LPP tnie koszty, liczy na 100 mln zł oszczędności

14.5.Warszawa (PAP) - Grupa LPP kontynuuje prace nad optymalizacją
kosztów, liczy, że oszczędności z tego tytułu wyniosą w tym roku
ponad 100 mln zł. Na otwarcia nowych sklepów...

14.05.2009 | aktual.: 14.05.2009 12:26

14.5.Warszawa (PAP) - Grupa LPP kontynuuje prace nad optymalizacją kosztów, liczy, że oszczędności z tego tytułu wyniosą w tym roku ponad 100 mln zł. Na otwarcia nowych sklepów grupa wyda w tym roku 65 mln zł - powiedział na czwartkowej konferencji prasowej Dariusz Pachla, wiceprezes grupy LPP.

"Kontynuujemy prace związane z ograniczaniem kosztów. Gdybyśmy wprowadzili oszczędności od stycznia ubiegłego roku, to koszty funkcjonowania byłyby mniejsze o 100 mln zł. Można szacować, że oszczędności w tym roku powinny być nie mniejsze niż 100 mln zł" - powiedział Pachla.

Wiceprezes powiedział, że spółka szuka oszczędności w każdym obszarze działalności. Renegocjuje koszty zakupu towarów, obniża koszty funkcjonowania sklepów, w tym renegocjuje umowy czynszów.

W tym roku LPP zamierza wydać na otwarcia nowych sklepów 65 mln zł.

"To około połowę mniej niż w ubiegłym roku" - powiedział Pachla.

"Chcemy otwierać taniej. Zmniejszamy koszty projektowania salonów. Dodatkowo zamierzamy otwierać sklepy o niższym standardzie w mniej atrakcyjnych miejscach. Udaje nam się też uzyskać wsparcie w otwarciu nowych sklepów ze strony centrów handlowych" - dodał.

Sieć grupy ma się powiększyć w tym roku o około 40 tys. mkw, z czego ok. 8 tys. ma pochodzić z nowo pozyskanych sklepów franczyzowych.

"Z powodu dekoniunktury na rynku mamy szansę poszerzyć sieć franczyzobiorców o około 80 placówek. To ci franczyzobiorcy w mniejszych miejscowościach, którzy stoją przed widmem braku towaru z powodu wycofywania się dotychczasowych franczyzodawców" - powiedział wiceprezes.

Na koniec roku sieć LPP ma liczyć łącznie około 770 salonów.

Na koniec marca tego roku sieć detaliczna LPP liczyła 630 sklepów, z czego 215 marki Reserved, 178 marki Cropp, 58 Esotiq, 139 House i 21 Mohito. Łączna powierzchnia handlowa wynosiła 230 tys. metrów kwadratowych.

Strata netto grupy LPP w I kwartale 2009 roku wyniosła 7,8 mln zł wobec 18,1 mln zł zysku rok wcześniej. Wynik jest znacznie niższy od konsensusu zakładającego zysk netto na poziomie 0,53 mln zł.

Strata operacyjna wyniosła w pierwszym kwartale 2,7 mln zł wobec 25,3 mln zł zysku operacyjnego rok wcześniej. Wynik EBIT jest zdecydowanie niższy od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się, że wyniesie on 8,06 mln zł na plusie.

Przychody grupy wzrosły do 463 mln zł z 340 mln zł w analogicznym okresie 2008 roku i były zgodne z konsensusem na poziomie 461 mln zł.

Spółka tłumaczy tak istotne pogorszenie efektywności funkcjonowania między innymi wzrostem cen zakupionych towarów, na co wpływ miała znacząca zwyżka kursu USD w stosunku do złotego.

Wyniki obciążył też wzrost kosztów czynszów najmowanych sklepów, wynikający ze wzrostu kursu EUR w stosunku do złotego.

Kolejnym czynnikiem, który wpłynął negatywnie na wyniki, była konieczność zmniejszenia procentowej marży brutto na sprzedaży, wywołana zmniejszeniem popytu na rynku.(PAP)

pel/ jtt/

Źródło artykułu:PAP
giełdaspółkawyniki
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)