"Mój szef to skończony kretyn"

Niekonsekwentni, aroganccy, despotyczni. Tacy są menedżerowie, według opinii zasłyszanych w firmowej palarni i według profesjonalnych badań.

Obraz

- Co za idiota, kretyn, cienias! – woła Igor Talarczyk po przekroczeniu progu swego domu. – Prezes od roku chodzi na intensywny kurs angielskiego, a na konferencji nie umiał powiedzieć nic poza „yes” i „thank you”. Musiałem się za niego wstydzić przy Niemcach, Anglikach, Norwegach. Jak my wyglądamy w oczach świata?

- To i tak nic – odpowiada Małgosia, żona Igora. – Moja dyrektorka jest niby po SGH, a zarządzanie w jej wydaniu to faworyzowanie lizusów i donosicieli. Wszyscy przed nią drżą. Pochodzi ze wsi pod Słupskiem, więc ludzie się śmieją, że kieruje firmą jakby to był jej prywatny folwark albo PGR.

Lista grzechów

Nie tylko pracownicy w Polsce są przekonani, że byliby inteligentniejszymi bossami i lepiej potrafiliby zarządzać firmą niż ich szefowie. Krytyczni wobec swych przełożonych są także Rosjanie – o czym świadczy sondaż, jaki przeprowadził tamtejszy Krajowy Związek Kadrowców (KZK).

Niekonsekwencja i nieumiejętność słuchania podwładnych to najczęściej wskazywane przez nich grzechy menedżerów. Pierwszą cechę wymieniło 40, a drugą 28 proc. respondentów. Ponadto ankietowani zarzucali swoim zwierzchnikom: brak profesjonalizmu (24 proc.), arogancję i nieumiejętność przyznania się do błędu (13 proc.), obojętność (11 proc.) oraz despotyzm (9 proc.). Na czarnej liście znalazła się również nadmierna życzliwość, choć zwierzchnicy o zbyt miękkim sercu nie podobają się zaledwie pięciu badanym. Niemal co trzeci pytany oświadczył, że jest gotów zwolnić się z firmy z powodu kiepskiego przełożonego. W sondażu KZK uczestniczyło 916 pracowników firm rosyjskich i zachodnich.

Druga strona medalu

- Faktycznie, nam, szefom, wiele można zarzucić. Nie jesteśmy nieraz ani szczególnie wybitni, ani wyjątkowo święci – przyznaje Edmund Nowacki, prezes dolnośląskiej firmy Domar, komentując rosyjskie badanie. – Myślę jednak, że wielu podwładnych potraktowałoby nas znacznie łagodniej, gdyby choć przez jeden dzień sami musieli pokierować firmą.

Także Andrzej Kozłowski, coach menedżerów z Warszawy, uważa, że oceny kadry kierowniczej są niesprawiedliwe.

- Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia – mówi ekspert. – Pracuję z osobami, które po awansie na kierownicze stanowisko musiały stać się bardziej wymagające i szorstkie. Ich liberalizm, luzacki styl poszedł w kąt. Bo gdyby ludzie ci byli tak spolegliwi i fajni jak dawniej, podwładni po prostu by ich zjedli.

Mirosław Sikorski

Wybrane dla Ciebie
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Ile trzeba zarabiać, by być bogatym w Polsce? Oto kwoty
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Powiesili kartki we włoskich kawiarniach. Dają klientom 15 minut
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Okradała sąsiadkę miesiącami. Metodą "na salami" zabrała 19 tys. zł
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Wygrał w Eurojackpot ponad 54 mln euro. Oto gdzie kupił los
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Kalendarz adwentowy z energetykami od Red Bulla. W sieci zawrzało
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Choinki w marketach za 50 zł. Tak można się naciąć
Nie chcą wyprowadzać się od rodziców. Ale czy to problem? [OPINIA]
Nie chcą wyprowadzać się od rodziców. Ale czy to problem? [OPINIA]
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów