Poprawa nastrojów konsumenckich w listopadzie - Pentor
06.12. Warszawa (PAP) - W listopadzie indeks nastrojów konsumenckich poprawił się po trzech kolejnych spadkach, a jego wartość wyniosła minus 10,0 pkt - podał w poniedziałek...
06.12.2010 | aktual.: 06.12.2010 12:08
06.12. Warszawa (PAP) - W listopadzie indeks nastrojów konsumenckich poprawił się po trzech kolejnych spadkach, a jego wartość wyniosła minus 10,0 pkt - podał w poniedziałek Pentor.
"Tym samym dołączyliśmy do licznej grupy krajów w których zaufanie konsumentów przed końcem roku wyraźnie rośnie. Listopadowy pomiar nastrojów konsumenckich przeprowadzony został przez Pentor jeszcze przed wyborami samorządowymi. Zatem nie wyniki wyborów kształtowały nastroje; raczej przeciwnie - poprawiające się nastroje mobilizowały "wyborcokonsumentów" do uczestnictwa w wyborach i być może, do nieco zaskakujących ich wyników" - napisano w komentarzu.
Z badań wynika, że poprawiła się większość wskaźników cząstkowych i niemal we wszystkich obserwowanych segmentach ludności.
"Dodatni odczyt indeksu Penkon, wskazujący na przewagę optymistów nad pesymistami, umocnił się wśród konsumentów młodych w wieku do 24 lat, legitymujących się wykształceniem wyższym, mieszkańców stolicy i regionu stołecznego, urzędników i menedżerów oraz reprezentantów typu psychograficznego "zdobywcy". W listopadzie indeks uzyskał wartość dodatnią w trzech innych ważnych segmentach - w grupie osób w wieku 30-39 lat, uzyskujących dochody gospodarstwa powyżej 4 tys. złotych oraz reprezentantów typu psychograficznego "dojrzali" - napisano.
Pentor podaje, że poprawie sentymentu konsumentów towarzyszą lepsze notowania złotego.
"Ponownie więcej Polaków uważa, że polska waluta zyskuje bądź nie traci na wartości niż odczuwa spadek siły nabywczej złotego (wzrost z 48 do 58 proc.). Utrzymuje się 40 pkt. przewaga zwolenników polskiej transformacji oraz 30 pkt. zwolenników inwestycji zagranicznych nad przeciwnikami. Nie zmienia się również poziom przeświadczenia, że z naszymi problemami gospodarczymi możemy poradzimy sobie sami, bez korzystania z zagranicznej pomocy. Ma to niewątpliwie znaczenie w kontekście gospodarczych problemów takich krajów, jak Grecja i Irlandia" - napisano
"Wzrost zaufania konsumentów, potwierdzony tym razem dobrą dynamiką sprzedaży detalicznej (9 proc. w skali roku) dobrze rokuje okresowi świątecznych zakupów. Należy nawet oczekiwać, że w grudniu wzrastającą skłonność konsumentów do zakupów jeszcze bardziej wzrośnie" - dodano.
Badanie zrealizowane zostało w dniach 8-13 listopada 2010 roku na 1000 osobowej reprezentatywnej próbie Polaków.
wartość XI zmiana mdm
.
PESK - -12,3 pkt +5,7 pkt
.
OGD - -7,7 pkt +3,1 pkt
.
PENKON - -10,0 pkt +4,4 pkt
.
PESK - wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju.
.
OGD - wskaźnik kondycji finansowej gospodarstw domowych
.
PENKON - wskaźnik klimatu konsumenckiego.
(PAP)
map/ ana/