Branża napojów energetycznych dynamicznie się rozwija. W sklepach przybywa promocji

Polacy coraz częściej sięgają po napoje energetyczne. I widzą to właściciele sklepów. W tym roku sieci handlowe zwiększyły promocję napojów energetycznych o ponad 40 proc. Niektórzy konsumenci do małych sklepów przychodzą tylko i wyłącznie po "energetyka".

Polacy coraz częściej kupują napoje energetyczne
Źródło zdjęć: © mondeynews

Największy przyrost odnotowano w sklepach typu convenience – o blisko 80%. Nieco mniejszy wzrost zauważono w hipermarketach – ponad 77%. W dyskontach był on na poziomie prawie 67%. Spadek nastąpił tylko w supermarketach – o przeszło 14%. T

ak wykazała analiza międzynarodowej firmy Hiper-Com Poland. Z danych rynkowych wynika, że sklepy nie tylko dużo promują, ale też coraz więcej sprzedają tego typu artykułów. Centrum Monitorowania Rynku (CMR) informuje, że energetyki są jednym z najczęściej kupowanych produktów w małoformatowych placówkach, mających do 300 m kw. W całym ub. roku wystąpiły tam na prawie 4% paragonów. Na niemal co czwartym z nich nie było innych produktów.

Porównując wyniki z I kwartału 2018 i 2019 roku, widać, że sieci handlowe zwiększyły promocję napojów energetycznych o 40,35%. Dla Marcina Lenkiewicza, wiceprezesa Grupy Mobilnej Qpony-Blix, tak duży wzrost nie jest zaskoczeniem. Ta kategoria produktowa wyraźnie się powiększyła o nowe warianty artykułów. Pojawiły się nieznane wcześniej smaki i opakowania, w tym m.in. limitowane edycje kultowych już napojów. Ponadto na rynek weszli kolejni producenci.

– Największy przyrost promocji zaobserwowaliśmy w sieciach typu convenience, bo aż na poziomie 79,66%. To jest najczęściej odwiedzany format przez głównych konsumentów napojów energetycznych. Wiele osób sięga po nie w drodze do pracy lub szkoły czy też w przerwie między zajęciami na uczelni – mówi Bartłomiej Domański, Data Analyst Manager z Hiper-Com Poland.

Zdaniem Marcina Lenkiewicza, sieć typu convenience to wręcz idealne miejsce dla producentów do prezentowania nowych wariantów smakowych przed roll-outem na cały rynek. Klienci odwiedzający takie sklepy mogą być bardziej zainteresowani napojami energetycznymi niż konsumenci korzystający z większych placówek.

– Sklepy nie tylko dużo promują, ale też coraz więcej sprzedają tego typu artykułów. Według naszych danych, energetyki są jednym z najczęściej kupowanych produktów w sklepach małoformatowych, mających do 300 m kw.

W całym ub. roku wystąpiły tam na prawie 4% paragonów. Na niemal co czwartym z nich nie było innych produktów. Nierzadko więc stanowiły jedyny powód wizyty w placówce – informuje Elżbieta Szarejko, analityk z Centrum Monitorowania Rynku (CMR).

Raport Hiper-Com Poland wykazał również, że hipermarkety i dyskonty zwiększyły zakres promocji o odpowiednio 77,20% i 66,67%.

Jak podkreśla Bartłomiej Domański, do jednych i drugich sklepów klienci udają się na zaplanowane wcześniej zakupy. Mogą wkładać do koszyków całe zgrzewki energetyków, by mieć zapasy w domu lub w biurze. Niemniej tego typu artykuł raczej jest kupowany pod wpływem impulsu. Dlatego hipermarkety i dyskonty są w zestawieniu za kanałem convenience.

– Aktywność promocyjna zmniejszyła się jedynie w supermarketach, tj. o 14,39%. Trzeba wyraźnie jednak zaznaczyć, że to nie jest najbardziej typowy produkt dla tego formatu. A spadek wcale nie jest taki duży – z 396 do 339 promocji. Patrząc na same liczby, napoje te wciąż mają spory udział w gazetkach supermarketów – przekonuje Marcin Lenkiewicz.

Co ciekawe, w tym roku w styczniu i w lutym było ogółem zdecydowanie więcej promocji na rynku niż marcu. Według Bartłomieja Domańskiego, wyjaśnienie tego zjawiska jest proste. W samym środku zimy konsumenci częściej odczuwają brak energii, zwłaszcza o porankach, gdy jadą do pracy, a na dworze jest jeszcze ciemno. Chętnie sięgają wtedy po energetyki. Im bliżej wiosny, tym lepiej się czują i mniej myślą o napojach energetycznych. Sieci mogły dostrzec tę zależność i wykorzystać ją w br.

– Z danych wynika również, że od energetyków konsumenci nie oczekują już tylko pobudzającego działania, ale coraz częściej poszukują ciekawych smaków. W 2018 roku warianty smakowe odpowiadały za 19% wartości sprzedaży tej kategorii. Klienci chętnie sięgają też po napoje energetyzujące w wersji light, w której zredukowano zawartość cukru lub zastąpiono go inną substancją słodzącą – dodaje Elżbieta Szarejko.

Patrząc na pierwsze strony gazetek, widzimy, że w obu badanych okresach tylko sieci typu convenience promowały taki asortyment. I odnotowały przyrost na poziome blisko 52%. Z kolei supermarkety podniosły zerową liczbę promocji o prawie 10%. W opinii eksperta z Hiper-Com Poland, to naturalne, że format corner store zadziałał bardziej agresywnie, skoro produkt przyciąga klientów jak magnes do małoformatowych placówek.

– W zakresie pozostałych stron gazetek widać, że swoją aktywność promocyjną zwiększyły sieci typu convenience - o 10,04%, hipermarkety - o 8,24%, a także dyskonty – o 0,94%. W supermarketach odnotowano spadek o 2,43%. Mogło to być efektem przeniesienia części ofert z dalszych miejsc na front publikacji. Niewykluczone jest to, że format szuka najlepszej strategii na promowanie dynamicznie rozwijającej się kategorii – podsumowuje Marcin Lenkiewicz.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Polski gigant rybny rośnie w siłę. Przejął spółkę z Belgii
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Koniec najstarszej kawiarni w Rzymie. Dobił ją czynsz za 180 tys. euro
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Zakopane przegrało w sądzie. Nadal będzie pobierać opłatę
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Miecz świetlny z "Gwiezdnych wojen" sprzedany. Padł rekord
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Pompy ciepła na wynajem. UE ma nowy pomysł
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Chcą 1,2 tys. zł podwyżki, grożą strajkiem. Gigant handlowy mówi "nie"
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Ważna data dla pracowników. Po 30 września firmom grożą kary
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Spór o smród w Krakowie. Firma musi ograniczyć działalność
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Koniec obowiązku dla pracujących emerytów? Resort ma plan
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Chciał wziąć kredyt, skłamał w banku. Grozi mu 8 lat więzienia
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu
Zablokowana ekspresówka. 27 ton piachu na jezdni. Kierowca w szpitalu
Plaga polskich dróg. "To jedna z najniebezpieczniejszych praktyk"
Plaga polskich dróg. "To jedna z najniebezpieczniejszych praktyk"