Klimat dla koniunktury w handlu w maju jest pozytywny - GUS
21.05. Warszawa (PAP) - Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym jest w maju oceniany pozytywnie, na poziomie zbliżonym do odnotowanego w analogicznym miesiącu ubiegłego...
21.05.2010 | aktual.: 21.05.2010 14:38
21.05. Warszawa (PAP) - Ogólny klimat koniunktury w handlu detalicznym jest w maju oceniany pozytywnie, na poziomie zbliżonym do odnotowanego w analogicznym miesiącu ubiegłego roku, choć nieco gorzej niż w kwietniu br. - podał GUS w piątek w komunikacie. Bieżąca sprzedaż jest oceniana bardziej pesymistycznie niż w kwietniu, jej prognozy są optymistyczne, choć nieznacznie gorsze od zgłaszanych przed miesiącem.
W maju wskaźnik ogólnego klimatu koniunktury w handlu kształtuje się na poziomie plus 2 (plus 6 w kwietniu). Poprawę koniunktury sygnalizuje 19 proc. badanych przedsiębiorstw, natomiast jej pogorszenie 17 proc. (przed miesiącem odpowiednio 22 proc. i 16 proc.). Pozostałe przedsiębiorstwa uznają, że ich sytuacja nie ulega zmianie.
Z badania wynika, że oceny bieżącej sprzedaży w maju są bardziej pesymistyczne niż w kwietniu.
"W najbliższych miesiącach przedsiębiorcy oczekują zwiększenia sprzedaży, jednak w skali mniejszej niż przewidywano przed miesiącem. Utrzymują się trudności przy regulowaniu bieżących i przyszłych zobowiązań finansowych. Poziom zapasów towarów jest nadal uważany za nadmierny. W związku z tym ilość towarów zamawianych u dostawców może rosnąć w stopniu mniejszym niż zapowiadano w kwietniu. Planowane niewielkie redukcje zatrudnienia mogą być zbliżone do przewidywanych przed miesiącem. Zdaniem przedsiębiorców, wzrost bieżących i przyszłych cen towarów może utrzymać się na poziomie sprzed miesiąca" - napisano w komentarzu.
Z badania wynika także, że utrzymują się trudności w regulowaniu bieżących i przyszłych zobowiązań finansowych.
"Spośród badanych jednostek, w maju 4,6 proc. deklaruje, że nie odczuwa żadnych barier w prowadzeniu bieżącej działalności (5,4 proc. przed rokiem). Największe trudności napotykane przez przedsiębiorstwa zgłaszające występowanie barier związane są z: konkurencją na rynku (barierę tę sygnalizuje 55 proc. przedsiębiorstw, w maju 2009 r. - 66 proc. - znaczenie tej bariery spadło w największym stopniu w porównaniu z odczuciami sprzed roku), kosztami zatrudnienia (50 proc. w maju, 58 proc. przed rokiem) oraz niedostatecznym popytem (49 proc. w maju, 44 proc. przed rokiem)" - dodano. (PAP)
nik/ asa/