Mispol wyda w latach '10‑'13 ok. 22 mln zł, by osiągnąć założony wzrost udziałów w rynku

19.05. Warszawa (PAP) - Mispol planuje w 2010 roku wydać około 7 mln zł, w tym 5 mln zł na zwiększenie mocy produkcyjnych w zakładzie w czeskich Hermanicach. W latach 2011-2013 na...

19.05. Warszawa (PAP) - Mispol planuje w 2010 roku wydać około 7 mln zł, w tym 5 mln zł na zwiększenie mocy produkcyjnych w zakładzie w czeskich Hermanicach. W latach 2011-2013 na inwestycje rzeczowe wyda kolejne 15 mln zł. Spółka docelowo chce osiągnąć 25 proc. wartościowego udziału w rynku konserw i pasztetów oraz 10 proc. udziałów w rynku pet food.

Mispol przedstawił na środowej konferencji podstawowe założenia strategii na lata 2010-2013. Spółka zamierza koncentrować się na segmencie "pasztety, konserwy, smarowidła" (PKS) oraz na rozwoju w segmencie pet food (PF) na rynku private labels. Spółka rozważy sprzedaż części lub całości aktywów w segmentach dań gotowych (DG) oraz przetworów (PRZ), skupionych w spółce Agrovita.

"Chcielibyśmy osiągnąć do roku 2013 minimum 25 proc. wartościowego udziału w rynku PKS oraz osiągnąć rentowność netto w tym segmencie na poziomie minimum 3,5 proc." - powiedziała Mirosława Achinger, prezes Mispolu.

"Natomiast w segmencie pet food chcemy mieć docelowo minimum 10 proc. udziału, licząc wartościowo, oraz co najmniej 3 proc. rentowności netto" - dodała.

Według szacunków Mispolu, obecnie spółka posiada poniżej 10 proc. udziałów w segmencie PKS, a w segmencie PF spółka ma, licząc wartościowo, 6,5 proc. udziału i, licząc ilościowo, ponad 10 proc. udziału.

"Oceniamy, że wzrost udziałów wartościowych do 10 proc. w segmencie PF jest do osiągnięcia tylko dzięki rozwojowi organicznemu. Gdyby jednak okazało się, że możemy ten proces przyspieszyć poprzez konsolidację rynku, będziemy rozważać taką drogę" - powiedziała Achinger.

"Docelowo widzimy potrzebę poszukiwania możliwości konsolidacji na tym rynku w Polsce i nie tylko" - dodała.

Mispol ocenia, że wartość rynku pet food w Polsce wyniosła w 2009 roku 1,3 mld zł, a wartość rynku konserw i pasztetów - łącznie 652 mln zł.

Spółka chce zwiększać udziały w rynku PKS dzięki inwestycjom w budowanie marki.

"Działania zostały rozpoczęte, pierwsze efekty będą widoczne w drugim półroczu. Będziemy także intensywnie pracować nad dystrybucją, która jest naszą słabą stroną" - powiedziała Achinger.

Mispol chce w drugiej połowie roku przeznaczyć na marketing równowartość 4 proc. przychodów ze sprzedaży produktów markowych z segmentu PKS. Spółka rozważa w tym segmencie inwestycję w jedną z istniejących marek lub kreację nowej marki.

Spółka opracowała także alternatywny scenariusz dla tego segmentu, zakładający objęcie pozycji gracza nr 1 w rynku private labels.

"Scenariusz alternatywny został opracowany na wypadek, gdyby nasze plany co do wzrostu udziałów poprzez budowanie marek nie poszedł zgodnie z planem" - powiedziała prezes.

Dodała, że oba scenariusze nie wykluczają się.

Natomiast w segmencie PF Mispol zamierza utrzymać pozycję marki Bono na rynku czeskim, na którym Mispol jest graczem numer 4 oraz rozwijać się w sektorze private labels.

W segmentach dań gotowych (DG) oraz przetworów (PRZ), Mispol dopuszcza kilka scenariuszy wspólnych, w tym sprzedaż części lub wszystkich aktywów, skupionych w spółce Agrovita, a także taktyczne utrzymanie segmentów.

"Rozważamy sprzedaż części lub całości aktywów. Decyzja nie jest jeszcze podjęta. Sprzedaż jest możliwa, jeśli pojawi się ciekawa oferta" - powiedziała Achinger.

W 2009 roku rentowność na poziomie EBIT w segmencie PRZ była ujemna i wynosiła -11,9 proc. W pierwszym kwartale tego roku było to minus 2,3 proc.

"Będziemy chcieli, by segment przetwórstwa w całym roku nie był na minusie" - powiedziała Achinger.

Natomiast w segmencie DG ujemna rentowność EBIT w 2009 roku wyniosła 0,7 proc., a w pierwszym kwartale tego roku było to plus 5,1 proc.

Zgodnie z założeniami strategii Mispolu, alternatywą dla sprzedaży części lub całości aktywów w segmencie DG jest kopiowanie najlepszych graczy rynkowych, a w segmencie PRZ planowane, etapowe wycofywanie się.

Aby osiągnąć cele strategiczne, Mispol planuje w latach 2010-2013 wydać na inwestycje rzeczowe około 22 mln zł.

"W tym roku planujemy powiększenie mocy produkcyjnych w PF w zakładzie w czeskich Hermanicach o 500 ton miesięcznie, czyli o ok. 25 proc. oraz w Polsce o kolejne 500 ton" - powiedziała Achinger.

"Inwestycje w Polsce wyniosą poniżej 2 mln zł, a Czechach powyżej 5 mln zł. Szacujemy, że do 2013 roku na rzeczowe inwestycje wydamy kolejne 15 mln zł" - dodała.

Mispol planuje sfinansować inwestycje ze środków własnych oraz z kredytów. (PAP)

pam/ ana/

Źródło artykułu:PAP
żywnośćhandelgiełda

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)