Trwa ładowanie...
d2esijn
rząd
24-10-2012 17:25

CIR: obradowała Rada Ministrów (komunikat)

...

d2esijn
d2esijn

24.10. Warszawa - CIR informuje:

Podczas dzisiejszych obrad rząd przyjął:

- projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce,

- projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z podwyższeniem wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn;

d2esijn

- projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw.

Rada Ministrów zaakceptowała założenia do projektu ustawy o zmianie ustaw o Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej i Służby Celnej oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw.

Wydane zostało rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce, przedłożony przez ministra gospodarki.

d2esijn

Poprawa warunków prowadzenia działalności gospodarczej, zniesienie lub ograniczenie niektórych uciążliwych barier administracyjnych, uproszczenie przepisów prawnych związanych z prowadzeniem małych i średnich przedsiębiorstw oraz obniżenie kosztów funkcjonowania firm - to kluczowe kwestie regulowane w projekcie ustawy.

Przyjęty projekt jest trzecią ustawą deregulacyjną. Przepisy dwóch poprzednich weszły w życie w 2011 r. Chodzi o ustawę o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców oraz ustawę o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców. Pierwsza z nich umożliwiła m.in. składanie w urzędach oświadczeń zamiast zaświadczeń, odpisów i wypisów, druga - zmniejszyła uciążliwe obowiązki informacyjne nałożone na przedsiębiorców i obywateli.

Nowe przepisy powinny poprawić płynność finansową przedsiębiorców, ograniczyć zatory płatnicze oraz zwiększyć dyscyplinę płatniczą między przedsiębiorcami.

d2esijn

Ograniczenie zatorów płatniczych oraz poprawa płynności finansowej przedsiębiorców

Proponowane rozwiązania wprowadzą ułatwienia w metodzie kasowej rozliczenia VAT dla małych podatników. Najważniejsze propozycje:

- Zniesienie obowiązku zapłaty podatku VAT przez małego podatnika (w rozliczeniach kasowych) w przypadku nieotrzymania przez niego płatności za dostarczony towar lub wykonaną usługę, jeżeli jego kontrahentem jest czynny podatnik VAT (zniesiony zostanie termin 90 dni). W przypadku, gdy kontrahentem małego podatnika będzie inny podmiot niż czynny podatnik VAT - termin zostanie wydłużony do 180 dni. Jednocześnie nieuregulowana przez kontrahenta faktura nie będzie podstawą do odliczenia z niej podatku naliczonego.

d2esijn

Kasowa metoda rozliczania nie będzie mieć zastosowania do: dostawy towarów za pośrednictwem automatów, świadczenia usług telekomunikacyjnych za pomocą żetonów, kart telefonicznych, otrzymania subwencji, dotacji i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz ich przemieszczeń do magazynów konsygnacyjnych - będą tu obowiązywać zasady ogólne;

- Ułatwienia w korzystaniu z ulgi na "złe" długi w obszarze VAT - podatnik, który rozliczył podatek VAT od należności, której faktycznie nie otrzymał (tzw. złe długi) będzie mógł dokonać korekty podatku należnego po upływie 150 dni od terminu płatności (obecnie jest to 180 dni). Jednocześnie dłużnik będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego. Warunkiem skorzystania z tego jest, aby w dniu poprzedzającym złożenie deklaracji podatkowej dłużnik nie był objęty postępowaniem upadłościowym lub likwidacją.

Mobilizacji dłużników do regulowania swoich zobowiązań oraz zabezpieczeniu interesów budżetu państwa będzie służyć przepis nakładający na dłużnika przez organ podatkowy sankcji skarbowej w wysokości 30 proc. kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie. Przepis ten będzie dotyczyć sytuacji, gdy dłużnik - w przyjętym terminie - nie dokonana korekty podatku naliczonego. Takie rozwiązania przyczynią się do ograniczenia zatorów płatniczych poprzez zobowiązanie do dokonania korekty podatku z faktur, których podatnik faktycznie nie uiścił;

d2esijn

- Kasowe rozliczenia przeterminowanych faktur w podatkach dochodowych - zaproponowano, by podatnik (będący dłużnikiem) był zobowiązany do dokonania korekty kosztów uzyskania przychodu w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury w ciągu 30 dni od upływu terminu płatności ustalonego przez strony.

W przypadku, gdy termin płatności ustalony przez strony będzie dłuższy niż 60 dni, termin dokonania korekty przypadnie na 90. dzień od dnia zaliczenia kwoty do kosztów uzyskania przychodów. Pozwoli to wyeliminować wykorzystywanie przez podatnika dominującej pozycji wobec dostawcy towarów/usług przez wyznaczanie długich terminów płatności.

Gdy zobowiązania zostaną tylko częściowo uregulowane - podatnicy będą zobowiązani do proporcjonalnego wyłączenia z kosztów podatkowych odpowiedniej kwoty. Przyjęte przepisy ograniczą powstawanie zatorów płatniczych przez zmniejszenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków, których dłużnik faktycznie nie poniósł;

d2esijn

- Pakiet dotyczący leasingu - zmiany będą dotyczyć: skrócenia minimalnego czasu trwania umowy do 5 lat, objęcia umową leasingu wieczystego użytkowania gruntów, dopuszczenia zmiany stron umowy leasingu w podstawowym okresie umowy, ustalenia wartości przedmiotu ponownego leasingu według jego wartości rynkowej;

- Zniesienie uznaniowości administracyjnej w sprawach ograniczenia wysokości zaliczek płaconych przez podatników - celem zmiany jest to, by organy podatkowe nie podwyższały nadmiernie wysokości zaliczek w stosunku do przewidywanego podatku. Obecnie wielu przedsiębiorców nie występuje z wnioskiem o ograniczenie wysokości zaliczek, ponieważ zdaje sobie sprawę, że urząd skarbowy może odmówić pozytywnego załatwienia takiego wniosku;

- Zapewnienie sukcesji podatkowej przy przekształceniu osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową. Na podstawie obowiązującego prawa przedsiębiorca (osoba fizyczna) może przekształcić się w jednoosobową spółkę kapitałową z ograniczoną odpowiedzialnością. Nie wiąże się to jednak z sukcesją podatkową. Zgodnie z projektowanymi przepisami, sukcesja podatkowa będzie obejmować te prawa osoby przekształcanej, które są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą;

- Zniesienie możliwości dokonywania wymiaru uzupełniającego przy zwrocie sprawy organowi pierwszej instancji przez organ rozpatrujący odwołanie. Nie ma podstaw do utrzymywania stanu prawnego, który pozwala organom podatkowym drugiej instancji naprawiać wszelkie błędy w ustalaniu wymiaru podatków przez organ podatkowy pierwszej instancji tylko dlatego, że podatnik złożył odwołanie od decyzji określającej/ustalającej zobowiązanie podatkowe. Zaproponowane przepisy nie pozbawią organów odwoławczych możliwości naprawienia rażących naruszeń prawa przez organ podatkowy pierwszej instancji.

W projekcie ustawy zawarto również przepisy dotyczące ograniczenia obowiązków informacyjnych, które muszą wypełniać przedsiębiorcy. Chodzi o ograniczenie obowiązku przekazywania wykazu informacji przez podmioty korzystające ze środowiska. Zgodnie z propozycją, podmioty te będą składać wykaz tylko raz w roku do marszałka województwa. Wprowadzono również przepisy dotyczące rezygnacji z konieczności przedstawiania oryginałów i uwierzytelnionych kopii w różnych obszarach administracji.

Wprowadzono pakiet rozwiązań dotyczących akcyzy. Zniesiono obowiązek rejestracyjny i ewidencyjny dla podmiotów zużywających prąd wytwarzany z generatorów o łącznej mocy 1 MW. Zgodnie z nowym prawem, następcy prawni i podmioty przekształcone nie będą musieli uzyskiwać nowego zezwolenia na prowadzenie określonej działalności, czyli będą mogli korzystać w pełni z praw i obowiązków wynikających z uzyskanych wcześniej zezwoleń.

