Piwo bezalkoholowe zniknie z TV? Jest odpowiedź
Czy piwo z zerową zawartością alkoholu, które wygląda jak swój "procentowy" odpowiednik, powinno być legalnie pokazywane w mediach? Trwają prace nad zmianami w ustawie o wychowaniu w trzeźwości. Ministerstwo Zdrowia przyznaje, że pojawiają się głosy, by piwo bezalkoholowe zostało objęte całkowitym zakazem reklamy.
Piwo zero staje się na polskim rynku coraz popularniejsze. Dzisiaj prawie co 10. sprzedane piwo w Polsce nie ma w sobie procentów. Według szacunków, reklamy z udziałem "zerówek" stanowią około połowy reklam branży browarniczej.
"Ze świecą trzeba dzisiaj szukać przykładu browaru, który nie ma żadnej odmiany piwa bezalkoholowego. W ofercie mają je już nawet małe krafty" - opowiadał nam Bartłomiej Morzycki, dyrektor Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zapytaliśmy na Podlasiu o truskawki. " Jedz albo wyrzuć"
Rosnący udział "zerówek" w rynku zwraca jednak na siebie uwagę ekspertów i ustawodawców. Wiadomości Handlowe wskazują, że coraz częściej reklamowane w telewizji napoje bezalkoholowe nazywają się i wyglądają identycznie, jak piwa z zawartością alkoholu. A to oznaczałoby, że dochodzi do pośredniej promocji alkoholu.
Stanowisko ministerstwa
Serwis zwrócił się z pytaniem o zakaz reklamy "zerówek" do Ministerstwa Zdrowia. Resort przyznał, że wpłynęły do niego postulaty dot. całkowitego zakazu reklamy piwa i jego bezalkoholowych odpowiedników. Uwagi mają zostać poddane analizie.
Nowelizacja ustawy o wychowaniu w trzeźwości oraz o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jest już po konsultacjach. Projekt zakłada m.in. zaostrzenie kar za nielegalną reklamę i promocję alkoholu.