Rząd przyjął projekt ustawy o prawach konsumentów

Rząd przyjął projekt ustawy o prawach konsumentów - poinformowało we wtorek Centrum Informacyjne Rządu. Projekt przewiduje ujednolicenie w całej UE przepisów o ochronie konsumentów, co ma zwiększyć liczbę transakcji transgranicznych.

Rząd przyjął projekt ustawy o prawach konsumentów
Źródło zdjęć: © AFP | JUSTIN SULLIVAN

24.12.2013 | aktual.: 27.12.2013 11:54

Przyjęty projekt wdraża do polskiego prawa dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczącą praw konsumentów. W komunikacie CIR podkreślono, że nowe rozwiązania powinny ograniczyć wiele problemów, z jakimi stykają się konsumenci i sprzedawcy - w tym internetowi - a których źródłem są obecne przepisy dotyczące praw konsumentów znajdujące się w różnych ustawach.

"W praktyce wdrożenie dyrektywy o prawach konsumentów doprowadzi do ujednolicenia i doprecyzowania przepisów dotyczących umów konsumenckich zawieranych w okolicznościach typowych (w lokalu przedsiębiorstwa) w zakresie obowiązków informacyjnych oraz umów konsumenckich zawieranych w warunkach nietypowych (poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość, np. przez internet)" - napisano w komunikacie.

"Włączenie do Kodeksu cywilnego dyrektywy o sprzedaży konsumenckiej sprawi, że przedsiębiorcy będą korzystać z ujednoliconych przepisów precyzujących ich odpowiedzialność za jakość rzeczy sprzedanej. Po zmianach obowiązywałyby tylko dwa tryby reklamacji: na podstawie rękojmi i na podstawie gwarancji" - dodano.

W projekcie zapisano też, iż konsumenci będą mieli zagwarantowany szeroki dostęp do informacji w związku z zawieraniem umów zarówno w lokalu przedsiębiorstwa, jak i poza nim oraz na odległość, np. przez internet. Ma to ułatwić podejmowanie świadomych decyzji przy zawieraniu umów oraz pełniejsze korzystanie z przysługujących konsumentowi praw.

Ponadto w stosunku do wszystkich zawieranych umów będzie obowiązywać wymóg uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na wszelkie dodatkowe płatności. W przypadku kontaktów telefonicznych w sprawie zawieranej umowy przedsiębiorca nie będzie mógł pobierać od konsumenta opłat wyższych niż za zwykłe połączenie telefoniczne.

Przepisy przewidują też wymóg potwierdzania przez przedsiębiorców treści oferty, w przypadku umów zawieranych rzez telefon, oraz przekazywania zgody konsumenta na piśmie lub innym nośniku, co ma zapobiegać nadużyciom. "W praktyce konsument często nie jest świadomy, że zawarł umowę, prowadząc np. rozmowę telefoniczną" - wskazał CIR.

Ujednolicono i doprecyzowano też regulację dotyczącą odstąpienia od umowy w przypadku zawarcia jej poza lokalem przedsiębiorstwa lub na odległość. "Prawo to będzie przysługiwało konsumentowi przez 14 dni (obecnie jest to 10 dni). W ciągu tego okresu konsument może odstąpić od umowy bez podania przyczyny" - wskazał CIR.

Projekt określa również skutki odstąpienia od umowy, w tym kwestię ponoszenia kosztów, a także określono, w jakich sytuacjach prawo do odstąpienia od umowy nie będzie przysługiwać. "Przewidziano, że konsumenci będą mieli możliwość skorzystania z jednolitego formularza odstąpienia od umowy, również w postaci elektronicznej" - czytamy w komunikacie.

Nowe przepisy odnoszą się też do odpowiedzialności za jakość rzeczy sprzedanej. "Obowiązywać będzie jednolita zasada odpowiedzialności sprzedawcy za jakość rzeczy sprzedanej, przy przyjęciu pewnych odrębności dla umów, w których sprzedawcą jest przedsiębiorca, a kupującym konsument" - czytamy w komunikacie.

Przepisy szczegółowo regulują też wszystkie elementy związane z transakcją sprzedaży, w tym m.in. zakres niezbędnych informacji, które przedsiębiorca musi zapewnić kupującemu, czy sposoby i terminy wydania rzeczy.

Resort sprawiedliwości we wtorkowym komunikacie stwierdził, że ujednolicenie rozwiązań w całej UE powinno zwiększyć zaufanie zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców do systemów prawnych innych państw członkowskich i przełożyć się na częstsze zawieranie transakcji transgranicznych. "We wszystkich państwach członkowskich UE poziom ochrony konsumenta będzie identyczny - napisano.

Źródło artykułu:PAP
prawa konsumentahandelsklep
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)