Zaproponowano ujednolicenie warunków dotyczących zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego z warunkami dla zezwoleń akcyzowych oraz wydłużono termin na przekazywanie naczelnikowi urzędu celnego danych o wyrobach akcyzowych.

W projekcie ustawy zawarto ponadto rozwiązania dotyczące niezaliczania zobowiązań z tytułu umów PPP do długu publicznego i deficytu sektora finansów publicznych. Jest to wypełnienie wytycznych wynikających z decyzji Eurostat. Pozwoli to usunąć wątpliwości jednostek samorządu terytorialnego w kwestii zaliczania bądź nie zobowiązań z tytułu PPP do deficytu sektora finansów publicznych.

W związku z tym przyjęto rozwiązanie, zgodnie z którym zobowiązania wynikające z umów o PPP nie będą wpływać na wysokość państwowego długu publicznego, gdy partner prywatny będzie ponosił ryzyko związane z budową oraz ryzyko dostępności lub ryzyko popytu z uwzględnieniem wpływu na te ryzyka gwarancji i finansowania przez partnera publicznego czy alokacji aktywów po zakończeniu umowy.

W projekcie ustawy przyjęto rozwiązania usprawniające działalność administracji. Chodzi o postulowane przez przedsiębiorców publikowanie przez ZUS, NFZ i KRUS wydanych interpretacji oraz wskazanie zakresu przedmiotowego interpretacji indywidualnych.

Obecnie obowiązujące przepisy nie wskazują precyzyjnie, jaki organ i w jakim zakresie ma dokonywać interpretacji indywidualnej prawa w dziedzinie ubezpieczeń zdrowotnych i społecznych o ustalanych i pobieranych składkach. Takie rozwiązania przyczynią się do wyjaśniania wątpliwości przedsiębiorców oraz ułatwią im wykonywanie ciążących na nich obowiązków.


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z podwyższeniem wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.

Pracownicy nie będą zwalniani wraz z osiągnięciem wieku emerytalnego - to podstawowa zasada wprowadzona do projektowanej noweli. Regulacja ma dotyczyć m.in.: nauczycieli (zatrudnionych na podstawie Karty Nauczyciela), mianowanych urzędników państwowych, inspektorów kontroli skarbowej, mianowanych kontrolerów NIK, komorników sądowych i egzekucji, ekspertów ds. patentów, kuratorów sądowych, radców Prokuratorii Generalnej, pracowników mianowanych Państwowej Inspekcji Pracy, urzędników służby cywilnej, funkcjonariuszy Służby Celnej. Wyjątkiem mają być mianowani nauczyciele akademiccy, z którymi będzie można rozwiązać stosunek pracy ze względu na osiągnięty wiek 67 lat.

Generalnie chodzi o wyeliminowanie z systemu prawnego rozwiązań, które nakazują, bądź dopuszczają rozwiązanie stosunku pracy z pracownikiem tylko dlatego, że osiągnął on wiek emerytalny. Jako zasadę przyjęto, że przepisy przewidujące możliwość zwolnienia z pracy wraz z osiągnięciem określonego wieku (najczęściej 60 i 65 lat) powinny być uchylone. Należy jednak podkreślić, że zwolnienie pracowników z pracy nadal będzie możliwe - na podstawie przepisów, które nie zostaną zmienione w tej ustawie.

Skoro zmiany w systemie ubezpieczeń społecznych zmierzają do zrównania uprawnień emerytalnych wszystkich ubezpieczonych i jednocześnie do wydłużenia okresu aktywności zawodowej (m.in. ze względu stałe wydłużanie się życia) - zasadne jest dążenie do zrównania uprawnień dotyczących możliwości pozostawania w zatrudnieniu wszystkich osób pozostających w stosunku pracy, a zatem również tych, których prawa i obowiązki regulują w sposób szczególny przepisy pragmatyk zawodowych.

