Gdzie lepiej robić zakupy? W dyskoncie czy hipermarkecie?
Na polskim rynku trwa zażarta walka o klienta. Sieci handlowe próbują przyciągnąć do siebie kupujących, przebudowując i zmieniając szatę graficzną swoich sklepów. Zmieniają ceny, podwyższają jakość obsługi, wybór i jakość towarów. Z roku na rok przybywa kilkaset nowych sklepów sklepów.
Właśnie te cechy bierze pod uwagę Kondej Marketing. Firma po raz kolejny przygotowała ranking sieci, które najbardziej odpowiadają naszym oczekiwaniom. Na czołowych miejscach zaszły olbrzymie zmiany. Oto najlepsze sklepy dla Polaków.
Gdzie lepiej robić zakupy? W dyskoncie czy hipermarkecie?
Na polskim rynku trwa zażarta walka o klienta. Sieci handlowe próbują przyciągnąć do siebie kupujących, przebudowując i zmieniając szatę graficzną swoich sklepów. Zmieniają ceny, podwyższają jakość obsługi, wybór i jakość towarów. Z roku na rok przybywa kilkaset nowych sklepów sklepów.
Właśnie te cechy bierze pod uwagę Kondej Marketing. Firma po raz kolejny przygotowała ranking sieci, które najbardziej odpowiadają naszym oczekiwaniom. Na czołowych miejscach zaszły olbrzymie zmiany. Oto najlepsze sklepy dla Polaków.
10. POLOMarket
Na miejscu dziesiątym bez zmian. Swoją pozycję z poprzedniego zestawienia zachował POLOmarket. Sieć rozwija się bardzo prężnie. Jeszcze w maju informowaliśmy, że ma 344 placówki. Obecnie to już około 400 sklepów, obecnych zarówno w małych, jak i dużych miastach na terenie całej Polski.
W 2012 roku sieć otworzyła placówki między innymi w Koszalinie, Wałczu i Opolu.
To właśnie w sklepach POLOMarket od początku sierpnia pojawiły się energetyzujące lody BLACK Mojito o smaku limonki i mięty (zobacz: Lody energetyzujace w polskich sklepach)
.
POLOmarket uzyskał w rankingu 71,52 pkt, poprawił swój wynik o 0,09 pkt.
9. Tesco (supermarkety)
Miejsce dziewiąte z 72,54 punktami zajmują supermarkety Tesco. To gorszy wynik niż w poprzednim rankingu o 0,19 pkt. Z tego powodu sieć spadła w zestawieniu o jedną pozycję.
Brytyjska sieć nie zamierza oddawać pola innym sieciom handlowym i stawia na mocną ekspansję. Tesco chce w Polsce wielokrotnie zwiększyć liczbę swoich sklepów. Szuka 2 tysięcy lokalizacji w niemal 600 miejscowościach. Tylko do 2014 roku Tesco chce mieć w Polsce 600 sklepów różnego formatu (zobacz: Tesco podbije Polskę!).
W ciągu dwóch miesięcy wakacji Tesco otworzyło siedem nowych sklepów w całym kraju: w Białobrzegach, Dąbrowie Tarnowskiej, Kamionkach Kluczborku, Sławnie, Szczecinie i w Żarach.
Dzięki otwarciu nowych placówek zatrudnienie znalazło 300 osób (zobacz: Tesco dało pracę 300 osobom)
. Zgodnie z założeniami, do końca roku sieć będzie otwierać nowe placówki, zarówno w dużych miastach, jak Warszawa, Wrocław czy Kraków, jak i w mniejszych miejscowościach, często liczących poniżej 5000 mieszkańców. Do końca roku pracę w nowych placówkach znajdzie jeszcze ok. 700 osób.
8. Netto
Netto ledwie co wskoczyło do pierwszej dziesiątki w poprzednim zestawieniu, a tu już awans na miejsce ósme.
W marcu sieć otrzymała nagrodę w konkursie "Retailer of the Year 2011", organizowanym przez Blue Business Media, za najlepszy sklep w kategorii "Dyskonty". Nagroda przyznawana jest na podstawie badań wśród dostawców.
Postawienie jednego sklepu Netto o powierzchni 1283 mkw. kosztuje 3,4 mln zł.
