Trwa ładowanie...
d210nbb

Idzie weekend majowy, nieuczciwi restauratorzy będą mieć żniwa. Tylko co piąty lokal nie oszukuje

Plamiak zamiast dorsza, kebab z baraniną bez baraniny, rolada ustrzycka jako oscypek. Takie dania serwowały restauracje, bary i smażalnie w miejscowościach turystycznych. Inspekcja Handlowa wykryła oszustwa w 80 proc. skontrolowanych lokali.
Share
Łosoś czy pstrąg łososiowy? Laika łatwo wprowadzić w błąd
Łosoś czy pstrąg łososiowy? Laika łatwo wprowadzić w błądŹródło: Pixabay.com
d210nbb

Zbliża się majówka. Wielu Polaków szykuje się na wyjazd, podczas którego zapewne jadać będą w restauracjach - pisze UOKiK i ostrzega przed oszustwami, jakie nagminnie zdarzają się w lokalach gastronomicznych, odwiedzanych prezez turystów.

"Jak pokazują wyniki kontroli Inspekcji Handlowej, nie zawsze można wierzyć temu, co napisano w karcie dań. Zdarza się, że kucharze używają tańszych składników lub nakładają mniejsze porcje" - czytamy.

Wideo: szef UOKiK: prawo nie jest zaprojektowane na oszustów

Inspekcja Handlowa w drugiej połowie zeszłego roku przeprowadziła kontrolę lokali gastronomicznych w całej Polsce. Inspektorzy sprawdzili 160 restauracji, barów, smażalni ryb, gospód, pizzerii i podobnych lokali, położonych w miejscowościach turystycznych lub przy drogach dojazdowych do nich.

d210nbb

Kontrole nie były przypadkowe. Sprawdzano głównie te lokale, na które skarżyli się konsumenci lub źle wypadły w poprzednich kontrolach. Pozostałe lokale wybrano losowo.

Sprawdzano rzetelność obsługi, jakość potraw i napojów, warunki ich przechowywania oraz sposób informowania o cenach.

Niestety wyniki kontroli są bardzo niepokojące. Inspektorzy stwierdzili nieprawidłowości aż w 127 lokalach na 160 skontrolowanych. Oznacza to, że zastrzeżeń nie mieli tylko w co piątym lokalu.

Najczęściej nieprawidłowości dotyczyły zamiany składników oraz niepodawania pełnej informacji o cenach i składnikach.

d210nbb

- Kontrola wykazała, że jakość potraw i rzetelność obsługi w restauracjach w miejscowościach wypoczynkowych pozostawiają dużo do życzenia - mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Zdarza się, że turyści są tam wręcz oszukiwani. Dostają tańsze mięso, ryby lub sery niż obiecano im to w menu, a porcje bywają niedoważone - wskazuje.

Inspekcja Handlowa ukarała 25 osób odpowiedzialnych za sprzedaż zafałszowanej lub złej jakości żywności. Kary za to wyniosły w sumie 28,1 tys. zł. Efektem kontroli było też 45 mandatów na łączną kwotę 8,6 tys. zł.

IH skierowała też do sądu 13 wniosków o wymierzenie kar za nierzetelną obsługę, oszustwo lub przygotowywanie potraw z przeterminowanych produktów.

d210nbb

Główne nieprawidłowości, jakie stwierdzili inspektorzy:

1. Zamiana składników w 46 lokalach, np.:

- droższe mięso zastępowano innym: kebab z baraniną nie zawierał ani grama baraniny, w pierogach z farszem jagnięco-wołowym było tylko mięso wołowe, a w gyrosie drobiowym - wieprzowina;

- nie zgadzały się gatunki ryb: kucharze serwowali tańszą limandę żółtopłetwą jako droższą solę, a plamiaka jako dorsza;

d210nbb

- zamiast fety i oscypka (które, zgodnie z unijnymi przepisami, są Chronionymi Nazwami Pochodzenia) klienci dostawali tańsze sery, najczęściej odpowiednio ser sałatkowy Favita i roladę ustrzycką;

- napój instant o smaku czekoladowym udawał gorącą czekoladę, a nektar ananasowy - sok.

2. Zbyt małe porcje w 17 lokalach, np.:

- grillowane mięso indyka ważyło 106 g i 109 g zamiast deklarowanych w menu 160 g,

d210nbb

- w placku po zbójnicku z wołowiną inspektorzy stwierdzili 43 g i 49 g mięsa na deklarowane 120 g,

- porcja okonia zawierała 137 g mięsa ryby zamiast deklarowanych 200 g.

3. Niewłaściwe przechowywanie potraw, np.:

- w 20 lokalach inspektorzy znaleźli towary przeterminowane, m.in. przyprawy, przetwory mięsne, sery;

d210nbb

- w 10 lokalach w jednej lodówce w odkrytych naczyniach sąsiadowały ze sobą wyroby gotowe (bigos, flaki, surówki) i np. rozmrożona ryba, surowe mięso, twaróg;

- w 10 lokalach były brudne podłogi, urządzenia chłodnicze i sprzęt stykający się z żywnością.

4. Nieprawidłowe podawanie cen w 50 lokalach - w cenniku brakowało informacji, ile dania lub napoju dostaniemy za daną kwotę.

5. Złe oznakowanie - 1632 partie produktów na 2284 sprawdzone (71,5 proc.), np.:

- brak wykazu składników, zwłaszcza w przypadku żywności bez opakowania,

- nieinformowanie konsumentów o alergenach.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

d210nbb

Podziel się opinią

Share
d210nbb
d210nbb