Aktualnie wiele z nich zawiera rozwiązania prawne, pozwalające rozwiązać stosunek pracy z pracownikiem, który osiągnął (wynikający z obecnych przepisów) wiek emerytalny, uniemożliwiając mu kontynuowanie kariery zawodowej. Taka sytuacja, gdy wzrasta długość i standard życia, a także następuje ciągły rozwój technologii, poprawiający warunki pracy, jest często postrzegana przez zainteresowanych kontynuowaniem pracy, jako dyskryminująca ze względu na wiek.

Proponowane zmiany są także niezbędne, aby spójny był system prawny regulujący od początku 2013 r. zasady wydłużania i zrównania wieku emerytalnego kobiet i mężczyzn. (w maju 2012 r. uchwalono nowelizację ustawy o emeryturach i rentach z FUS, która wprowadziła rozwiązania polegające na stopniowym podwyższaniu wieku emerytalnego dla kobiet i mężczyzn do 67 lat).


Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra spraw wewnętrznych.

Przygotowany projekt nowelizacji ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych oraz niektórych innych ustaw przewiduje:

Przesunięcie terminu wejścia w życie dwóch ustaw:

- ustawy o dowodach osobistych - na 1 stycznia 2015 r.,

- ustawy o ewidencji ludności - na 1 stycznia 2015.

Projektowana ustawa nowelizuje ustawę o dowodach osobistych. Zmiany obejmą likwidację warstwy elektronicznej (chodzi o usunięcie wszystkich artykułów definiujących warstwę elektroniczną dowodu osobistego). Przesunięcie terminu wdrożenia dowodu elektronicznego jest zasadne ze względu na prace Komisji Europejskiej nad utworzeniem - do końca 2015 r. - jednolitego rynku cyfrowego. W jego efekcie mogą zostać wdrożone nowe instrumenty uwierzytelniające - niewykluczone jest, że będą one tańsze, prostsze i efektywniejsze niż elektroniczny dowód.

Przewidziano także nowelizację ustawy o ewidencji ludności, która zakłada zniesienie obowiązku meldunkowego od 1 stycznia 2016 r. oraz likwidację niektórych uciążliwych przepisów towarzyszących zameldowaniu.

Zakłada się również zmiany w ustawie o ewidencji ludności i dowodach osobistych. Najważniejsze z nich to:

- uproszczenie formalności w urzędzie: wprowadzenie możliwości automatycznego wymeldowania przy zameldowaniu w nowym miejscu;

- uproszczenie formalności w urzędzie: odstąpienie od konieczności zgłaszania przy meldunku informacji o wykształceniu, obowiązku wojskowym oraz przedkładania wojskowego dokumentu osobistego;

- likwidacja obowiązku meldunkowego wczasowiczów i turystów;

- likwidacja obowiązków właścicieli, dozorców, administratorów nieruchomości oraz zakładów pracy do weryfikowania wypełniania wymogu meldunkowego przez mieszkańców i pracowników;

- wprowadzenie możliwości wypełnienia obowiązku meldunkowego przez ustanowionego pełnomocnika;

- zniesienie obowiązku meldunkowego na pobyt czasowy do 3 miesięcy Polaków, obywateli państw Unii Europejskiej i państw EFTA - stron Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej;

- na realizację zameldowania będzie przeznaczone 30 dni, a nie jak obecnie 4; zniesione będą sankcje karne za niedopełnienie zameldowania przez obywateli polskich, obywateli państw Unii Europejskiej i państw EFTA - stron Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Konfederacji Szwajcarskiej.


Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustaw o Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, służbie funkcjonariuszy Służby Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Więziennej i Służby Celnej oraz ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra spraw wewnętrznych.

Zaproponowano, aby funkcjonariusze i żołnierze otrzymywali co do zasady 80 proc. uposażenia w przypadku zwolnienia lekarskiego. Regulacja ta dotyczyłby funkcjonariuszy: Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Więziennej oraz żołnierzy zawodowych. Obecnie przebywając na zwolnieniu otrzymują oni pełne wynagrodzenie.

