Wysłałeś bezskutecznie 100 CV? Zmień strategię

Wysyłają dziennie średnio 15 CV, w skali miesiąca – 450

Wysłałeś bezskutecznie 100 CV? Zmień strategię
Źródło zdjęć: © Thinkstock

17.05.2013 | aktual.: 21.05.2013 09:08

Rozmowa z Magdaleną Pietrzak, menedżerem działu Search & Selection w firmie doradztwa personalnego People.

Ile CV trzeba wysłać, by znaleźć pracę?

W większości przypadków liczba wysłanych CV nie przekłada się na sukces w znalezieniu pracy. Osoby, które wysyłają bardzo dużo aplikacji nie zwiększą swoich szans na zatrudnienie, o ile nie wezmą pod uwagę kluczowej i podstawowej kwestii, mianowicie tego czy spełniają wymagania, jakie są stawiane w ogłoszeniu o pracę. W efekcie kandydaci, którzy wierzą, że wysoka liczba wysłanych aplikacji, pozwoli im znaleźć zatrudnienie poświęcają dużo czasu na sam proces poszukiwań co powoduje dodatkowe frustracje w momencie kiedy nie otrzymują interesujących ich propozycji. Jeśli ktoś aktywnie poszukuje nowych wyzwań zawodowych i znajduje wiele ogłoszeń, które są faktycznie adekwatne do jego kompetencji, wówczas odpowiedź na każde z nich ma sens. O skuteczności wysłanych CV nie świadczy jednak ilość, ale jakość. CV to nasza wizytówka. Ważne by było odpowiednio sprofilowane pod kątem danej firmy i stanowiska, o które się ubiegamy.

Jaką strategię przyjąć rozsyłając CV?

Na początek proponuję się zorientować, jakie firmy i stanowiska są w zasięgu naszych zainteresowań. W pierwszej kolejności warto wziąć pod uwagę te, gdzie możemy wykorzystać dotychczas już zdobytą wiedzę i doświadczenie. Możemy także rozważyć firmy z pokrewnych branż lub takich, które potencjalnie mogą potrzebować kandydatów takich jak my. Niekoniecznie muszą one w danym momencie mieć opublikowaną ofertę na portalu poświęconym pracy. Niektóre firmy permanentnie poszukują pracowników na określone stanowiska i swoje bieżące potrzeby rekrutacyjne komunikują na własnej stronie internetowej w zakładce „Praca”.

Czy zatem w jakiejkolwiek sytuacji warto wysyłać bardzo dużą liczbę CV, kiedy na przykład jesteśmy w trudnej sytuacji finansowej?

Na pewno warto wykorzystać wszystkie dostępne źródła dedykowane poszukiwaniu pracy, w których bazie możemy umieścić swoją aplikację, w tym wysłanie CV do agencji pośrednictwa pracy. Wówczas zwiększamy potencjalnym pracodawcom szansę dotarcia do naszej kandydatury. Należy jednak pamiętać, że pracodawca ostatecznie zatrudni tę osobę, która najlepiej będzie pasowała do profilu stanowiska. W pierwszym etapie firma ocenia więc kandydata na podstawie CV. Może się czasami tak zdarzyć, że obok stanowiska, na które aplikujemy, firma prowadzi nabór na inne stanowiska, pod kątem których nasze kompetencje mogłyby być przydatne i zaprosi nas w tym celu na rozmowę. Jednak takich sytuacji jest mniej. Są przypadki osób, które bardzo aktywnie poszukują pracy i odpowiadają na każde ogłoszenie. Ostatecznie ma to niezbyt dobry wydźwięk wizerunkowy, jeśli kilka razy w miesiącu wysyłamy to samo CV do jednego pracodawcy.

Jeśli nie ilość wysłanych CV, to co może przykuć w aplikacji uwagę pracodawcy?

CV przede wszystkim powinno mieć dobrą strukturę, być czytelne i przejrzyste. Oprócz stałych elementów, takich jak wykształcenie, doświadczenie, kompetencje, powinien się w nim znaleźć zakres obowiązków, ponieważ firmy, mają różne struktury i mogą posługiwać się innym nazewnictwem stanowisk. Przykładowo jeśli ktoś pracuje na stanowisku księgowego w mniejszej firmie lub biurze rachunkowym gdzie wykonuje szeroki zakres obowiązków w tym obszarze, może aplikować na stanowisko samodzielnego lub starszego księgowego w firmie, która ma rozbudowaną strukturę i księgowi są podzieleni na procesy, a więc zajmują się wycinkiem księgowości. W aplikacji nie powinno też zabraknąć danych kontaktowych. Nadal zdarza się, że kandydaci zamieszczają te dane w mailu i zapominają o nich w CV, co utrudnia później kontakt z potencjalnym pracownikiem. Częstą gafą jest wysyłanie jednego CV do kliku firm, podczas gdy w klauzuli o przetwarzaniu danych osobowych mamy nazwę konkretnej firmy i nie zmieniamy jej pod kątem innej aplikacji.
Żeby podkreślić kluczowe kompetencje warto zaznaczyć najważniejsze dotychczas wykonywane zadania. Dodatkowym atutem będzie zawarcie w aplikacji najważniejszych osiągnięć na stanowiskach, które obejmowaliśmy.

MD,MA,WP.PL

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)