Netto uzyskało w zestawieniu 73,47 pkt po wzroście o 0,87 pkt. Jest to drugi największy wzrost w pierwszej dziesiątce rankingu.
7. Intermarche
Intermarche to europejska sieć supermarketów spożywczo-przemysłowych, prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców tzw. Muszkieterów. Z 73,48 pkt sklepy tej marki zajęły w zestawieniu siódme miejsce, czyli dokładnie tak samo, jak w poprzedniej edycji zestawienia. Od wcześniejszego rankingu nastąpiła poprawa o 0,31 pkt.
Sieć przejęła jedną z lokalizacji po Bomi - w galerii Ferio w Koninie. Jak twierdzi Marek Feruga, prezes Grupy Muszkieterów, Bomi posiada interesujące lokalizacje.
Pierwszy polski Muszkieter działający pod tym szyldem otworzył sklep Intermarche w Zielonej Górze już w 1997. Od tego czasu sieć rozrosła się do prawie 170 obiektów w Polsce.
Intermarche rozwija również sieć swoich stacji benzynowych. Ma ich 30.
6. Kaufland
Kaufland uzyskał w najnowszym rankingu 73,68 pkt, czyli o 0,09 pkt więcej niż poprzednio, co ponownie pozwoliło na zajęcie szóstego miejsca.
O Kauflandzie zrobiło się głośno na przełomie czerwca i lipca z powodu konfliktu między siecią a Danone i Podravką. Wówczas to produkty tych dwóch producentów zniknęły z półek sklepów sieci. W przypadku Danone'a przyczyną zerwania współpracy były zbyt wysokie ceny, jakie producent jogurtów proponował sklepom. Dzisiaj towary obydwu producentów znów są w ofercie. Wszystkie strony zaprzeczają doniesieniom o konflikcie, a po oskarżeniach o nieuczciwą konkurencję nie ma śladu (zobacz: Danone i Podravka wracają na sklepowe półki).
Kaufland pojawił się również na czołówkach gazet, gdy okazało się, że jeden ze sklepów Kaufland w Pilznie na zachodzie Czech, sprzedawał cukier z logo i hasłem partii komunistycznej (zobacz: Hipermarket sprzedawał cukier z logo partii komunistycznej).
5. Carrefour
To największe zaskoczenie i największy spadek tego rankingu. Carrefour, który jeszcze niedawno zajmował miejsce prawie na samym szczycie już po raz kolejny idzie w dół, tym razem z trzeciego na piąte miejsce. Sieć osiągnęła wynik 74,74 pkt. To spadek o 0,9 pkt wobec poprzedniego zestawienia, W pierwszej dziesiątce rankingu to najgorszy wynik.
O Carrefourze mówi się ostatnio w kontekście ewentualnego wyjścia sieci z polskiego rynku. Jak pisał Reuters, po wycofaniu się z Grecji drugi pod względem wielkości detalista na świecie może też zrezygnować z innych mniej ważnych rynków. Oprócz Polski na liście znalazła się też Turcji i Indonezja. Prezes grupy Carrefour Georges Plassat zapewnił jednak, że wbrew ostatnim doniesieniom medialnym jego firma nie zamierza wycofywać się z Polski (zobacz: Carrefour zostaje w Polsce).
4. Auchan
Auchan jest najtańszym sklepem w Koszyku Wirtualnej Polski (zobacz: Koszyk Wirtualnej Polski. Oto najtańsze sklepy)
.
W 2011 roku Auchan otworzył sklep internetowy o nazwie Auchan Direct.
Poza Tesco to właśnie Auchan ma najwięcej kas samoobsługowych spośród wszystkich sieci handlowych. Tam w każdym z 26 sklepów znajdziemy średnio koło czterech kas samoobsługowych - w sumie jest ich ponad 100. Kasy samoobsługowe najlepiej sprawdzają się tam, gdzie klientom się spieszy, dają poczucie intymności. Są po prostu takie zakupy, których klienci nie chcą pokazywać kasjerkom (zobacz: Rewolucja w supermarketach)
Od poprzedniego zestawienia spółka poprawiła swój wynik. W porównaniu z poprzednim rankingiem Auchan osiągnął 75 pkt, czyli zyskał 0,63 pkt. Trzeci najlepszy wynik w pierwszej dziesiątce rankingu pozwolił Auchan awansować o jedną pozycję.
3. Lidl
Na trzecie miejsce w zestawieniu awansował Lidl. Sieć poprawiła swój wynik o 1,22 pkt - najwięcej spośród wszystkich firm pierwszej dziesiątki zestawienia - i z wynikiem 76,05 pkt goni czołową dwójkę.
Lidl jest jedną z tych sieci handlowych w Polsce, która w 2012 roku nastawiła się na mocne promowanie poprzez zakrojone na szeroką skalę kampanie marketingowe. W jednej z nich kucharze-celebryci Pascal Brodnicki i Karol Okrasa zachęcają Polaków do taniego, ale ciekawego gotowania w domu (zobacz: Pascal i Okrasa pokażą, jak gotować tanio)
.
Najnowszym przedsięwzięciem Lidla był tydzień, w którym ceny wszystkich produktów (poza alkoholami i wyrobami tytoniowymi) zostały obniżone o 10 proc. (zobacz: Wielka tajemnica rozwiązana)
. Był to strzał w dziesiątkę, zwłaszcza że główny rywal Niemców portugalska Biedronka w końcu odpuściła sobie megapromocję z okazji otwarcia 2000 sklepu tej sieci (zobacz: W Biedronce ulotki zamiast promocji)
. Wszyscy spodziewali się wielkich obniżek cen, a tu... ulotki.
Lidl Polska otrzymała w maju tytuł Kryształowej Marki Godnej Zaufania w corocznym plebiscycie wydawnictwa Reader’s Digest. O przyznaniu nagrody zdecydowały głosy oddane przez - czytelników pisma.
Dla zainteresowanych postawienie sklepu Lidl o powierzchni 1400 mkw. kosztuje 4 mln zł netto.
2. Tesco (hipermarkety)
To już kolejne zestawienie Kondej Marketing, w którym ta sieć zajmuje drugie miejsce.
Ta największa brytyjska sieć hipermarketów i supermarketów (ponad 2000 punktów na całym świecie) na początku zajmowała się sprzedażą żywności. W tej chwili sprzedaje już odzież, sprzęt elektroniczny, a nawet samochody.
Tym razem Tesco osiągnęło nieco gorszy wynik. 79,68 pkt to 0,1 pkt gorzej niż w poprzednim zestawieniu.
Tesco jest jednym z tych sklepów, które są najbardziej zaawansowane, jeśli chodzi o instalacje kas samoobsługowych w sklepach. Sieć rok temu na warszawskim Ursusie otworzyła pierwszy sklep, w którym można płacić tylko na stanowisku samoobsługowym. Jak informuje rzecznik prasowy firmy, elektroniczne kasy są już w ponad 150 sklepach tej sieci - nie tylko w hipermarketach, ale również w tych niewielkich o powierzchni sprzedaży 600 metrów kwadratowych.
Tesco umożliwia też coraz większej liczbie miast robienie zakupów przez internet. Po Warszawie i Wrocławiu przyszła kolej na Łódź (zobacz: Ekspansja internetowa Tesco trwa)
1. Biedronka
Już po raz kolejny na szczycie zestawienia znalazła się Biedronka. Swoje sklepy sieć ma w 2000 punktach w Polsce.
Dzięki znakomitym wynikom osiąganych przez Biedronkę szef Jeronimo Martins Alexandre Soares dos Santos stał się najbogatszym Portugalczykiem (zobacz: Prezes Jeronimo Martins został najbogatszym człowiekiem Portugalii)
.
Sieć ta stawia wciąż tylko na tradycyjne kanały dystrybucji. Nie zamierza w najbliższym czasie wchodzić do internetu, pomimo krążących w internecie pogłosek na ten temat (zobacz: Biedronka jeszcze nie w internecie)
. Kilka lat temu na rynek jako pierwsze weszły delikatesy Bomi, Alma oraz Piotr i Paweł. Ofertę internetową mają też sklepy zaliczane do tańszego segmentu, Auchan oraz Tesco.
Koszt postawienia jednego dyskontu kosztuje Biedronkę około 3,5 mln zł - wynika z raportu bieżącego giełdowej spółki PBO Anioła (Zobacz: Ile kosztuje Biedronka)
.
Znów tylko tej sieci udało się pokonać magiczną barierę 80 pkt. W porównaniu z poprzednim rankingiem notowania Biedronki wzrosły o 0,18 pkt do 80,43 pkt.