Trwa ładowanie...
d3ge6wz
żywność
23-04-2009 10:29

Fundusze promocji mają zwiększyć eksport żywności

Utworzenie funduszy promocji artykułów rolno- spożywczych zakłada projekt ustawy, którym w środę zajmował się Sejm.

d3ge6wz
d3ge6wz

Zebrane w funduszach pieniądze mają przyczyniać się do wzrostu spożycia i eksportu żywności. Kluby popierają te przepisy.

Projekt zakłada powołanie 8 nowych funduszy: mięsa wieprzowego; mięsa wołowego; mięsa końskiego; mięsa owczego; ziarna zbóż i przetworów zbożowych; owoców i warzyw; mięsa drobiowego; ryb. Nadal będzie istniał fundusz promocji mleka.

Fundusze będą tworzone poprzez wpłaty w wysokości 0,1 proc. od cen sprzedaży określonych produktów rolnych takich jak zboże, mięso, owoce, ryby. Pieniądze będą pobierane od producentów rolnych, a przekazywane za pośrednictwem m.in. firm zajmujących się skupem czy eksporterów.

Pieniądze zgromadzone w funduszach mają służyć głównie promocji produktów rolnych, a także częściowo finansować badania naukowe, szkolenia oraz udział ich producentów w wystawach. Resort rolnictwa szacuje, że na promocję mleka może być rocznie zgromadzone ok. 8 mln zł, mięsa wieprzowego - 6 mln zł, wołowiny - 6 mln zł, owoców i warzyw - 5,8 mln zł, drobiu - 5 mln zł; zbóż - 2 mln zł oraz ryb - 2 mln zł. W sumie na funduszach będzie można zgromadzić 30 mln zł. Środki funduszy mają być gromadzone na odrębnym koncie w Agencji Rynku Rolnego. Do ich wydatkowania upoważniony będzie prezes ARR, zgodnie z uchwałami komisji zarządzającej. Komisje takie mają się składać z 4 przedstawicieli rolników, 4 przetwórców oraz reprezentanta izb rolniczych. Ich członków powoła minister rolnictwa na 4-letnią kadencję.

JS

d3ge6wz
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ge6wz