Zawód dziennikarz - komu się opłaca?

Przepaść pomiędzy zarobkami z zawodzie dziennikarza jest ogromna. Najpopularniejsi i najbardziej znani zbijają fortuny. Zarabiają od kilkunastu do kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie. Zwykli dziennikarze, zatrudnieni w lokalnych mediach mają o wiele gorzej. Ich pensje to kwoty od 2 do 4 tys. zł. Sprawdź komu opłaca się robić karierę w tej profesji.

Zawód dziennikarz - komu się opłaca?
Źródło zdjęć: © AKPA

Zarobki najlepszych i najsławniejszych dziennikarzy owiane są tajemnicą. Czasem zdążają się jednak przecieki do mediów. Jak donoszą plotkarskie portale, ci którzy przygotowują materiały dziennikarskie w Telewizji Polskiej i nie pojawiają się na wizji zarabiają co najmniej 4 tys. zł miesięcznie. Pracująca od 9 lat w telewizji Iwona Kutyna, prezenterka "Panoramy", zarabia 12 tysięcy zł. Prawdziwe pieniądze otrzymują jednak ci najpopularniejsi. Iwona Schymalla - 40 tys. zł miesięcznie, Jarosław Kret, Maciej Orłoś - 30 tys. zł, Grażyna Torbicka - 25 tys. zł, Radek Brzózka - 15 tys. zł. Zarobki w TVP nie dorównują jednak tym w TVN-ie. Podobno Kamil Durczok zarabia 80 tys. zł miesięcznie.

Ubodzy krewni

Zarobki ich kolegów po fachu zatrudnionych w lokalnych mediach to już inna liga. Od 2 do 4 tys. zł netto miesięcznie, to najczęstsze pensje deklarowane przez dziennikarzy - wynika z badań Instytutu Monitorowania Mediów. Powyżej 4 tys. zł zarabia 32 procent badanych. Poniżej 2 tys. - 27 procent. 85% respondentów przyznało, że utrzymuje się z wykonywania zawodu dziennikarza. Ponad połowa pracuje wyłącznie dla jednego medium, a 12 % z nich nie obowiązuje klauzula konkurencyjności. 71 % badanych pobiera stałą pensję, ale wciąż obowiązuje ich wynagrodzenie w formie wierszówki (54 % odpowiedzi).
Jednocześnie respondenci wskazywali niskie zarobki branży (na przykład w porównaniu ze specjalistami od PR) jako przyczynę pogarszania się jakości dziennikarskiego fachu. Wśród innych przyczyn wpływających, ich zdaniem, na obniżenie standardów i prestiżu zawodu wymieniali: rosnącą siłę internetu, obniżenie standardów, tabloidyzacację, brak przygotowania merytorycznego i komercjalizację. Wyniki badania pokazują, że jednym z głównych problemów środowiska jest wchodzenie do zawodu większej liczby nieprzygotowanych osób (tendencja obecna w ostatniej dekadzie) i upolitycznienie zawodu (tendencja niezmienna od lat). *Typowe dziennikarskie życie *

26-letni Łukasz Janiczak z Poznania jest reporterem – wolnym strzelcem. Współpracuje z kilkoma lokalnymi i ogólnopolskimi tytułami, a także z dużą agencją prasową. Miesięcznie wyciąga około 3 tys. złotych na rękę. Mówi, że są to grosze, jeśli wziąć pod uwagę, ile wkłada w to czasu, nerwów i sił. Nie pamięta, kiedy miał cały weekend do własnej dyspozycji. O dwutygodniowym urlopie nawet nie marzy. Żona radziła mu już dawno, by rzucił media i zajął się jakąś normalną pracą, np. w charakterze nauczyciela (skończył polonistykę), kierownika sklepu (jak jego ojciec) czy urzędnika w banku (zna dyrektora).
- Mógłbym się przekwalifikować, ale nie wyobrażam sobie życia bez pisania, rozmów z ludźmi, wchodzenia w ich życie, dylematy, problemy. To wciąga bardziej niż alkohol czy narkotyki – mówi Janiczak.
Dla większości dziennikarzy, ich zawód to pasja i powołanie. Ponad trzy czwarte czuje zadowolenie z wykonywanej profesji, natomiast połowa kompletnie nie myśli o jej zmianie. Jednocześnie bardzo duża część wskazuje na negatywne zmiany, jakie nastąpiły w mediach, a prawie wszyscy doświadczyli w swojej pracy różnego rodzaju nacisków i prób manipulacji.

Użeranie się z PR-owcami

Instytut Monitorowania Mediów zbadał także relacje dziennikarzy z PR-owcami. 46,9 proc. pytanych przyznało, że informacje prasowe od specjalistów od komunikacji mają niską wartość merytoryczną. 45 proc. była niezadowolonych ze współpracy z działami PR. Z drugiej strony 44 proc. respondentów myślało o tym, żeby zająć się zawodowo PR. Powodem mogło być przekonanie o wyższych zarobkach tej grupy zawodowej. Aż 83 proc. dziennikarzy uważa, że w działach PR zarabia się więcej, niż w mediach. Zdania na temat współpracy dziennikarzy z PR-owcami są podzielone. Porównywalna liczba respondentów określiła specjalistów PR jako dobrych współpracowników niezbędnych w pozyskiwaniu informacji, jak i na trudnych partnerów we współpracy. Prawie wszyscy mający kontakty z PR wskazali aspekty utrudniające im współpracę z przedstawicielami branży (głównie niską wartość merytoryczną otrzymywanych informacji i informacje nie na temat). Jednocześnie okazało się, że prawie połowa badanych myślała w czasie swojej dziennikarskiej
kariery, aby stanąć po drugiej stronie i zostać PR-owcem.

MS

Wybrane dla Ciebie

Kupiłeś łyżkę w TEDi? Lepiej jej nie używaj. Właśnie ją wycofują
Kupiłeś łyżkę w TEDi? Lepiej jej nie używaj. Właśnie ją wycofują
Zalewają nas sklejką z Rosji. Właśnie trafili na listę sankcyjną MSWiA
Zalewają nas sklejką z Rosji. Właśnie trafili na listę sankcyjną MSWiA
Drastyczne różnice w cenach porzeczek. Czerwone zniknęły z rynku
Drastyczne różnice w cenach porzeczek. Czerwone zniknęły z rynku
Nowa moneta 10 zł od czwartku w obiegu. Oto jak wygląda
Nowa moneta 10 zł od czwartku w obiegu. Oto jak wygląda
Pojechali pociągiem do Chorwacji. Narzekają na warunki jak z lat 90-tych
Pojechali pociągiem do Chorwacji. Narzekają na warunki jak z lat 90-tych
Makaron Świątek. Lubella pyta internautów, jak go nazwać. Oto pomysły
Makaron Świątek. Lubella pyta internautów, jak go nazwać. Oto pomysły
Wielki sukces pracowników. Firma zgodziła się na większość postulatów
Wielki sukces pracowników. Firma zgodziła się na większość postulatów
Pracownicy H&M będą nosić specjalne kamery. Powód? Kradzieże na Wyspach
Pracownicy H&M będą nosić specjalne kamery. Powód? Kradzieże na Wyspach
Kupiliśmy kultowe jagodzianki z Olsztynka. Tyle zapłaciliśmy
Kupiliśmy kultowe jagodzianki z Olsztynka. Tyle zapłaciliśmy
Zarzuty dla właściciela Biedronki. Sieć nabiera wody w usta
Zarzuty dla właściciela Biedronki. Sieć nabiera wody w usta
Szwecja szuka nauczycieli z Polski. Płaci dwa razy więcej
Szwecja szuka nauczycieli z Polski. Płaci dwa razy więcej
Nowe oszustwo na Facebooku. Widzisz taki post? Lepiej uważaj
Nowe oszustwo na Facebooku. Widzisz taki post? Lepiej uważaj