może nieznacznie spaść, zaś ceny rosnąć.

"Dyrektorzy jednostek z sekcji działalność finansowa i ubezpieczeniowa sygnalizują nieco szybszy wzrost bieżących cen, w najbliższych trzech miesiącach przewiduje się, że ceny mogą rosnąć wolniej niż prognozowano w styczniu. W najbliższych miesiącach należy oczekiwać niewielkiego spadku zatrudnienia w tej grupie jednostek" - napisano.

Z badania wynika, że w lutym koniunktura w sektorze informacji i komunikacji polepszyła się.

"W lutym wskaźnik ogólnego klimatu w sekcji informacja i komunikacja kształtuje się na poziomie plus 21 (w styczniu plus 16). Poprawę koniunktury odnotowuje 28 proc. badanych firm, a jej pogorszenie - 7 proc. (w styczniu odpowiednio 24 proc. i 8 proc.)" - napisano w komunikacie.

"Na poprawę wskaźnika ogólnego klimatu koniunktury wpływają lepsze prognozy popytu, sprzedaży i sytuacji finansowej. Mimo że spada bieżący popyt, a sprzedaż usług rośnie wolniej niż w styczniu, aktualna sytuacja finansowa oceniana jest nieco bardziej korzystnie niż przed miesiącem" - dodano.

Poprawę klimatu odnotowano także w sektorze transport i gospodarka.

"W lutym wskaźnik ogólnego klimatu w sekcji transport i gospodarka magazynowa kształtuje się na poziomie minus 8 (w styczniu minus 10). Poprawę koniunktury odnotowuje 14 proc. badanych firm, a jej pogorszenie - 22 proc. (w styczniu odpowiednio 14 proc. i 24 proc.)" - napisano w komunikacie.

Przedsiębiorcy tej branży sygnalizują możliwy spadek cen i zatrudnienia.

"Sygnalizowane jest utrzymanie spadku zarówno bieżących jak i przewidywanych cen. W najbliższych miesiącach można się spodziewać niewielkiego zmniejszenia zatrudnienia w tej grupie jednostek" - napisano.

"Lepsze oceny koniunktury wynikają z mniej pesymistycznych prognoz popytu, sprzedaży oraz sytuacji finansowej. Utrzymują się negatywne oceny popytu i sprzedaży, bieżąca sytuacja finansowa jest oceniana bardziej niekorzystnie niż przed miesiącem, co może być związane m.in. z niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi" - dodano.

Przedsiębiorcy oceniają, że w najbliższych miesiącach ceny mogą rosnąć, a zatrudnienie spadać.

"Sygnalizowany jest spadek bieżących cen, podobnie jak w styczniu. W najbliższych miesiącach ceny mogą rosnąć nieznacznie wolniej niż prognozowano w styczniu. Dyrektorzy jednostek spodziewają się utrzymania spadku zatrudnienia" - napisano. (PAP)

fdu/ asa/

Źródło artykułu:PAP
finansegususługi

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.