Koniec preferencji dla samochodów w firmach
Od 2011 r. nie będzie już można odliczyć całego VAT od tzw. aut z kratką. Takie są konsekwencje założeń do projektu nowelizacji ustawy o VAT, które opublikowało wczoraj Ministerstwo Finansów.
Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią resort chce wprowadzić ograniczenia zwrotu VAT od zakupu aut z kratką oraz paliwa do ich napędu. W efekcie przedsiębiorcy mogliby odliczyć do 60 proc. kwoty podatku naliczonego – nie więcej jednak niż 6 tys. zł. Nie mieliby też prawa do odliczenia VAT od paliwa do napędu tych samochodów.
Tymczasem już od półtora roku podatnicy mogą odliczać VAT na podstawie wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie Magoora (C-414/07). Wynika z niego, że w momencie wejścia Polski do UE ustawodawca nie mógł wprowadzić bardziej rygorystycznych zasad odliczania VAT niż te, które obowiązywały 30 kwietnia 2004 r. Nie miał także prawa zaostrzać ich później.
Korzystna oferta
Ministerstwo zwraca uwagę, że importerzy i producenci samochodów szybko dostosowali swoją ofertę do tego orzeczenia. Obecnie na rynku nie brakuje aut, które można nabyć z homologacją ciężarową, która zgodnie ze starą ustawą o VAT w brzmieniu obowiązującym 30 kwietnia 2004 r. pozwalała na pełne odliczenie tego podatku. Tym samym – jak zauważa MF – doszło do zróżnicowania pod względem podatkowym samochodów, które konstrukcyjnie i funkcjonalnie są niemal identyczne.
Teraz to się zmieni, gdyż Polska ma zielone światło na wprowadzenie ograniczeń. Komisja Europejska wydała bowiem 7 czerwca 2010 r. zgodę na ograniczenie w odliczeniu VAT od nabycia samochodów, publikując jednocześnie projekt decyzji Rady w tej sprawie. Wynika z niego, iż Polska będzie uprawniona do wprowadzenia do 31 grudnia 2013 r. ograniczenia prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z zakupem, nabyciem, przywozem, wynajmem lub leasingiem pojazdów. Podatnicy będą uprawnieni do odliczenia 60 proc. kwoty naliczonego VAT, maksymalnie 6 tys. zł.
Ograniczenie to będzie stosowane do pojazdów o dopuszczalnej ładowności powyżej 500 kg oraz o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Nie będzie ono natomiast dotyczyło pojazdów:
— zakupionych w celu odsprzedaży, wynajmu lub leasingu,
— przeznaczonych do przewozu towarów,
— przeznaczonych do funkcji specjalnych,
— takich, które konstrukcyjnie przeznaczone są do przewozu co najmniej dziesięciu osób łącznie z kierowcą.
Napięty budżet
Jak wyjaśnia MF, ze względu na uwarunkowania budżetowe Polska nie ma możliwości przyznania pełnego prawa do odliczenia VAT przy nabyciu samochodów osobowych. Dlatego wystąpiła do Komisji Europejskiej o przyznanie stosownej derogacji.
W tej samej ustawie chce uregulować między innymi kwestię opodatkowania okazjonalnych przewozów świadczonych przez przewoźników zagranicznych, w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE (C-311/09).
Jak pisze MF, konieczność nowelizacji ustawy VAT, poza wyrokami Trybunału Sprawiedliwości, wynika z obowiązku implementacji przepisów dyrektywy Rady 2009/162/UE z 22 grudnia 2009 r.
Ponieważ dyrektywa zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia zmian wynikających z postanowień jej przepisów od 1 stycznia 2011 r., proponuje się, aby był to termin wejścia w życie projektowanej zmiany ustawy.
Marek Wojda, doradca podatkowy w Baker & McKenzie
Z założeń opublikowanych przez Ministerstwo Finansów wynika, iż ograniczenia w odliczeniu VAT przy zakupie, najmie oraz leasingu samochodów z kratką mają obowiązywać od 1 stycznia 2011 r. Wciąż jednak do końca nie wiadomo, jaki będzie ostateczny kształt tych zapisów. Przede wszystkim resort finansów przygotował swój dokument na podstawie projektu decyzji Rady Unii Europejskiej. Nie wiadomo, czy decyzja będzie miała taki sam kształt jak ten projekt. Poza tym założenia przygotowane przez ministerstwo są bardziej szczegółowe, niż to wynika z projektu decyzji Rady. Moim zdaniem istnieją duże wątpliwości, czy wprowadzenie ograniczeń w odliczaniu VAT w takim kształcie, jaki wynika z założeń, faktycznie będzie zgodne z prawem unijnym.
Monika Pogroszewska