Trwa ładowanie...

Lotniska mogą stracić kilkadziesiąt mln zł na upadku firm OLT Express

OLT Express, którego dwie spółki lotnicze upadły, łącznie winny jest zarządcom polskich lotnisk i spółkom serwisującym samoloty nawet kilkadziesiąt mln zł - szacują przedstawiciele portów, którzy zastanawiają się na ile realne jest odzyskanie tych środków.

Lotniska mogą stracić kilkadziesiąt mln zł na upadku firm OLT ExpressŹródło: PAP
d3mfye2
d3mfye2

- Problem dotyczy wszystkich lotnisk, z których operowała ta linia. W przypadku poszczególnych portów regionalnych są to kwoty rzędu kilku-kilkunastu milionów złotych, zarówno za dokonywane operacje, jak i usługi serwisowe - powiedział we wtorek PAP szef Związku Regionalnych Portów Lotniczych Artur Tomasik.

W przyszłym tygodniu przedstawiciele spółek zarządzających regionalnymi lotniskami zamierzają spotkać się, aby m.in. ocenić sytuację po upadku OLT Express i zastanowić się nad możliwością podjęcia wspólnych działań, zmierzających do odzyskania środków od upadającego przewoźnika.

- Straty dla branży są nieuniknione, choć na razie trudno precyzyjnie oszacować ich wysokość. Porty zawierały z przewoźnikiem bilateralne umowy, zawierające mechanizmy rozliczeń. Na razie też indywidualnie sondują możliwości odzyskania należności - dodał prezes związku, kierujący zarazem Górnośląskim Towarzystwem Lotniczym - zarządcą portu Katowice w Pyrzowicach.

Porty lotnicze mają możliwość dochodzenia należności na drodze sądowej, jednak - w ocenie Tomasika - wobec złożonych przez spółki OLT Express wniosków o upadłość ta forma nie będzie skuteczna. W razie ogłoszenia upadłości mogą też liczyć na zaspokojenie z masy upadłościowej, wszystko jednak wskazuje na to, że linie nie dysponowały majątkiem zdolnym do pokrycia wszystkich długów.

d3mfye2

Jego zdaniem, oprócz wymiernych strat poniesionych przez porty, istotną stratą wynikającą z upadku OLT Express jest luka, jaka pojawiła się na polskim rynku lotniczym. Tomasik wyraził przekonanie, że wkrótce znajdą się przewoźnicy, którzy zechcą, choć częściowo wypełnić tę lukę. Przykładem jest Eurolot, który rozbudowuje siatkę połączeń krajowych.

- Linie OLT Express skutecznie przyzwyczaiły podróżnych do tego, że krajowy transport lotniczy może być dostępny i relatywnie tani. Wydaje się, że to przyzwyczajenie będzie szybko wykorzystane przez innych przewoźników, czego jaskółką już jest zwiększenie aktywności linii Eurolot, uruchamiającej m.in. połączenie Katowice-Gdańsk - wskazał Tomasik.

Dodał, że oferta lotów krajowych powinna wkrótce się zwiększyć, trudno jednak oczekiwać biletów w cenach, w jakich oferował je OLT Express. - Cena biletu musi wynikać z kalkulacji ekonomicznej - wskazał prezes związku, przewidując, że loty krajowe nadal będą miały przystępne - choć wyższe niż dotąd - ceny.

OLT Express Poland złożył wniosek o upadłość 31 lipca. Kilka dni wcześniej, 27 lipca, wniosek o upadłość ugodową złożyła firma OLT Express Regional.

d3mfye2

Linie powstały w 2011 r. w wyniku przejęcia przez fundusz kapitałowy Amber Gold większościowych udziałów w dwóch polskich liniach lotniczych: OLT Jetair oraz Yes Airways. OLT Jetair oferowała loty krajowe i zagraniczne przy wykorzystaniu samolotów turbośmigłowych o regionalnym zasięgu. Yes Airways była zaś linią czarterową, która latała samolotami typu Airbus A320.

Zgodnie z informacjami podawanymi przez OLT Express, od kwietnia do czerwca br. z jego usług skorzystało ponad 320 tys. pasażerów. OLT Express zatrudniał 800 osób, m.in. personel pokładowy, mechaników, obsługę samolotów, pracowników administracji, obsługi pasażerów, call center. Z danych linii wynika, że od kwietnia do czerwca uzyskała ponad 47 mln zł przychodu. Od końca października firma planowała uruchomienie połączeń europejskich.

d3mfye2
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3mfye2

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj