CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

16.10.2012 | aktual.: 16.10.2012 15:53

16.10. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji oraz ustawy Prawo ochrony środowiska;

- założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia;

- założenia kierunkowe regulacji w sprawie wydobycia węglowodorów, w tym ze złóż niekonwencjonalnych.

Rząd podjął uchwałę w sprawie zgłoszenia kandydatury Rzeczypospolitej Polskiej i Warszawy jako gospodarza 19 sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC COP19) wraz z 9 sesją Spotkania Stron Protokołu z Kioto oraz 39 sesji organów pomocniczych konwencji w dniach 11-22 listopada 2013 r.

Zajęto stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o spółdzielniach (druk nr 515).


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej, przedłożony przez ministra finansów.

Rozwiązania zaproponowane w tzw. ustawie okołobudżetowej uzupełniają plan finansowy państwa na 2013 r., którego jednym z najważniejszych celów jest zahamowanie szybkiego wzrostu długu publicznego w Polsce, aby w 2013 r. nie został przekroczony drugi próg ostrożnościowy (55 proc).

W projekcie ustawy budżetowej zastosowano już tzw. dyscyplinującą regułę wydatkową, jednak w dalszym ciągu są konieczne działania, które uniemożliwią przekroczenie poziomu deficytu budżetowego.

Najważniejsze propozycje zmian obejmą:

Świadczenia i wynagrodzenia w sektorze finansów publicznych

Przewidziano "zamrożenie" na poziomie 2012 r. wynagrodzeń w jednostkach i podmiotach prawnych sektora finansów publicznych (utrzymane zostanie "zamrożenie" płac w budżetówce). W projekcie przewidziano kilka niewielkich wyjątków, m.in. dla Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajowego Biura Wyborczego, które wiążą się z nowymi zadaniami nałożonymi ustawami.

Zaproponowane utrzymanie wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe na poziomie 2012 r., oznacza, że nie wzrosną również uposażenia oraz diety posłów i senatorów (ich wysokość zależy od poziomu wynagrodzenia podsekretarza stanu).

Przewidziano "zamrożenie" na poziomie obowiązującym w 2012 r. funduszu świadczeń socjalnych.

Podatek akcyzowy

Przewidziano podwyższenie stawek akcyzy na wyroby tytoniowe. O 5 proc. wzrośnie akcyza na papierosy, cygara i cygaretki. Podwyżka akcyzy na papierosy przyniesie budżetowi dodatkowe 345 mln zł, w przypadku tytoniu do palenia będzie to 14 mln zł. Dla cygar i cygaretek podwyższona akcyza, ze względu na znikomy udział w rynku tych wyrobów, nie będzie miała znaczącego wpływu na ogólny wzrost wpływów budżetowych z podatku akcyzowego od wyrobów tytoniowych.

W niektórych przypadkach podatkiem akcyzowym zostanie objęty susz tytoniowy (suchy tytoń niebędący jeszcze wyrobem tytoniowym).

Przewidziano określenie stawki podatku akcyzowego na cydr i perry (lekkie napoje alkoholowe). Proponuje się, aby wynosiła ona 97,00 zł od 1 hektolitra wyrobu gotowego, co zrównuje opodatkowanie cydru i perry z piwem, a więc wyrobem o podobnej zawartości alkoholu.

Podatek od towarów i usług

Do końca 2013 r. mają obowiązywać ograniczenia związane z odliczaniem VAT przy zakupie samochodów z tzw. kratką i paliwa do nich.

Proponowane przedłużenie wynika z sytuacji ekonomicznej kraju i faktu, że Polska objęta jest działaniami Komisji Europejskiej mającymi na celu ograniczenie nadmiernego deficytu budżetowego.

Finansowanie dróg

Krajowy Fundusz Drogowy zostanie zasilony 165 mln zł, co pozwoli sfinansować plany remontowe dróg krajowych w 2013 roku. Decyzję o wydatkach na infrastrukturę drogową i kolejową podjął rząd we wrześniu 2012 r.

Inne zmiany:

Zaproponowano zmiany, których głównym celem będzie dostosowanie sposobu prezentowania danych zawartych w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa do aktualnej ustawy budżetowej, przy zapewnieniu jego większej przejrzystości.

Projektowane przepisy mają także umożliwić w 2013 r. tworzenie w budżecie państwa rezerwy celowej przeznaczonej na wydatki budżetowe w wysokości odpowiadającej planowanemu przyrostowi dochodów związanych z dokonanymi zmianami organizacyjnymi.

Jednocześnie w celu zapewnienia ministrowi finansów większego zakresu informacji o prognozowanej sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego niezbędne jest wprowadzenie rozwiązań rozszerzających zakres danych pozyskiwanych przez resort oraz usprawniających proces ich przekazania. Proponowana regulacja umożliwi pozyskiwanie informacji o prognozowanych danych jest tylko w formie elektronicznej oraz przewiduje wprowadzenie jednolitego wzoru wieloletniej prognozy finansowej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Przewidziano również przepisy wprowadzające czasowe preferencje dotyczące zasady równoważenia wydatków bieżących budżetu jednostki samorządu terytorialnego.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów.

Do projektu nowelizacji ustawy o VAT wprowadzono przepisy o charakterze dostosowawczym do prawa Unii Europejskiej. Zaproponowane zmiany wynikają również z potrzeby racjonalnego stosowania obniżonych stawek podatku VAT. Nowe przepisy upraszczają rozliczenia podatku VAT, wprowadzają stabilność prawną oraz zmniejszają obciążenia biurokratyczne dla przedsiębiorców.

Jednym z najważniejszych rozwiązań dla przepisów o podatku VAT jest przyjęcie generalnej zasady, że obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Zgodnie z ww. zasadą podatek będzie wymagalny w miesiącu dokonania dostawy lub wykonania usługi (co do zasady zostanie rozliczony za ten okres rozliczeniowy).

Najważniejsze propozycje zmian:

- podniesienie stawki VAT z 8 do 23 proc. na wyroby sztuki ludowej, rękodzieła oraz rzemiosła ludowego i artystycznego (ale tylko na te z atestem Krajowej Komisji Artystycznej i Etnograficznej) w związku z postępowaniem Komisji Europejskiej;

- opodatkowanie stawką podstawową 23 proc. usług pocztowych niepowszechnych świadczonych przez operatora publicznego;

- doprecyzowanie przepisu, że stawka obniżona na usługi gastronomiczne nie obejmuje kawy zabielanej;

- uproszczenie procedury pobierania VAT w przypadku budowy i utrzymania wspólnych odcinków dróg transgranicznych (w związku z wnioskiem o derogację oraz umową między Polską i Czechami); do tej pory było to możliwe tylko w odniesieniu do budowy i utrzymania mostów;

- wprowadzenie definicji terenów budowlanych ułatwi podatnikom stosowanie zwolnień od podatku VAT oraz przyczyni się do usunięcia rozbieżności między organami skarbowymi a sądami administracyjnymi - chodzi o elementy decydujące o budowlanym charakterze terenu, dla którego nie został wydany plan zagospodarowania przestrzennego wraz ze stosowną decyzją;

- podmioty zagraniczne w określonych sytuacjach będą mogły ustanowić przedstawiciela podatkowego bez konieczności rejestrowania się jako czynny podatnik VAT (przedstawiciel podatkowy nie może mieć zaległości podatkowych). Zmiana ta jest korzystna dla tych podmiotów, które przez Polskę zamierzają importować towary do innych państw członkowskich (dzięki temu mogą zwiększyć się wpływy z cła);

- wprowadzenie możliwości dokonania korekty podstawy opodatkowania - w przypadku gdy nie jest możliwe uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez nabywcę;

- umożliwienie wyłączenia z opodatkowania wydatków otrzymanych od nabywcy, które zostały poniesione w jego imieniu i na jego rzecz;

- wprowadzenie możliwości przeliczania kwot na fakturach według kursu wymiany Europejskiego Banku Centralnego;

- uelastycznienie stosowania stawki 0 proc. w eksporcie towarów oraz wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów. Stawka 0 proc. będzie stosowana w przypadku, gdy podatnik zarejestruje się jako podatnik VAT-UE nie później niż w momencie składania deklaracji (zostanie wprowadzony przykładowy katalog dokumentów umożliwiających stosowanie tej stawki w eksporcie).

Pozostałe propozycje zmian korzystne dla przedsiębiorców dotyczą fakturowania. Chodzi o:

- przeniesienie regulacji dotyczących fakturowania z rozporządzenia do ustawy;

- zlikwidowany zostanie obowiązek wystawiania faktur, które dokumentują sprzedaż produktu/usługi zwolnionych z VAT (podatnik będzie musiał wystawić taką fakturę jedynie na żądanie nabywcy);

- faktury będą wystawiać wszyscy podatnicy, również podatnicy dotychczas wystawiający rachunki;

- na fakturach dokumentujących sprzedaż paliwa do pojazdów samochodowych nie będzie zamieszczany numer rejestracyjny;

- w przypadku, gdy kwota transakcji nie przekroczy 450 zł albo 100 euro możliwe będzie wystawianie faktur uproszczonych;

- wydłużono termin wystawienia faktury do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano transakcji oraz wprowadzono możliwość wystawiania faktur zbiorczych (obejmujących transakcje z całego miesiąca);

- będzie można uniknąć wielokrotnego wystawiania faktur zaliczkowych i faktury końcowej, gdy wszystkie czynności będą zrealizowane w jednym miesiącu.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie zarządzania emisjami gazów cieplarnianych i innych substancji oraz ustawy Prawo ochrony środowiska, przedłożony przez ministra środowiska.

Nowe regulacje umożliwią realizację i monitorowanie projektów w ramach Krajowego systemu zielonych inwestycji po 31 grudnia 2012 r., m.in. przez wprowadzenie mechanizmu refinansowania z Rachunku Klimatycznego kosztów poniesionych przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz jego wojewódzkie odpowiedniki. Chodzi o udzielenie przez te fundusze dofinansowania ze środków innych niż Rachunek Klimatyczny przedsięwzięć związanych z ochroną środowiska.

Ponadto uproszczone będą zasady monitorowania projektów oraz raportowania informacji dotyczących wydatkowanych środków i osiągniętych efektów ekologicznych. Rezultatem tych zmian będzie przyspieszenie wydatkowania środków zgromadzonych na Rachunku Klimatycznym. Zaproponowane rozwiązania wpłyną korzystnie na zwiększenie inwestycji chroniących środowisko. Istotne jest również to, że nowe przepisy zmniejszają obciążenia organizacyjne i finansowe beneficjentów dotyczące monitorowania i raportowania danych o postępach w realizacji programów/projektów dofinansowywanych środkami z Rachunku Klimatycznego.

Najważniejsze zmiany wprowadzone do projektu nowelizacji ustawy dotyczą:

- ujednolicenia systemu monitorowania efektów związanych z uniknięciem lub redukcją emisji gazów cieplarnianych w ramach Krajowego systemu zielonych inwestycji oraz uproszczenia systemu monitorowania wydatkowania przez beneficjentów środków uzyskanych z Rachunku Klimatycznego i postępów w realizacji programów i projektów, które są dofinansowywane z tego rachunku. Zgodnie z przepisami, podmiotem odpowiedzialnym za monitorowanie będzie Krajowy Operator, czyli NFOŚiGW;

- ograniczenia i zmniejszenia obciążeń organizacyjnych i finansowych beneficjentów, chodzi o zwolnienie z obowiązku finansowania i przedkładania Krajowemu Operatorowi raportów z weryfikacji, dotyczących informacji o przebiegu realizacji programu/projektu oraz efektach osiągniętych w związku z unikaniem lub redukcją emisji gazów cieplarnianych (mowa o przedsięwzięciach dofinansowywanych środkami z Rachunku Klimatycznego);

- dopuszczenia możliwości refinansowania z Rachunku Klimatycznego kosztów własnych poniesionych przez NFOŚiGW i fundusze wojewódzkie na realizację programów/projektów związanych z ochroną środowiska (np. ograniczenie lub unikanie krajowej emisji gazów cieplarnianych, działania adaptacyjne do zmian klimatu oraz inne działania związane z ochroną powietrza, chodzi o art. 22 ust. 2 ustawy);

- wprowadzenia podziału programów/projektów pozytywnie ocenianych przez Krajowego Operatora na podstawowe i rezerwowe, gdy limit środków zgromadzonych na Rachunku Klimatycznym nie pozwala na wsparcie wszystkich programów/projektów w ramach danego naboru (umieszczenie na liście rezerwowej oznacza, że projekt nie został definitywnie odrzucony, tak jak to było obecnie). Ponadto programy/projekty z listy rezerwowej będą miały szansę na dotację ze środków zgromadzonych na Rachunku Klimatycznym oraz innych środków NFOŚiGW;

- wprowadzenia możliwości przekazywania przez NFOŚiGW i fundusze wojewódzkie środków innych niż pochodzące ze sprzedaży jednostek Kioto do rezerwy budżetu państwa w celu finansowania przedsięwzięć i projektów związanych z ochroną środowiska (wymienionych w art. 22 ust. 2 ustawy);

- doprecyzowania możliwości udzielania przez NFOŚiGW dofinansowania ze środków innych niż zgromadzone na Rachunku Klimatycznym na uzupełnienie wkładu własnego beneficjenta w celu "domknięcia" programu lub projektu;

- wykorzystanie do realizacji programów/projektów w ramach Krajowego systemu zielonych inwestycji istniejących programów pomocy publicznej.

Do końca 2011 r. podpisano 7 umów sprzedaży jednostek przyznanej emisji AAU: dwie z EBOiR (na rzecz Hiszpanii i Irlandii), dwie z prywatnymi podmiotami japońskimi, jedna z japońską organizacją rządową NEDO i dwie z Bankiem Światowym.

Środki ze sprzedaży jednostek AAU mają być przeznaczane na: biogazownie rolnicze, ciepłownie i elektrociepłownie na biomasę, a także budowę, rozbudowę i przebudowę sieci elektroenergetycznych w celu podłączenia odnawialnych źródeł energii wiatrowej (OZE).

Z zysków handlu jednostkami AAU ma być także finansowane zarządzanie energią w budynkach użyteczności publicznej oraz w budynkach wybranych podmiotów sektora finansów publicznych.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia, przedłożone przez ministra sprawiedliwości.

Jest to kolejna propozycja zmian dotyczących skrócenia czasu trwania postępowań sądowych w sprawach o wykroczenia. Sprawy o wykroczenia będą rejestrowane przez elektroniczny zapis dźwięku albo obrazu i dźwięku.

Przyjęty tok rejestracji przebiegu spraw będzie upraszczał i przyspieszał postępowanie. Zapewni także wierne utrwalenie przebiegu czynności procesowej, umożliwiając gruntowną ich ocenę bez zniekształceń i przekłamań zdarzających się w wersji pisemnej. Sporządzanie protokołu elektronicznego nie będzie absorbować sędziego, pozwalając mu skupić się na kwestiach merytorycznych.

Zakłada się, że protokół będzie sporządzany dwutorowo - w postaci elektronicznej oraz pisemnej na dotychczasowych zasadach. Pisemna forma protokołu ma być sporządzana tylko wówczas, gdy utrwalenie przebiegu czynności poprzez protokół elektroniczny nie będzie możliwe. Minister sprawiedliwości w rozporządzeniu określi kwestie techniczne jego sporządzania, jego udostępniania i przechowywania.

Protokół elektroniczny ma być podpisywany podpisem elektronicznym, który ma gwarantować identyfikację protokolanta i rozpoznawalność ewentualnych zmian w protokole.

Proponuje się przygotowywanie pisemnego protokołu skróconego, który ma zawierać m.in.: oznaczenie sądu, miejsca i daty posiedzenia, nazwiska sędziów, protokolanta, prokuratora, stron. Taki skrócony dokument będzie przechowywany razem z elektroniczną wersją rejestracji postępowania sądowego.

Przyspieszeniu postępowania ma służyć także zwolnienie sędziów z obowiązku sporządzania pisemnych motywów wyroków. W przypadku spraw zawiłych możliwe będzie odstąpienie od ustnego uzasadnienia wyroku i poprzestanie na podaniu najważniejszych jego powodów z późniejszym spisaniem uzasadnienia na wniosek strony.


