Źle się dzieje w polskich firmach. Jest problem z płatnościami

Bezpodstawne podnoszenie cen i zwlekanie z płatnościami to najczęściej wskazywane przez przedstawicieli małych i średnich firm nieetyczne zachowania kontrahentów z powodu inflacji — pokazuje badanie "Skaner MŚP" BIG InfoMonitor. Niemal co piąty ankietowany wskazuje też na zjawisko "podbierania klientów".

Źle się dzieje w polskich firmach. Jest problem z płatnościami
Źle się dzieje w polskich firmach. Jest problem z płatnościami
Źródło zdjęć: © Getty Images | aire images
oprac. MZUG

31.08.2023 | aktual.: 31.08.2023 11:21

Gdy przedsiębiorcy nie otrzymują płatności w terminie, sami mają kłopot z regulowaniem swoich zobowiązań, o czym wspominają w najnowszym badaniu "Skaner MŚP" - wyjaśnia Diana Borowiecka z BIG InfoMonitor.

Na koniec minionego roku 16 proc. przedsiębiorstw informowało, że zalegało z płatnościami zobowiązań. Obecnie, choć do końca roku zostało jeszcze wiele miesięcy, takie doświadczenia ma już 22 proc. ankietowanych - wskazała Borowiecka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rosną zaległości w opłatach

W I półroczu 2023 roku zaległości firm wobec banków i kontrahentów wzrosły o 1,8 mld zł, czyli prawie o tyle, co w całym zeszłym roku. Odsetek podmiotów przyznających, że mają problem z płatnościami, wzrósł z 16 do 22 proc. - wskazuje prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak.

Grzelczak zaznaczył, że drugi kwartał 2023 roku był kolejnym, w którym wartość nieopłacanych terminowo faktur i kredytów podwyższyła się - tym razem o 0,9 mld zł. W całym pierwszym półroczu 2023 r. - jak dodał — wartość nieopłacanych terminowo zobowiązań kredytowych i pozakredytowych przyspieszyła.

Działo się to zwłaszcza w największych sektorach gospodarki – transporcie, przemyśle i handlu, ale również w takich branżach jak kultura i rozrywka, hotele i zakwaterowanie oraz działalność profesjonalna naukowa i techniczna. - Przez sześć miesięcy 2023 r. przybyło prawie 1,8 mld zł zaległości, do 41,24 mld zł. Dla porównania: w całym 2022 r. było to 2,2 mld zł (6 proc.), a w ciężkim covidowym 2021 r. - 3,8 mld zł (wzrost o ponad 11 proc.) - zauważył.

Z powodu inflacji podnoszą ceny i zalegają z płatnościami

Jak wynika z badania "Skaner MŚP" dla BIG InfoMonitor, ponad 63 proc. przedsiębiorców uważa, że inflacja ogranicza rozwój i konkurencyjność ich działalności gospodarczej i pogarsza kondycję finansową. Pozytywny wpływ inflacji na biznes notuje 2 proc. ankietowanych firm.

Zdaniem Grzelczaka ponad połowa firm z sektora MŚP nie spodziewa się, że zjawisko to skończy się w tym roku, pesymistami są szczególnie przedstawiciele usług i przemysłu. Na osłabienie wzrostu cen przed 2024 r. liczy co trzeci z reprezentantów firm MŚP – zauważa.

Z powodu wysokiej inflacji, obok dwóch najczęściej obserwowanych przez przedstawicieli firm MŚP nieetycznych zachowań, czyli bezpodstawnego podnoszenia cen (33 proc.) i ociągania się z płatnościami (28 proc.), niemal co piąty badany wskazuje na "podbieranie klientów", a ponad 12 proc. zwraca uwagę na dużo mniejszą przewidywalność, niedotrzymywanie słowa i zmiany umów.

Według co dziesiątego respondenta spadło też wzajemne zaufanie w biznesie. Przedsiębiorcy informują również o presji klientów na wykonanie inwestycji w kosztach, obliczonych przed wysoką inflacją oraz o unikaniu wykonywania zobowiązań.

Ponad 40 proc. przedsiębiorców, głównie małych firm zatrudniających od 10 do 49 pracowników, widzi też wynikający z tej sytuacji wzrost nieetycznych zachowań wśród przedsiębiorców, klientów i kontrahentów. Co trzeci badany obserwuje przede wszystkim praktykę ciągłego podnoszenia cen, bez związku z kosztami. Ponad 28 proc. podaje także, że kontrahenci po prostu unikają terminowego regulowania zobowiązań.

Źródło artykułu:PAP
rynek pracyinflacjaprzedsiębiorcy
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (50)