Hipermarkety będą sprzedawać benzynę przy trasach krajowych
Hipermarkety sprzedają benzynę skuteczniej niż koncerny paliwowe. Teraz francuskie sieci planują ofensywę i chcą wyjść na drogi krajowe.
10.04.2013 | aktual.: 12.04.2013 17:00
Hipermarkety sprzedają benzynę skuteczniej niż koncerny paliwowe. Teraz francuskie sieci planują ofensywę i chcą wyjść na drogi.
Już co siedemnasty litr benzyny i diesla tankowanych w Polsce kupowany jest na stacjach należących do sieci handlowych - donosi "Dziennik Gazeta Prawna". Udział w rynku tych stacji może wzrosnąć jeszcze bardziej.
Choć pierwsze stacje tego typu pojawiły się w Polsce zaledwie dekadę temu, to ostro namieszały na rynku. Obiekty należące do hipermarketów są niekwestionowanym liderem pod względem sprzedaży. Średnio na stacji paliw należącej do sieci sklepów sprzedaje się w Polsce od 5 do 8 mln litrów rocznie, a do stacji należących do koncernów naftowych zaledwie 3,3 mln litrów.
- Choć w ogólnej liczbie stacji markety stanowią jedynie nieco ponad 2 proc., to dzięki agresywnej polityce cenowej przy ogólnej drożyźnie ich udział w ilości sprzedanego paliwa sięga niemal 6 proc. - zaznacza Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz w Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego.
Stacje przy marketach działają jak wabik na klientów, dlatego często oferują bardzo tanie paliwo. Właściciele sieci handlowych mogą zadowolić się zaledwie kilkoma groszami marży na litrze.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Francuzi staną przy drogach
Teraz jednak sytuacja ulega zmianie i stacje benzynowe przestają być tylko dodatkiem do centrów handlowych. Jak informuje "DGP", Leclerc i Intermarche budują stacje paliw z dala od własnych sklepów przy głównych drogach. Ta druga sieć uruchomiła już dwie testowe stacje tego typu, a do końca roku otworzy jeszcze pięć.
- To będą duże punkty z zapleczem przygotowanym do obsługi TIR-ów, zlokalizowane przy uczęszczanych drogach krajowych i wojewódzkich - zapowiada Aleksander Hołga, odpowiedzialny za sieć paliwową Intermarche.
Położone z dala od istniejących hipermarketów stacje benzynowe są cenne dla sieci handlowych nie tylko z powodu potencjalnych zysków ze sprzedaży paliw. Właściciele chcą zarabiać na sprzedażny artykułów w sklepach, które powstaną przy stacjach. Jest to o tyle kuszące, że stacji benzynowych nie obowiązuje zakaz sprzedaży w święta państwowe, co daje dodatkowe 13 dni handlowych w roku. Ponadto Leclerc chce zintegrować stacje z punktami odbioru zakupów dokonanych w internecie.
Jak czytamy w "DGP" nieoficjalnie mówi się, że stacje paliw poza terenem marketów chce otworzyć także inna wielka francuska sieć - Auchan. Rzecznik sieci nie ujawnia jednak planów w tej sprawie.