Rada Ministrów przyjęła założenia kierunkowe regulacji w sprawie wydobycia węglowodorów, w tym ze złóż niekonwencjonalnych, przedłożone przez ministra środowiska.

Z raportu Państwowego Instytutu Geologicznego (wykonanego w marcu 2012 r.) zasoby gazu łupkowego w Polsce szacuje się na maksymalnie ok. 1920 mld m3 (najbardziej prawdopodobne są zasoby od 345 do 768 mld m3). Konieczne jest zatem przygotowanie ustawy, która kompleksowo ureguluje wydobycie gazu łupkowego.

Ocenia się, że wydobycie tego surowca może stać się najważniejszym - od dziesięcioleci - impulsem pobudzenia gospodarczego Polski. Gaz ze źródeł krajowych to: tańsza energia, nowe miejsca pracy, mniejsze uzależnienie od eksportu i większe bezpieczeństwo energetyczne państwa. To również większe wpływy do budżetów: państwa i samorządów terytorialnych. To także inwestycja w przyszłość gospodarczą i finansową Polaków.

W założeniach przewidziano m.in.:

Zmiany w systemie koncesyjnym

- zostaną doprecyzowane i uszczegółowione prawa i obowiązki, jakie zawierać będzie koncesja na rozpoznawanie i wydobywanie węglowodorów, w tym kwestie nadzoru państwa nad wtórnym obrotem koncesjami (prawo pierwokupu koncesji, możliwość odsprzedaży tylko podmiotom prekwalifikowanym);

Zmiany w przepisach dla udzielonych już koncesji poszukiwawczych i rozpoznawczych

- posiadacz koncesji poszukiwawczej zachowa prawo pierwszeństwa do uzyskania koncesji na wydobywanie po prawidłowym przygotowaniu dokumentów geologicznych,

- posiadacz koncesji poszukiwawczej będzie miał możliwość (przy składaniu wniosku o koncesję wydobywczą) dobrowolnego zaproszenia Skarbu Państwa do udziału w konsorcjum wydobywczym. Skarb Państwa będzie mógł uczestniczyć w takim konsorcjum przez nową spółkę - Narodowego Operatora Kopalin Energetycznych NOKE;

Zmiany w systemie udzielania koncesji dla nowych wniosków koncesyjnych

- wprowadzenie procedury prekwalifikacji podmiotów dopuszczonych do przetargów na koncesje rozpoznawczo-wydobywcze węglowodorów,

- likwidacja obowiązku posiadania koncesji dla etapu prac poszukiwawczych, polegających na badaniach powierzchniowych (bez odwiertów), co zwiększy konkurencję,

- zniesienie zasady pierwszeństwa do koncesji rozpoznawczo-wydobywczej po zakończeniu prac poszukiwawczych,

- koncesje rozpoznawczo-wydobywcze będą udzielane w przetargu podmiotom, które następnie utworzą konsorcja wydobywcze z udziałem NOKE;

Podatki i opłaty

Wydobycie gazu i ropy będzie opodatkowane. Podatki obejmą każdy typ złóż, każdego rodzaju gaz i każdy podmiot wydobywający. Przewidziano wprowadzenie podatku od wartości wydobytego surowca: 5 proc. dla gazu i 10 proc. dla ropy naftowej. Zaplanowano również specjalny podatek węglowodorowy w wysokości 25 proc. od nadwyżki przychodów nad wydatkami.

Planowane obciążenia z tytułu wszystkich podatków i opłat pobieranych od branży wydobywczej wyniosą ok. 40 proc. ich zysków brutto (szacunki oparto na wyliczeniach amerykańskich).

Zyski z podatków i opłat zasilą budżety państwa i samorządów terytorialnych

- powołanie Narodowego Operatora Kopalin Energetycznych (NOKE)

Nadzór nad NOKE będzie sprawował minister Skarbu Państwa. Będzie to strategiczna spółka Skarbu Państwa (w 100 proc.). NOKE będzie miało prawo pierwokupu w ramach wtórnego obrotu koncesjami, na zasadach rynkowych. Zyski NOKE będą przekazywane do budżetu państwa i Węglowodorowego Funduszu Pokoleń.

