Przebudowa Zakopianki. Zrobią nowy węzeł w jednym z najniebezpieczniejszych miejsc
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przebudowę układu drogowego Zakopianki w Libertowie. W ramach tej inwestycji powstanie m.in. przejazd pod drogą krajową i trzy kładki dla pieszych. Przebudowa ma zakończyć się pod koniec 2026 roku.
Jak poinformował dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński, umowa została podpisana z przedsiębiorstwem Inżynieryjnym IMB-Podbeskidzie. Wartość inwestycji to prawie 150 mln zł.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Były tłumy, są pustki. Władze Karpacza: nie tak miało być
Przebudowa Zakopianki w Libertowie
- Będzie to kolejny węzeł na Zakopiance między Krakowem i Myślenicami, w jednym z najbardziej niebezpiecznych i obciążonych miejsc — wskazał dyrektor krakowskiego GDDKiA.
Zaznaczył, że zgodnie z podpisaną umową wykonawca ma 39 miesięcy na zaprojektowanie i wybudowanie węzła w Libertowie. Do czasu realizacji inwestycji nie wlicza się okresów zimowych.
Liczymy, że pod koniec 2026 roku powinno wszystko być zakończone — zapowiedział Pałasiński.
Zakres prac ujęty w umowie zakłada kompleksową przebudowę układu drogowego w podkrakowskim Libertowie. Zostanie zlikwidowane skrzyżowanie Zakopianki z ul. Góra Libertowska i ul. Świetlistą. Z drogi krajowej nr 7 będzie można w tym miejscu skręcać tylko w prawo.
W zamian za to pod Zakopianką powstanie tunel o długości 52 m, który pozwoli na przejazd między wschodnią a zachodnią częścią Libertowa. Powstanie on niespełna kilometr na południe od likwidowanego skrzyżowania. W tunelu będzie też ciąg pieszo-rowerowy.
Zakres prac przy przebudowie Zakopianki
Według zapowiedzi w ramach inwestycji wzdłuż Zakopianki zostanie poprawiona i uzupełniona sieć dróg lokalnych, co pozwoli kierowcom na korzystanie z tunelu i wjazd na DK7 w kierunku Krakowa i Myślenic. GDDKiA poszerzy drogę łącznikową po wschodniej stronie DK7 w Libertowie i przebuduje wjazdy na posesje. Wybudowane zostaną również dwa ronda.
Pierwsze powstanie na skrzyżowaniu ul. Świetlistej, drogi łącznikowej równoległej do Zakopianki i drogi umożliwiającej włączenie się do ruchu na DK7 w miejscu likwidowanego skrzyżowania. Drugie — na skrzyżowaniu ul. Jana Pawła II i drogi łącznikowej prowadzącej do tunelu pod Zakopianką. Trzecia kładka dla pieszych powstanie w okolicy obecnego przejścia w Libertowie przy skrzyżowaniu Zakopianki z ul. Rumianą i ul. Przylesie.
W ramach inwestycji zostaną ponadto wybudowane ekrany akustyczne, ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi łącznikowej między ul. Jana Pawła II a ul. Przylesie i dwa przepusty nad potokiem Olszynka na drogach dojazdowych.
Budowa węzła w Libertowie – zaznaczył dyrektor krakowskiego GDDKiA – to jedna z kilku inwestycji na odcinku DK7 między Krakowem i Myślenicami, które mają poprawić bezpieczeństwo i zwiększyć przepustowości na tej trasie.
To jest budowa sześciu węzłów, począwszy od przebudowy węzła Opatkowice – w przyszłym roku powinien być ogłoszony przetarg, poprzez węzły w Libertowie i Gaju, który już jest budowany, po węzły w Jaworniku, Krzyszkowicach i Myślenicach. Wszystko to spowoduje poprawę bezpieczeństwa i upłynnienie ruchu - wskazał Pałasiński.
Jak przypomniał, odcinek Zakopianki między Krakowem i Myślenicami nie jest drogą ekspresową, a drogą o parametrach głównej przyspieszonej (GP). Dlatego występują na niej niebezpieczne zjazdy bezpośrednie, przejścia dla pieszych i przejazdy samochodów na poziomie drogi. Dyrektor zapowiedział, że ma to być w znacznej części zlikwidowane.
Tomasz Tomala, szef Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury, zaznaczył podczas podpisania umowy, że odcinek DK7 między Krakowem i Myślenicami należy do najbardziej zatłoczonych – według ostatnich badań ruchu codziennie przejeżdża nim blisko 57 tys. samochodów.