Sensacyjna zmiana lidera w małym koszyku! Nie Auchan, nie Biedronka, a...

To już dziewiąta edycja Koszyka Wirtualnej Polski. Odwiedziliśmy 14 sieci handlowych i sprawdziliśmy ceny 24 popularnych produktów. Tym razem zaobserwowaliśmy duże zmiany w naszym rankingu.

Sensacyjna zmiana lidera w małym koszyku! Nie Auchan, nie Biedronka, a...
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

04.07.2012 | aktual.: 06.07.2012 12:25

Mamy jedną dobrą wiadomość. Średnie wzrosty cen w kontrolowanych sklepach wyhamowały! Oficjalna inflacja podawana przez GUS wyniosła w maju 3,6 proc. Licząc rok do roku. Tymczasem w naszym zestawieniu średnia cena produktów z koszyka wzrosła o 4,13 proc. Na tym koniec dobrych informacji. Hipermarkety, w których Polacy bardzo chętnie robią zakupy, w większości podniosły ceny. Niektóre o blisko 5 proc. W ciągu trzech miesięcy.

Wszystkie sklepy odwiedziliśmy jednego dnia (3 lipca). Do analizy cen wprowadziliśmy podział na mały i duży koszyk (ten drugi sprawdzaliśmy po raz drugi). Tylko w ciągu kwartału średnia cena małego koszyka wzrosła z 113,85 zł do 114,38 zł. Tworzy go 12 najczęściej wybieranych produktów. Do dużego koszyka dołożyliśmy kolejny tuzin popularnych marek.

Tym razem pod uwagę bierzemy ceny w pięciu hipermarketach, trzech supermarketach, czterech sieciach delikatesowych oraz dwóch dyskontach. Dla sklepów tego ostatniego typu stosujemy nieco inną metodykę, w założeniu premiującą sklepy niskobudżetowe. Biedronka i Lidl coraz bardziej upodabniają się do tradycyjnych sklepów. Jednak często popularne produkty mają inną gramaturę (tak jak w portugalskiej sieci) i aby uczciwie porównać ceny, przeliczyliśmy i zrównaliśmy wartości. Dotyczy to m.in. Coca-Coli, która jest o 0,25 l mniejsza, ale są też produkty większe jak np. piwo Żywiec w puszcze 0,55 l (szczegóły pod tabelą).

Ze względu na coraz większe podobieństwo dyskontów do tradycyjnych sklepów do wyniku ogólnego nie wliczaliśmy już zamienników (informacje o nich można jednak znaleźć w odpowiednich tabelach). Niestety w Lidlu nie znaleźliśmy m.in. pomarańczy. Ze względu na dużą liczbę brakujących produktów wynik może nie odzwierciedlać idealnie cen w sieci. W dodatkowej tabeli porównaliśmy jednak obie sieci dyskontowe (biorąc pod uwagę produkty występujące w obu sieciach).

Zmiana lidera

Przez wiele kwartałów pozycja hipermarketów w naszym rankingu była nie zagrożona. Teraz to się zmieniło. W dużym koszyku liderem wciąż jest Auchan, ale w małym na prowadzenie wyszedł supermarket Kaufland! Choć dyskonty nadal są droższe niż najtańsze hipermarkety, to stale zmniejszają dystans do czołówki.

Auchan stracił całą przewagę nad konkurencją. W dużym koszyku wyprzedził Reala raptem o 76 groszy! Trzeci Kaufland stracił do lidera… 90 groszy! Natomiast w małym koszyku to właśnie ta sieć wygrała z Auchan i to o prawie 4 zł.

Od drugiej strony tabelę otwiera zmagające się z gigantycznymi problemami finansowymi Bomi (choć w ciągu kwartału wartość koszyka spadła tu o blisko 12 zł). Duże podwyżki zanotowaliśmy także w trzeciej najdroższej Almie i czwartym od końca Marcpolu, w obu przypadkach w ciągu trzech miesięcy ceny poszły w górę o ponad 5 proc.

Obraz
© (fot. WP.PL)

Warto zauważyć, że coraz mniej wyraźny staje się podział na typy sklepów. Nie ma już jasnego podziału od najtańszych hipermarketów po najdroższe delikatesy. Hipermarkety Carrefour i E.Leclerc są droższe od delikatesów Delima, a Kaufland jest znacznie tańszy niż np. Tesco.

Coraz bardziej widać zacierające się różnice między typami sklepów. Markety zmieniają swój wizerunek. Biedronka, zmienia układ sklepu nie chcąc być już kojarzona z tanim, ale marnym dyskontem upodabnia się do supermarketu. Carrefour również zmienił wizerunek, alejki ze świeżymi produktami bardziej przypominają dobrej jakości delikatesy, a nie hipermarket. Niestety jak widać po naszym zestawieniu ma to odbicie w cenach na półkach (blisko 5 proc. w trzy miesiące).

Do czołówki niespodziewanie wrócił Real. Trzy miesiące temu znajdował się na dalekim ósmym miejscu (po podwyżkach rok do roku o 12 proc.). Teraz przyszedł czas na obniżki (w ciągu roku o ponad 3 proc.) i powrót do ścisłej czołówki. W ciągu roku ceny obniżyła Biedronka, Kaufland oraz delikatesy Delima i Bomi (choć ten ostatni wciąż jest na końcu zestawienia).

Obraz
© (fot. WP.PL)

Wśród sklepów, które w ciągu roku najmocniej podwyższyły ceny dominują hipermarkety. W E.Leclerc i Tesco sięgnęły 10 proc. (a przypomnijmy ten drugi otwiera właśnie sklep internetowy). Dla przypomnienia inflacja wynosi 3,6 proc. czyli w obu przypadkach zwyżka jest blisko trzykrotnie większa niż gusowski wskaźnik cen. Podwyżki w Carrefourze sięgają 9 proc. Także Auchan podniósł ceny (ponad 4 proc.).

Ale jaja

Rok temu emocjonowaliśmy się cenami cukru. Teraz rolę języczka u wagi przejęły jaja. Te w rozmiarze S lub M w hipermarketach bez problemu znajdziemy je w cenie poniżej 5 zł za 10 sztuk, jednak jeśli szukamy tych w rozmiarze L ceny wciąż mogą szokować. W większości sklepów przekraczają 6 zł.

Najtańsze za jedyne 4,44 zł znaleźliśmy w Kauflandzie. Za wspomniany cukier najmniej zapłacimy w Auchan.

Zresztą 10 na 24 najtańszych jest właśnie w tym markecie. Najwięcej najdroższych produktów znaleźliśmy w Marcpolu i Bomi. Interesujący przypadek mamy w Tesco. Na jego półkach znaleźliśmy trzy najtańsze i trzy najdroższe produkty.

Co ciekawe najtańszą mąkę znaleźliśmy w Piotrze i Pawle, a najtańszą kawę (i to z promocyjnym kubkiem) w Delimie. Rzadko najtańsze produkty występowały w dyskontach. Jedynie ziemniaki z Lidla wyróżniały się ceną.

Nasze drogie pomarańcze

Owoce – wiadomo – produkt sezonowy. Mamy jednak złą wiadomość dla wielbicieli pomarańczy. To produkt, który podrożał najmocniej w ciągu ostatnich trzech miesięcy. Średnia cena skoczyła z 3,75 zł do 5,01 zł, oznacza to wzrost o 33,46 proc.! Także licząc rok do roku (w tym przypadku o sezonowość mowy być nie może) wzrost jest nie bagatelny – 15 proc. Ciekawą sytuację mamy w przypadku wspomnianych już jaj. W ciągu roku ich cena wzrosła o ponad 35 proc. (największa podwyżka ze wszystkich produktów), ale za to w ciągu kwartału ich cena spadła o 15 proc. (drugi najlepszy wynik).

Po pomarańczach największy wzrost cen zaobserwowaliśmy w przypadku filetów śledziowych w oleju. Nie dość, że producent zmniejszył ich gramaturę, to najwyraźniej podniósł także cenę. O ponad 5 proc. podrożały także Delicje i piwo Żywiec...

Najbardziej cena spadła, oprócz jaj, w przypadku pomidorów (aż 30 proc.) i ziemniaków (produkty sezonowe). W większości sklepów najtańsze były młode ziemniaki. Ich cena rzadko przekraczała 1 zł za kg. Po za tymi produktami obniżki były nie większe niż 3 proc.

Obraz
© (fot. WP.PL)

W ciągu roku, oprócz wspomnianych jaj i pomarańczy najbardziej podrożało ptasie mleczko (11,5 proc.) i schab wieprzowy (8 proc.)

Wyraźnie widać, że po zeszłorocznych zawirowaniach z cukrem nie ma już śladu. Cena tego produktu ustabilizowała się. W ciągu roku jego cena spadła o 0,45 proc. O blisko 3 proc. spadła cena kiełbasy podwawelskiej. W zeszłym roku do zestawienia braliśmy wódkę Sobieski, w tym wódkę Bols.

Obraz
© (fot. WP.PL)

Dyskonty za własnymi markami

Po raz pierwszy porównaliśmy ze sobą dyskonty, biorąc pod uwagę produkty, które występują w obu sklepach. W tym przypadku dopuściliśmy najtańsze zamienniki (olej, mąka, cukier). Porównując ceny wyraźnie widać wzajemną kontrolę między sklepami. Zresztą przyglądając się naszej ogólnej tabeli, łatwo zauważyć, że Auchan często wygrywa z konkurencją o 1 grosz. Wątpliwe by był to przypadek. Wzajemne szpiegostwo cenowe jest standardem, stąd np. cena pomidorów w sześciu sklepach to dokładnie 3,69 zł, a w Auchan… 3,68 zł.

O różnicy w wartości koszyka (przypominamy nie wszystkie produkty z oryginalnego koszyka się w nim znalazły) zdecydowały różnice w cenach takich produktów jak ziemniaki, ser, kiełbasa, schab wieprzowy (w obu przypadkach sprzedawany jest tylko pakowany, w Lidlu w plastrach w opakowaniu 360 gram, w Biedronce w opakowaniu 500 gram).

Obraz
© (fot. WP.PL)

Uważaj na zakupach

Na koniec przestroga, powtarzana jak mantra. Na zakupach patrzcie i liczcie. Nie dawajcie się nabierać na pseudo promocje. Przykład pierwszy z brzegu. Sklep Real i Coca-Cola. Wszystkie sieci zachęcają klientów do kupowania wielopaków. Klienci wychodząc z założenia, że im więcej tym taniej, kupują np. czteropak. Czy to się opłaca? Niekoniecznie.

We wspomnianym hipermarkecie pojedyncze opakowanie napoju kosztuje 4,86 zł. Dwupak – 8,99 zł, a czteropak 19,44 zł. Czyli jednostkowa cena butelki w tym największym opakowaniu wyniosła dokładnie… 4,86 zł, a w dwupaku 4,50 zł!

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)