Środki zgromadzone w Węglowodorowym Funduszu Pokoleń będą przeznaczane na inwestycje długoterminowe.

Ze względu na istotne - gospodarcze i społeczne - znaczenie regulacji planuje się cykliczny przegląd przepisów - pierwszy zostanie przeprowadzony nie później niż w ciągu 5 lat od wejścia w życie ustawy.


Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie zgłoszenia kandydatury Rzeczypospolitej Polskiej i Warszawy jako gospodarza 19 sesji Konferencji Stron Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu (UNFCCC COP19) wraz z 9 sesją Spotkania Stron Protokołu z Kioto oraz 39 sesji organów pomocniczych konwencji w dniach 11-22 listopada 2013 r., przedłożoną przez ministra środowiska.

Rząd wyraził zgodę na zgłoszenie kandydatury Polski jako gospodarza konferencji klimatycznej (Konferencja COP 19/CMP9). Dzięki jej organizacji nasz kraj przez dwa lata może mieć znaczący wpływ na negocjacje dotyczące problematyki zmian klimatu, energetyki oraz zielonej gospodarki.

Ze względu na skalę wydarzenia najlepszym miejscem spotkań i konferencji klimatycznych byłby Stadion Narodowy w Warszawie wraz z dodatkowymi obiektami, takimi jak Torwar lub Pałac Nauki i Kultury. Jednak weryfikacja proponowanych lokalizacji zostanie przeprowadzona przez sekretariat Konwencji UNFCCC.

Polska ma niezbędne doświadczenie konieczne do realizacji tak dużego przedsięwzięcia, ponieważ była już organizatorem COP14 w Poznaniu w 2008 r.


Rada Ministrów zajęła stanowisko wobec poselskiego projektu ustawy o spółdzielniach (druk nr 515), przedłożone przez ministra sprawiedliwości.

Rząd dostrzega potrzebę przygotowania nowej, całościowej regulacji problematyki spółdzielni. Mimo dostrzeżonych w projekcie poselskim zastrzeżeń i wątpliwości (zarówno merytorycznych, jak i legislacyjnych), Rada Ministrów opowiada się za jego skierowaniem do dalszych prac legislacyjnych. Rząd zastrzega sobie możliwość zgłaszania uwag i propozycji zmian do projektu ustawy w toku prac parlamentarnych.

Obowiązująca ustawa Prawo spółdzielcze z 1982 r. była już ponad 30-krotnie nowelizowana. Z tego względu powstanie nowej ustawy, uwzględniającej funkcjonowanie spółdzielni we współczesnych warunkach ekonomicznych i gospodarczych oraz zgodność przewidzianych w niej rozwiązań z przepisami innych ustaw nie budzi żadnych wątpliwości i zastrzeżeń.

W projekcie poselskim zawarto przepisy ogólne, regulujące działalność wszystkich typów spółdzielni, związków spółdzielczych i Krajowej Rady Spółdzielczej, pozostawiając do unormowań (w osobnych aktach prawnych) funkcjonowanie poszczególnych rodzajów spółdzielni.

Zaproponowano ponadto, aby przepisy odnoszące się do spółdzielni rolniczych, spółdzielni kółek rolniczych i spółdzielni pracy pozostawić w niezmienionym kształcie do czasu uchwalenia nowych aktów prawnych regulujących ich działalność.

W stanowisku rządu zwrócono uwagę, że wiele przepisów wymaga dalszych prac legislacyjnych, w tym m.in. kwestie związane z: członkostwem w spółdzielni, zbywalnością udziałów, wygaśnięciem mandatów członków walnego zgromadzenia wybranych na określoną kadencję, zaskarżeniem do sądu uchwał walnego zgromadzenia, obowiązkiem odbycia przez członków rady nadzorczej szkolenia dotyczącego podstaw funkcjonowania spółdzielni, funkcją lustratora, czy przekształceniami organizacyjnymi wewnątrz spółdzielni.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)