Trwa ładowanie...
d3bmb26

MSZ ws. wyroku Europejskiego Trybunału Praw Człowieka (komunikat)

...

d3bmb26
d3bmb26

15.06. Warsaw - Rzecznik Prasowy MSZ informuje:

W dniu 15 czerwca 2010 r. Europejski Trybunał Praw Człowieka wydał wyrok w sprawie Grzelak p. Polsce, skarga numer 7710/02, w którym stwierdził naruszenie artykułu 14 (zakaz dyskryminacji) w związku z artykułem 9 (chroniącym wolność myśli, sumienia i wyznania) Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności wobec jednego ze skarżących - Pana Mateusza Grzelaka, urodzonego w 1991 r. syna pozostałych dwóch skarżących Urszuli i Czesława Grzelaków.

W swojej skardze do Trybunału Państwo Urszula i Czesław Grzelakowie zarzucali, iż wbrew ich intencjom ich syn Mateusz Grzelak nie uczęszczał na lekcje etyki w szkole podstawowej i gimnazjum z powodu niezorganizowania przez szkoły odpowiednich zajęć. Drugim zarzutem podniesionym w tej skardze była forma świadectw szkolnych Mateusza Grzelaka, na których widniała "kreska" przy przedmiocie religia/etyka. Podstawę prawną skargi do ETPCz stanowił artykuł 9 Europejskiej Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, który chroni wolność myśli, sumienia i wyznania.

Trybunał uznał skargę za dopuszczalną w odniesieniu do powyższego zarzutu jedynie wobec skarżącego Mateusza Grzelaka. W ocenie Trybunału brak zorganizowania zajęć z etyki dla dziecka, które chciało na takie zajęcia uczęszczać, czego rezultatem był brak oceny z etyki na jego świadectwach szkolnych stanowił nieuzasadnioną stygmatyzację skarżącego od innych dzieci. Brak oceny z religii/etyki wskazuje w ocenie Trybunału na to, iż skarżący nie uczęszcza na zajęcia z religii, które są ogólnie dostępne i w związku z tym może być postrzegany jako osoba bez przekonań religijnych. Taki brak oceny w ocenie Trybunału ma specyficzne konotacje i odróżnia skarżącego od tych, którzy taką ocenę mają. Dodatkowo w opinii Trybunału brak oceny z etyki na świadectwie szkolnym i tym samym brak możliwości jej wliczenia do średniej ocen skarżącego stawia go w mniej korzystnej pozycji wobec uczniów, którzy do średniej ocen mają wliczany stopień z religii.

d3bmb26

Trybunał w przedmiotowym orzeczeniu nie zakwestionował systemu organizacji nauki religii i etyki w polskich szkołach ani możliwości oceniania postępów w nauce z przedmiotów religia i etyka, jak również możliwości wliczania do średniej ocen stopni z tych przedmiotów.Stwierdzone naruszenie ma zatem swoje przyczyny w złej praktyce placówek oświatowych, w których naukę pobierał skarżący, a nie w regulacjach prawnych dotyczących nauczania religii i etyki w polskich szkołach.

Wyrok nie jest prawomocny i stronom postępowania przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wielkiej Izby Europejskiego Trybunału Praw Człowieka w terminie do 15 września 2010 r.

UWAGA: Komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ leng/

d3bmb26
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3bmb26