Trwa ładowanie...
dmvb5gd
rząd
08-10-2013 13:12

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

dmvb5gd
dmvb5gd

08.10. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne,

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.

dmvb5gd

Rada Ministrów podjęła uchwały:

- zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Kultura+",

- zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Budowa Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku",

- zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Budowa Kompleksu Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku".

Rząd zajął stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz ustawy Kodeks karny wykonawczy (druk nr 1538).


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, przedłożony przez ministra finansów.

dmvb5gd

Projekt nowelizacji ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne przewiduje wprowadzenie możliwości okresowego wykorzystania środków zgromadzonych na rachunku rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych Skarbu Państwa na cele związane z finansowaniem potrzeb pożyczkowych budżetu państwa i zarządzaniem długiem publicznym.

Zmiana ta umożliwi efektywne wykorzystanie wolnych środków zgromadzonych w sektorze publicznym, co wpłynie na obniżenie poziomu długu publicznego oraz kosztów jego obsługi. Możliwość korzystania z aktywów finansowych, znajdujących się na rachunku rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych, przyczyni się do przejściowego zmniejszenia poziomu potrzeb pożyczkowych budżetu państwa.

Wykorzystanie ww. środków nie spowoduje zakłóceń w realizacji zobowiązań z tytułu poręczeń i gwarancji udzielanych przez Skarb Państwa oraz w dochodzeniu wierzytelności. Kwoty wykorzystywane na finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa oraz wykorzystywane w celu zarządzania długiem Skarbu Państwa będą zwracane z rachunków pomocniczych ministra finansów na rachunek rezerw poręczeniowych i gwarancyjnych w wysokości i terminach umożliwiających realizację zobowiązań.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o gospodarce nieruchomościami oraz o zmianie ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, przedłożone przez ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

dmvb5gd

Celem zmian określonych w przyjętych założeniach jest doprecyzowanie zasad ogłaszania wskaźników zmian cen nieruchomości, określenie zasad ich stosowania oraz usprawnienie procesu pozyskiwania danych niezbędnych dla prawidłowego obliczania wartości tych wskaźników. Realizacja zaproponowanych zmian pozwoli na sukcesywne ogłaszanie pierwszych wskaźników zmian cen nieruchomości określonych dla poszczególnych ich rodzajów. Pozostawi równocześnie możliwość stosowania, tak jak dotychczas miało to miejsce, wskaźników zmian cen towarów i usług konsumpcyjnych w przypadkach tych rodzajów nieruchomości, dla których wskaźniki zmian cen nie zostały jeszcze opracowane. W konsekwencji waloryzacja zobowiązań i należności uczestników rynku nieruchomości powiązana będzie bezpośrednio ze stanem rynku nieruchomości, a nie z poziomem inflacji, jak ma to miejsce obecnie.

W szczególności w założeniach przewiduje się zdefiniowanie okresu, jaki będzie obejmować wskaźnik zmian cen nieruchomości (kwartalny), terminu publikacji wskaźników (w ciągu 4 miesięcy od zakończenia kwartału, którego wskaźnik dotyczy), rodzajów nieruchomości, których dotyczyć będą wskaźniki (klasyfikacja nieruchomości stosowana w ewidencji gruntów i budynków), a także zakresu terytorialnego wskaźników dla poszczególnych rodzajów nieruchomości w przekroju terytorialnym na poziomie województwa.

Przewiduje się też skrócenie terminu przekazywania do starostów (z 30 na 14 dni) oraz określenie maksymalnego okresu (1 miesiąca), w którym starosta zobowiązany jest wprowadzić dane z przekazanych aktów notarialnych do rejestru cen i wartości nieruchomości oraz do ewidencji gruntów i budynków. Zmiany te powinny przyczynić się do bardziej efektywnego pozyskiwania danych o rynku nieruchomości na potrzeby ogłaszania wskaźników zmian cen nieruchomości przez prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, a w konsekwencji służyć będą wszystkim uczestnikom rynku nieruchomości.

dmvb5gd

Rozpoczęcie ogłaszania wskaźników zmian cen nieruchomości pozwoli również w dalszej perspektywie na podjęcie prac legislacyjnych nad systemową zmianą niektórych procedur powodujących obciążenia budżetowe, co otworzy drogę do wykorzystania wskaźników zmian cen nieruchomości w innych obszarach z zakresu gospodarki nieruchomościami.


Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Kultura+", przedłożoną przez ministra kultury.

dmvb5gd

Zmiany przewidziane w uchwale dotyczą dostosowania podziału planowanych wydatków ujętych w harmonogramie do przewidywanego zapotrzebowania. Zaplanowane a niezrealizowane w 2013 r. wydatki w wysokości 8.000 tys. zł, przeznaczone na priorytet "Biblioteka+. Infrastruktura bibliotek", zostają przesunięte na 2015 r. Niewydanie środków finansowych w trzecim roku realizacji tego priorytetu wynikało m.in. z większego zainteresowania wnioskodawców dotacjami na wydatki inwestycyjne.

Analogicznych przesunięć dokonano w pozostałych pozycjach ujętych w harmonogramie, obejmujących wysokość środków pochodzących z budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Łączna wysokość środków przeznaczonych na program nie zmieni się. Tak jak przewidziano, koszt realizacji programu w okresie 5 lat wyniesie 369 761 000 zł, w tym 270 mln zł z budżetu państwa oraz 78,511 00 zł z budżetów jednostek samorządu terytorialnego.


Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Budowa Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, przedłożoną przez ministra kultury.

dmvb5gd

W znowelizowanej uchwale przewidziano zmiany dotyczące przesunięcia terminu zakończenia budowy muzeum na 2015 r. Przesunięto również - na 2014 r. i na 2015 r. - kwotę niewykorzystaną w latach 2012-2013. Konieczne jest także dostosowanie zapisów uchwały, dotyczących roku 2013, do zapisów znowelizowanej ustawy budżetowej na rok 2013.

Zmiany w uchwale wynikają ponadto z konieczności zapewnienia finansowania inwestycji w kolejnych latach, by muzeum mogło podpisać umowę z generalnym wykonawcą, który zostanie wyłoniony na początku IV kwartału br.

Należy podkreślić, że łączna kwota wydatków przeznaczona na program wieloletni w wysokości 358 432 000 zł nie ulegnie zmianie.


Rada Ministrów podjęła uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego "Budowa Kompleksu Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku", przedłożoną przez ministra kultury.

Zgodnie z nowym zapisem w uchwale, termin zakończenia budowy muzeum zostanie przesunięty na 2017 r. Przesunięciu na kolejne lata ulegają ponadto pieniądze niewykorzystane w latach 2012-2013 w łącznej wysokości 16.135 tys. zł.

Na realizację inwestycji w 2013 r. przewidziano 14 555 000 zł. Z kwoty tej nie wydano 11 mln zł ze względu na opóźnienia w pracach przygotowawczych, projektowych i czynnościach przetargowych. Łączne nakłady na program wieloletni dotyczący budowy muzeum J. Piłsudskiego w Sulejówku wynoszą do 168 795 000 zł.


Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks karny oraz ustawy Kodeks karny wykonawczy (druk nr 1538), przedłożony przez ministra sprawiedliwości.

Rząd negatywnie ocenia projekt poselski. Uważa, że problematyka dotycząca terapii, w warunkach izolacji, osób z zaburzeniami psychicznymi, które popełniły przestępstwo przeciwko życiu, zdrowiu lub wolności seksualnej została rozwiązana bardziej kompleksowo, a przy tym w zgodzie ze standardami ochrony praw człowieka, wynikającymi z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, w rządowym projekcie ustawy o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzającymi zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób (druk sejmowy 1577).

Posłowie zaproponowali wprowadzenie przepisu umożliwiającego sądowi karnemu orzeczenie bezterminowej izolacji w zakładzie zamkniętym (lub leczenia ambulatoryjnego), w którym przebywają chorzy psychicznie i osoby z zaburzeniami preferencji seksualnych. Izolacja ta byłaby orzekana nie w wyroku skazującym, lecz wobec skazanego, który kończy odbywanie kary pozbawienia wolności na co najmniej 10 lat lub karę surowszą. Sąd orzekałby o umieszczeniu w zakładzie takiej osoby w okresie do 6 miesięcy przed przewidywanym warunkowym zwolnieniem lub przed wykonaniem kary. Takie rozwiązania zawarte są w dodanym przez posłów art. 95b.

W uzasadnieniu do ww. zmian nie dookreślono przesłanek uzasadniających wydanie ww. decyzji poza wysokością kary i domniemanym prawdopodobieństwem popełnienia czynu zabronionego. Proponowana przez posłów izolacja miałaby charakter karnego środka zabezpieczającego i stosowana byłaby, według intencji posłów, do sprawców, którzy popełnili czyn przed wejściem w życie ustawy i odbyli już karę orzeczoną przez sąd. To powiązanie środków proponowanych w projekcie z czynem powoduje, że powstają poważne wątpliwości co do konstytucyjności tego rozwiązania i jego zgodności z Europejską Konwencją Praw Człowieka. Projekt rządowy redukuje te wątpliwości, gdyż wprowadza środki administracyjno-prawne związane z obiektywnie stwierdzalnym stanem zaburzeń psychicznych powodujących niebezpieczeństwo dla otoczenia.

W dodawanym art. 95b nie doprecyzowano również, kto i na jakiej podstawie miałby dokonywać oceny stopnia prawdopodobieństwa popełnienia ponownie czynu zabronionego, pozostawiając to do dowolnego uznania sądu. Ponadto z zaproponowanych przez posłów zmian - w sposób niezamierzony przez wnioskodawców - wynika, że przed orzeczeniem izolacji w zakładzie zamkniętym wobec osób z zaburzeniami preferencji seksualnych, sąd nie miałby obowiązku wysłuchać opinii lekarza psychiatry, psychologa czy seksuologa. Chodzi o relację między art. 93 kk i art. 95a kk.

W stanowisku rządu podkreślono, że projekt nowelizacji kk nie jest też zgodny z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

dmvb5gd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dmvb5gd