Trwa ładowanie...

Producent: kiełbasa śląska nie może być tańsza niż 14 zł

Wyprodukowana zgodnie z recepturą kiełbasa śląska nie może być tańsza niż 14 zł; kupując wędliny trzeba sprawdzać, co zawierają i wówczas decydować o zakupie - wskazuje prezes Śląskiego Cechu Rzeźników i Wędliniarzy w Katowicach Andrzej Stania.

Share
Producent: kiełbasa śląska nie może być tańsza niż 14 złŹródło: Thinkstockphotos
d2hvxey

Zwiększanie świadomości konsumentów oraz ich wiedzy dotyczącej mięsa i wędlin to główne cele festiwalu kulinarnego "Świętomięs Polski". Tegoroczna edycja tej imprezy odbędzie się 8 i 9 września w Parku Śląskim w Chorzowie. Śląski Cech Rzeźników i Wędliniarzy będzie jej współorganizatorem.

- Kiełbasa śląska powinna zawierać 25 proc. mięsa wieprzowego klasy I, 25 proc. mięsa wieprzowego klasy III i 50 proc. mięsa wieprzowego klasy II i kropka. Wydajność końcowa 98 proc., a nie 150 proc., czyli z tony mięsa robimy 980 kg kiełbasy, a nie 1,5 t. Śląska musi kosztować od 14 zł wzwyż, nie może kosztować 9 zł - powiedział PAP Andrzej Stania, prezes cechu i właściciel zakładu wędliniarskiego.

Zdaniem Stani, w sprawie jakości wędlin świadomi swego działania muszą być tak producenci, jak i konsumenci. Jeżeli producent wypuszcza na rynek produkt, powinien wyraźnie i uczciwie zadeklarować na etykiecie, co jest w środku, a klient powinien być świadomy zawartości tego produktu - ocenił.

d2hvxey

Według prezesa nie może być śląskiej za 6 czy 7 zł, bo po prostu nie da się takiej kiełbasy w tej cenie wyprodukować. Z drugiej strony - zaznaczył - jeśli na opakowaniu tanich parówek jest napisane, że zawartość mięsa wynosi 18 czy 20 proc., to trzeba na tej podstawie zdecydować, czy taki produkt kupić.

Stania zastrzegł, że producent musi przestrzegać deklarowanego na etykiecie składu produktu. - Organy kontrolne mogą dać oszukującemu zakładowi karę do 10 proc. jego obrotów z poprzedniego roku, to duże kary, dla niektórych zakładów może to być koniec - dodał.

Przestrzegł jednocześnie przed bezkrytycznym kupowaniem niepewnych produktów w tzw. szarej strefie, produkowanych nieraz przez domorosłych wędliniarzy-amatorów np. w garażach. Konieczna jest pewność, że mięso zostało zbadane i że zostało przerobione w bezpiecznych warunkach higienicznych.

Wyjaśnił, że zwiększanie świadomości konsumentów leży w interesie rzetelnych producentów. To dlatego przedsiębiorcy branży mięsnej w ub. roku zorganizowali w Poznaniu pierwszą edycję "Świętomięsa Polskiego". W założeniu ogólnopolska impreza o charakterze promocyjno-edukacyjnym ma zachęcać co roku mieszkańców innej dużej polskiej aglomeracji do jedzenia krajowego mięsa i jego przetworów.

d2hvxey
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2hvxey
d2hvxey