Trwa ładowanie...

Polacy uciekają przed drożyzną. Oto jak robimy zakupy, by płacić mniej

Aż 78 proc. polskich internautów przeniosło część zakupów do sieci, a co trzeci ankietowany zamierza kupować w internecie "wszystko, co możliwe" - wynika z badania Izby Gospodarki Elektronicznej. Ludzie liczą, że dzięki temu wydadzą mniej niż podczas zakupów stacjonarnych. Prawie połowa Polaków obawia się też, że dotknie nas kryzys gospodarczy.

Polacy uciekają przed drożyzną. Oto jak robimy zakupy, by płacić mniej Polacy uciekają przed drożyzną. Oto jak robimy zakupy, by płacić mniej Źródło: Materiały WP, fot: Klaudia Zawistowska
d49w88h
d49w88h

W środę Izba Gospodarki Elektronicznej poinformowała o wynikach zleconego przez siebie badania "W Kryzysie Do E-commerce", które dotyczyło stosunku polskich internautów do swoich finansów i zakupów internetowych. "Z przeprowadzonego badania wynika, że Polacy nie są gotowi na kryzys. Mimo że podejmują różne działania zapobiegawcze, to sytuacja wyjściowa nie jest zbyt dobra" - komentuje izba.

Będzie gorzej?

Jak wylicza, ponad jedna trzecia ankietowanych zamierza kupować w internecie "wszystko co możliwe". Tylko 48 proc. gospodarstw domowych posiada "jakiekolwiek oszczędności". Spośród osób, które podzieliły się w badaniu informacją o ich wartości, również 48 proc. zadeklarowała, że nie jest to więcej niż 10 tys. złotych.

61 proc. badanych uważa swoją sytuację finansową za akceptowalną lub co najwyżej przeciętną, natomiast co czwarta osoba ocenia ją jako złą lub bardzo złą. "Dodatkowo, zmian na gorsze w ciągu najbliższych miesięcy oczekuje 34 proc., a polepszenie przewiduje jedynie 12 proc." - podaje IGE.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Inflacja może jeszcze przyśpieszyć. Mamy do czynienia z "koszmarem ekonomicznym"

Polacy szukają niższych cen w sieci

Dlatego też Polacy "nie oczekują biernie na nadchodzący kryzys, a podejmują różne działania i starają się wdrożyć poważne zmiany w obszarze swoich finansów i zakupów". Ludzie widzą szansę na optymalizację wydatków przede wszystkim w zakupach przez internet. Ze względu na chęć oszczędzania i wygodę 78 proc. internautów przeniosło część zakupów w różnych kategoriach do sieci. W czasach pogarszającej się sytuacji gospodarczej znacznie częściej w sieci kupują produkty, które dotychczas kupowali przeważnie stacjonarnie - komentuje izba.

d49w88h

"Przede wszystkim jest to rozrywka (19 proc.), jedzenie z dostawą do domu (18 proc.), szkolenia i kursy (16 proc.), a także produkty RTV/AGD (14 proc.) i modowe (13 proc.)" - poinformowała IGE. "Co 10. badany przyznaje, że przeniósł w znacznym stopniu do internetu zakupy kosmetyków, elektroniki bądź produktów dziecięcych. Co więcej, 56 proc. rozważa dalsze ruchy w tym kierunku, czyli zwiększenie skali e-zakupów w kolejnych kategoriach" - czytamy w raporcie.

Powodem tych zmian jest przeświadczenie, że zakupy w sieci są bardziej atrakcyjne niż w sklepach stacjonarnych - uważa tak 58 proc. badanych. "Według nich promocje internetowe są częstsze (34 proc.), generalnie ceny produktów są niższe (34 proc.), łatwiej jest porównywać ceny i oferty (32 proc.), jest większy wybór marek (32 proc.) i produktów (27 proc.), a poza tym można łatwiej dokonać zwrotu, a więc ryzyko związane z nietrafionym zakupem jest znacznie mniejsze" - przekazała Izba Gospodarki Elektronicznej.

Już 60 procent Polaków tnie wydatki na codzienne zakupy, podczas gdy rok temu oszczędzało mniej niż połowa. Główny powód jest jeden - ogromna drożyzna - wynika z badania przeprowadzonego przez firmy UCE Research i Grupa Blix.

Przypomnijmy, inflacja w lipcu wyniosła 15,6 proc. i była o 0,1 punktu procentowego wyższa niż w czerwcu. Jeśli chodzi o kategorie produktów i usług, to najmocniej drożeje transport - o 27,7 proc. Olej napędowy kosztował w lipcu o 40,3 proc. więcej niż przed rokiem, benzyna o 34,5 proc., a LPG i pozostałe paliwa - o 41 proc. Na drugim miejscu są koszty użytkowania mieszkania lub domu i nośniki energii - droższe o 25,3 proc. rok do roku. Największa drożyzna dotyczy opału, którego cena wzrosła aż o 131,2 proc. Gaz poszedł w górę o 44,9 proc., a energia cieplna o 14,3 proc. Żywność i napoje bezalkoholowe podrożały natomiast średnio o 15,3 proc. W tej kategorii największą zwyżkę zaliczył cukier - aż o 47,6 proc.

d49w88h

Badanie "W Kryzysie Do E-commerce" na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej zostało przeprowadzone na próbie 1526 internautów. Opinie zebrano metodą CAWI. Dane zostały zebrane w dniach 14-21 lipca 2022 roku.

Izba Gospodarki Elektronicznej jest organizacją samorządu gospodarczego, reprezentującą interesy gospodarcze zrzeszonych w niej przedsiębiorców, w szczególności wobec organów władzy publicznej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d49w88h
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d49w88h