H&M kończy z drukowanym katalogiem. Internet bierze górę

Po 39 latach nieprzerwanego drukowania, H&M przestaje wydawać papierowy katalog. Decyzja ma "skutek natychmiastowy". Popularyzacja zakupów online sprawiła, że analogowa wersja przestaje się opłacać i traci sens. Przy okazji oszczędzonych zostanie nieco surowców.

Drukowany katalog H&M znika z rynku. Decyzja sieci z "natychmiastowym skutkiem"
Źródło zdjęć: © East News | Stanisław Kowalczuk
Paweł Orlikowski

Powoli zanika jeden z najbardziej tradycyjnych zwyczajów zakupowych, czyli kupowanie rzeczy z katalogu. Szwedzki gigant modowy Hennes & Mauritz, znany po prostu jako H&M, właśnie poinformował, że zaprzestaje wydawania papierowego katalogu ze skutkiem natychmiastowym - informuje "Bloomberg".

Sieć drukowała katalog nieprzerwanie przez 39 lat. Jednak rozwój zakupów online spowodował, że takie katalogi stały się przestarzałe, a ich wydawanie - nieopłacalne. H&M zdecydowało się na taki ruch po tym, jak zobaczyło, że większe wpływy ma od klientów, którzy ubrań i akcesoriów szukają na ekranach swoich smartfonów czy komputerów, a nie przewracając błyszczące strony drukowanego katalogu.

"W miarę zmieniających się wzorców zakupowych, a obecnie klienci wybierają zakupy online, zdecydowaliśmy się pożegnać z naszym katalogiem" - czytamy w oświadczeniu zamieszczonym na stronie internetowej H&M.

Obejrzyj: Pomysł na biznes. Mini-domy w Polsce

Sieć wpisuje się tym w globalny trend handlowych gigantów. Niemiecki Otto (dawniej największy na świecie sklep wysyłkowy) swój ostatni drukowany katalog wydał pod koniec 2018 r., po 69 latach istnienia. Z kolei produkująca m.in. znaną na całym świecie bieliznę Victoria's Secret już trzy lata temu zaprzestała drukowania katalogów.

Liderem rynku drukowanych katalogów pozostaje Ikea. Sieć meblowa nadal wydaje pisma i to na wielką skalę - każdy z katalogów liczy nawet ponad 300 stron.

Katalogi były szczególnie popularne w mniejszych miejscowościach i na wsiach, gdzie często nie było popularnych sklepów i klienci nie mieli szansy pojawić się w nich osobiście. Składali zamówienia po tym, jak daną rzecz oglądali w katalogu. Łatwo mogli zwrócić zamówione rzeczy. Jednak i tam bez problemu dociera teraz szerokopasmowy internet, więc nie ma problemu, by zakupy robić online.

H&M wydawało katalog na 6 rynkach z 72, na których marka jest obecna, to: Austria, Holandia, Niemcy, Szwecja, Finlandia i Norwegia. A był czas, że katalog dystrybuowano w aż 18 krajach. Wydanie z tego tygodnia jest ostatnim drukowanym katalogiem. H&M zwraca także uwagę na to, że dzięki tej decyzji ograniczy również zużycie surowców.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Gdzie wyrzucić opakowanie po mięsie? Niektórzy robią to źle
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Co zrobić z pieniędzmi na wypadek wojny? Oto złote rady eksperta
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Popularna przyprawa może być groźna dla zdrowia. UE potwierdza
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Nie każdy senior o tym wie. To umożliwia legitymacja emeryta
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Ile trzeba zarabiać na 5 tys. zł emerytury? Mamy wyliczenia
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy. W przeliczeniu płacą 4 tys. zł tygodniowo
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Praca do 70 roku życia. Duża zmiana w tej grupie zawodowej
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Dwa przelewy od ZUS w październiku. Oto szczegóły
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Od środy zakupy będą droższe. Wchodzi w życie nowa opłata
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
Gwiazdor nie chce zostawić dzieciom swojej fortuny. Oto dlaczego
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
"Niech cała Polska wie". Zmierzyliśmy głośność wiatraków
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup
Austriacki inwestor powiedział: pas. Teraz polska fabryka zbiera pieniądze na wykup