Planowana zmiana, ograniczająca uposażenie o 20 proc. za okres absencji chorobowej, oznaczałaby zbliżenie do zasad obowiązujących w systemie powszechnym. Ocenia się, że to rozwiązanie przyczyni się do spadku liczby zwolnień w formacjach mundurowych, a w efekcie zmniejszy się obciążenie pracą pozostałych funkcjonariuszy, czyli obniży się liczba wypracowywanych przez nich nadgodzin. Więcej funkcjonariuszy i żołnierzy będzie na służbie, co z kolei przełoży się na większe bezpieczeństwo państwa oraz obywateli. W konsekwencji zmiany te powinny zoptymalizować wydatki budżetowe na uposażenia tych służb.

Przyjęto, że zwolnienie od zajęć służbowych z powodu choroby będzie następowało na zasadach obowiązujących w systemie powszechnym, tj. na podstawie zaświadczenia lekarskiego. Obecnie nie ma regulacji prawnych umożliwiających sprawdzenie czy przebywanie na zwolnieniu funkcjonariusza lub żołnierza jest uzasadnione.

Projekt zakłada, że lekarze orzecznicy ZUS będą zobowiązani do kontrolowania prawidłowości wystawiania zaświadczeń lekarskich funkcjonariuszom i żołnierzom. Przewiduje też możliwość kontrolowania prawidłowości wykorzystania zwolnienia lekarskiego. Zdecydowano, że funkcjonariusze i żołnierze wykonujący w czasie zwolnienia pracę zarobkową lub wykorzystujący zwolnienie niezgodnie z jego celem - utracą prawo do uposażenia za cały okres na jaki je wystawiono.

Przyjęto, że przebywanie na zwolnieniu będzie wpływać na wysokość nagrody rocznej proporcjonalnie do czasu przebywania na chorobowym (środki finansowe pozyskane z ograniczenia uposażeń będą w całości przeznaczane na fundusz nagród i zapomóg dla wykonujących zadania służbowe w zastępstwie nieobecnych w pracy). Jednocześnie obniżenie uposażenia z powodu zwolnienia lekarskiego nie będzie podstawą do zmniejszenia wysokości innych świadczeń pieniężnych związanych ze służbą oraz naliczenia świadczeń emerytalnych i rentowych.

Przewidziano także sytuacje, w których w związku z chorobą uposażenie funkcjonariuszy i żołnierzy nie będzie zmniejszane (zachowają oni prawo do 100 proc. wynagrodzenia). Chodzi m.in. o: wypadki podczas służby i choroby zawodowe, wypadki w drodze do miejsca pełnienia służby (i powrotnej), choroby w czasie ciąży, sytuacje poddania się badaniom lekarskim koniecznym dla dawców komórek, tkanek i narządów.

Pełne wynagrodzenie będzie także wypłacane w przypadku, gdy niezdolność do służby powstała w trakcie realizacji zadań służbowych (np. misji, działań ratowniczych) poza granicami Polski, a także dokonywania czynów o charakterze bohaterskim, czyli wymagających np. dużej odwagi, narażenia życia lub zdrowia.


Rada Ministrów wydała rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie legnickiej specjalnej strefy ekonomicznej, przedłożone przez ministra gospodarki.

Zasadnicza zmiana dotyczy włączenia do strefy 23,9014 ha gruntów, które obejmą Legnickie Pole. Ocenia się, że na tym terenie inwestorzy stworzą ok. 1076 nowych miejsc pracy przy nakładach poniesionych na poziomie ok. 556 mln zł. W otoczeniu strefy zatrudnienie powinno wzrosnąć o ok. 269 osób. Szacowana pomoc publiczna to ok. 283 mln zł. Inwestycje, które będą realizowane w strefie mają zwiększyć nie tylko potencjał ekonomiczny regionu, ale także służyć podniesieniu innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki.

Rozporządzenie wchodzi w życie po 14 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)

kom/ aja/

d2esijn
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2esijn