Mispol wyda w latach '10-'13 ok. 22 mln zł, by osiągnąć założony wzrost udziałów w rynku

19.05. Warszawa (PAP) - Mispol planuje w 2010 roku wydać około 7 mln zł, w tym 5 mln zł na zwiększenie mocy produkcyjnych w zakładzie w czeskich Hermanicach. W latach 2011-2013 na...

19.05. Warszawa (PAP) - Mispol planuje w 2010 roku wydać około 7 mln zł, w tym 5 mln zł na zwiększenie mocy produkcyjnych w zakładzie w czeskich Hermanicach. W latach 2011-2013 na inwestycje rzeczowe wyda kolejne 15 mln zł. Spółka docelowo chce osiągnąć 25 proc. wartościowego udziału w rynku konserw i pasztetów oraz 10 proc. udziałów w rynku pet food.

Mispol przedstawił na środowej konferencji podstawowe założenia strategii na lata 2010-2013. Spółka zamierza koncentrować się na segmencie "pasztety, konserwy, smarowidła" (PKS) oraz na rozwoju w segmencie pet food (PF) na rynku private labels. Spółka rozważy sprzedaż części lub całości aktywów w segmentach dań gotowych (DG) oraz przetworów (PRZ), skupionych w spółce Agrovita.

"Chcielibyśmy osiągnąć do roku 2013 minimum 25 proc. wartościowego udziału w rynku PKS oraz osiągnąć rentowność netto w tym segmencie na poziomie minimum 3,5 proc." - powiedziała Mirosława Achinger, prezes Mispolu.

"Natomiast w segmencie pet food chcemy mieć docelowo minimum 10 proc. udziału, licząc wartościowo, oraz co najmniej 3 proc. rentowności netto" - dodała.

Według szacunków Mispolu, obecnie spółka posiada poniżej 10 proc. udziałów w segmencie PKS, a w segmencie PF spółka ma, licząc wartościowo, 6,5 proc. udziału i, licząc ilościowo, ponad 10 proc. udziału.

"Oceniamy, że wzrost udziałów wartościowych do 10 proc. w segmencie PF jest do osiągnięcia tylko dzięki rozwojowi organicznemu. Gdyby jednak okazało się, że możemy ten proces przyspieszyć poprzez konsolidację rynku, będziemy rozważać taką drogę" - powiedziała Achinger.

"Docelowo widzimy potrzebę poszukiwania możliwości konsolidacji na tym rynku w Polsce i nie tylko" - dodała.

Mispol ocenia, że wartość rynku pet food w Polsce wyniosła w 2009 roku 1,3 mld zł, a wartość rynku konserw i pasztetów - łącznie 652 mln zł.

Spółka chce zwiększać udziały w rynku PKS dzięki inwestycjom w budowanie marki.

"Działania zostały rozpoczęte, pierwsze efekty będą widoczne w drugim półroczu. Będziemy także intensywnie pracować nad dystrybucją, która jest naszą słabą stroną" - powiedziała Achinger.

Mispol chce w drugiej połowie roku przeznaczyć na marketing równowartość 4 proc. przychodów ze sprzedaży produktów markowych z segmentu PKS. Spółka rozważa w tym segmencie inwestycję w jedną z istniejących marek lub kreację nowej marki.

Spółka opracowała także alternatywny scenariusz dla tego segmentu, zakładający objęcie pozycji gracza nr 1 w rynku private labels.

"Scenariusz alternatywny został opracowany na wypadek, gdyby nasze plany co do wzrostu udziałów poprzez budowanie marek nie poszedł zgodnie z planem" - powiedziała prezes.

Dodała, że oba scenariusze nie wykluczają się.

Natomiast w segmencie PF Mispol zamierza utrzymać pozycję marki Bono na rynku czeskim, na którym Mispol jest graczem numer 4 oraz rozwijać się w sektorze private labels.

W segmentach dań gotowych (DG) oraz przetworów (PRZ), Mispol dopuszcza kilka scenariuszy wspólnych, w tym sprzedaż części lub wszystkich aktywów, skupionych w spółce Agrovita, a także taktyczne utrzymanie segmentów.

"Rozważamy sprzedaż części lub całości aktywów. Decyzja nie jest jeszcze podjęta. Sprzedaż jest możliwa, jeśli pojawi się ciekawa oferta" - powiedziała Achinger.

W 2009 roku rentowność na poziomie EBIT w segmencie PRZ była ujemna i wynosiła -11,9 proc. W pierwszym kwartale tego roku było to minus 2,3 proc.

"Będziemy chcieli, by segment przetwórstwa w całym roku nie był na minusie" - powiedziała Achinger.

Natomiast w segmencie DG ujemna rentowność EBIT w 2009 roku wyniosła 0,7 proc., a w pierwszym kwartale tego roku było to plus 5,1 proc.

Zgodnie z założeniami strategii Mispolu, alternatywą dla sprzedaży części lub całości aktywów w segmencie DG jest kopiowanie najlepszych graczy rynkowych, a w segmencie PRZ planowane, etapowe wycofywanie się.

Aby osiągnąć cele strategiczne, Mispol planuje w latach 2010-2013 wydać na inwestycje rzeczowe około 22 mln zł.

"W tym roku planujemy powiększenie mocy produkcyjnych w PF w zakładzie w czeskich Hermanicach o 500 ton miesięcznie, czyli o ok. 25 proc. oraz w Polsce o kolejne 500 ton" - powiedziała Achinger.

"Inwestycje w Polsce wyniosą poniżej 2 mln zł, a Czechach powyżej 5 mln zł. Szacujemy, że do 2013 roku na rzeczowe inwestycje wydamy kolejne 15 mln zł" - dodała.

Mispol planuje sfinansować inwestycje ze środków własnych oraz z kredytów. (PAP)

pam/ ana/

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
216 mln zł na warzywa. Takiego importu nie było od ponad 20 lat
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
Służby przechwyciły 12 ton tuńczyka. Oto co wykryły w transporcie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów